ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.05.2007, 23:29
تمام ادعاهای کیهان از اساس مجعول است

رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان با اشاره به گزارش يك روزنامه دولتی درباره ارتباط اين انجمن با سازمان‌‏های جاسوسی اسرائيل، گفت كه اين اتهامات با هدف محدود كردن نهادهای مدنی و حقوق بشری صورت مي‌‏گيرد.

عمادالدين باقی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به بازداشت «هاله اسفندياري»، گفت: با توجه به اينكه ايشان هنوز محاكمه نشده‌‏اند و جرمشان ثابت نشده است، چگونه روزنامه‌‏ای با تكيه بر قدرت عنوان مي‌‏كند او جاسوس است و با اسرائيل همكاری داشته است؟

وی تصريح كرد: تمام ادعاهای آن روزنامه از اساس مجعول است. مواردی كه مربوط به خانم اسفندياری است، توسط همسر ايشان به طور دقيق پاسخ داده شده و بي‌‏محتوا بودن ادعاهای مطرح‌‏شده ثابت شده است. به عنوان مثال مطرح شده است كه ايشان به سفارش موساد در روزنامه آيندگان مشغول به كار بوده است در حالی كه خانم اسفندياری در آن دوره در ايران نبوده است.

باقی درباره ارتباط انجمن دفاع از حقوق زندانيان و ارتباط مسوولان آن با موسسه ويلسون، اظهار داشت: در آن روزنامه مطرح شده بود كه در سايت موسسه ويلسون به ارتباطات بنده با آنها اشاره شده است اما وقتی به آن سايت مراجعه كردم، هيچ نشانه‌‏ای در اين باره نيافتم. من حتی اسم اين موسسه را پيش از اين نشنيده بودم. تنها مطلبی كه در سايت ويلسون آمده بود، خبر از حضور ما در كنفرانسی در دانشگاه استنفورد بود كه بنده را با عنوان «دعوت‌‏شده» ياد كرده بود، در عرف آمريكا «دعوت‌‏شده» كسی است كه دعوت را معلوم نيست بپذيرد يا نپذيرد.

رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان خاطرنشان كرد: بنده نيز اساسا در آن كنفرانس شركت نكردم لذا اين ادعا از اساس كذب است بنابراين بقيه مطالب را مي‌‏توان ارزيابی و بي‌‏پايه بودن آن را اثبات كرد.

باقی با انتقاد از روند نامطلوب بازجويی در كشور، گفت: ما بارها اعلام كرده‌‏ايم حين بازجويی و تفهيم اتهام بايد وكيل حضور داشته باشد، در غير اين صورت تمامی اظهارات شخص بازداشت‌‏شده هيچ اعتباری ندارد. خانم اسفندياری نيز يك شهروند ايرانی است و حق دارد از وكيل استفاده كند ولی متاسفانه اين روند نگران‌‏كننده است.

وی افزود: بايد با كسی كه از آمريكا پول مي‌‏گيرد و سعی مي‌‏كند اوضاع داخلی كشور را ناامن كند و انقلاب مخملی به راه اندازد، برخورد شود اما متاسفانه برخوردهايی در اين زمينه صورت مي‌‏گيرد كه بيشتر شبيه «تصفيه‌‏حساب سياسي» است. به عنوان مثال اتفاقاتی پيش از دستگيری خانم اسفندياری صورت گرفته است كه مشكوك و غيراخلاقی است يعنی مدتی قبل از دستگيري، چند موتورسوار با صورت‌‏های پوشيده كيف ايشان را مي‌‏ربايند كه حاوی پاسپورت خانم اسفندياری بوده است، مشابه اين اتفاق برای بنده و چند نفر نيز رخ داده بود.

وی هدف اين پرونده‌‏سازي‌‏ها را محدود كردن نهادهای حقوق بشری دانست و تاكيد كرد: اين نوع برخوردها و ربط دادن نهادهای حقوق بشری همچون انجمن دفاع از حقوق زندانيان به اسرائيل و موساد، با اهداف خاصی صورت مي‌‏گيرد كه ادعاهايشان از مبنا غلط است. در مورد خانم اسفندياری نيز اين سوال مطرح است كه چرا هم‌‏اكنون با ايشان برخورد مي‌‏شود و دستگير مي‌‏شوند؟ ايشان بالاخره سال‌‏هاست كه در موسسه ويلسون فعاليت مي‌‏كند و همواره به خاطر علاقه به ميهن به ايران رفت و آمد مي‌‏كنند. چطور الان با اين موضوع برخورد مي‌‏شود؟
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان افزود: من خانم اسفندياری را تا به حال نديده بودم اما ايشان از چهره‌‏های معتدلی هستند كه در خارج از ايران نيز در چارچوب منافع ملی عمل مي‌‏كنند.