ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.06.2007, 21:23
بوش بازداشت ايرانيان تبعه آمريکا را محکوم کرد

بی بی سی: جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا بازداشت چند ايرانی شهروند تبعه آمريکا در ايران و متهم کردن آنان به جاسوسی را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری و بی قيد و شرط آنان شد.

جورج بوش، گفته که اين افراد "برای ديدار از خانواده يا به منظور فعاليتهای انساندوستانه به ايران رفته و خود را وقف ايجاد ارتباط ميان ملتهای ايران و آمريکا کرده بودند، حضور آنان در ايران خطری متوجه کسی نمی کرد".

هاله اسفندياری، پژوهشگر مؤسسه وودرو ويلسون در واشنگتن، کيان تاجبخش، پژوهشگر بنياد سوروس و پرناز (نازی) عظيما، خبرنگار راديو فردا (مستقر در جمهوری چک) در ايران بازداشت و رسماً متهم به اقدام عليه امنيت ملی از طريق جاسوسی و انتقال اطلاعات به بيگانگان شده اند.

علی شاکری، ايرانی ساکن کاليفرنيا که در تشکيلاتی مدنی با عنوان ابتکار شهروندان برای صلح و همچنين جمعيتی سياسی تحت عنوان اتحاد جمهوريخواهان ايران فعاليت می کند نيز در ايران ناپديد شده است.

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده که وی نيز همچون سه ايرانی ديگر تبعه آمريکا بازداشت شده و در اختيار مأموران امنيتی است اما مراجع قضائی و امنيتی ايران تاکنون بازداشت او را تأييد نکرده اند.

همسر آقای شاکری نامه سرگشاده ای خطاب به مردم ايران انتشار داده و در آن اتهاماتی که در برخی مطبوعات ايرانی عليه همسرش مطرح شده را تکذيب کرده و نوشته: "ما خانواده شاکری مطمئن هستيم که کسانی از علی شاکری عذر خواهند خواست، او آزاد می شود و ذاتش چنين نیست که خشم بگیرد و از اعتدالی که دارد دست بشوید، این امتحانی است که او از آن سربلند بیرون خواهد آمد".

پيشتر از جورج بوش، ديگر مقامات آمريکايی و همچنين تشکلهای بين المللی مدافع حقوق بشر نيز برخوردی که با چند ايرانی تبعه آمريکا در ايران صورت گرفته است را محکوم کرده و خواهان آزادی آنان شده بودند اما دولت ايران اظهارات اين افراد و گروهها را مداخله در امورداخلی خود خوانده و رد کرده بود.

همزمان با بازداشت اين افراد و مطرح شدن اتهام جاسوسی عليه آنان، مديرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ايران طی نشست خبری کم سابقه ای از کشف شبکه جاسوسی وابسته به سازمانهای اطلاعاتی آمريکا و بريتانيا سخن گفته و به چهره های علمی هشدار داده بود که به کسانی که تحت عنوان مصاحبه و ارتباط علمی با آنان تماس می گيرند اعتماد نکنند.

رئيس جمهور آمريکا علاوه بر محکوم کردن برخوردی که با چند ايرانی تبعه آمريکا شده، از دولت ايران خواسته است دولت او را از وضعيت رابرت لوينسون، مأمور بازنشسته پليس فدرال آمريکا (اف بی آی) که پس از سفر به ايران ناپديد شده است آگاه کند.