ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.06.2007, 8:22
هشدار آمریکا نسبت به سفر شهروندانش به ایران

وزارت خارجه آمريكا با انتشار بيانيه‌ای نسبت به سفر شهروندانش به ایران هشدار داد.
وزارت خارجه آمريكا در این بيانيه‌ نوشت: شهروندان آمريكا ممكن است هنگام سفر يا اقامت در ايران مورد اذيت و آزار يا دستگيری قرار گيرند.

در اين بيانيه آمده است: "اخيرا، مسوولان ايران مانع شده‌اند كه شماری از شهروندان ايرانی- آمريكايی كه به دلايل شخصی به ايران سفر كرده‌اند، اين كشور را ترك كنند و در برخی موارد آنها را با اتهامهای گوناگون، از جمله جاسوسی و خطرناك بودن برای رژيم، بازداشت و زندانی كرده‌اند."

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی اخیراً کیان تاجبخش و هاله اسنفدیاری دو محقق ایرانی دارای تابعیت آمریکا را بازداشت و در زندان اوین زندانی کرده‌اند. علی شاکری، فعال سیاسی از شهر ارواین کالیفرنیا نیز "ناپدید" یا بازداشت شده است. علاوه بر این، دولت ایران گذرنامه‌های پرناز عظیما، ایرانی دارای تابعیت آمریکا و مهرنوش سلوکی، ایرانی دارای تابعیت فرانسه را ضبط کرده و از خروج آنها از کشور ممانعت به عمل می‌آورد.

مقام‌های امینتی ایران این عده را متهم می‌کنند که در کار راه‌اندازی یک "انقلاب مخملی" و "براندازی نرم" حکومت جمهوری اسلامی هستند. حکومت ایران این اتهام ها را به همه مخالفان، منتقدان و حتی فعالان مدنی از جمله زنان و دانشجویان نسبت می دهد.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، این اتهام‌ها را "بی‌اساس" می‌دانند و اعتقاد دارند پشت این اتهام‌ها تلاش حکومت ایران برای "سرکوب جامعه مدنی" نهفته است.