ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.06.2007, 8:09
مذاکرات لاریجانی و سولانا پایان یافت


آفتاب:‌ تازه‌ترین دور گفتگوهای مذاکره کننده ارشد پرونده هسته‌ای ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از 5 ساعت تبادل‌نظر، شامگاه پنج‌شنبه به وقت تهران در پایتخت اسپانیا پایان یافت. با آن که پیشتر گفته شده بود این مذاکرات روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت، با این حال دو طرف دور بعدی گفتگوهای خود را به 2هفته بعد موکول کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها از مادرید، علی لاريجانی و خاویر سولانا ساعت 18:30به وقت تهران درکاخ تاریخی «لاکینتا» مذاکرات خود را آغاز کرده و پس از 5 ساعت گفتگوی بدون وقفه آن هم پشت درهای بسته دیدار خود را در نیمه‌شب پنج‌شنبه به پایان رساندند. این مذاکرات همزمان با پایان مهلت تعیین شده در قطعنامه 1747 شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی ایران برگزار شد. در آستانه این گفتگوها وزیران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در بیانیه پایانی اجلاس خود در پوتسدام آلمان اعلام کردند «اگر ایران همچنان خواسته‌های شورای امنیت را نادیده بگیرد ما از وضع اقدامات مناسب بیشتر علیه این کشور همانگونه که در قطعنامه 1747 به آن اشاره شده حمایت خواهیم کرد».‌

پيش از آغاز مذاکرات علی لاريجانی و خاوير سولانا اعلام شد سولانا به دنبال آن است از ايران بخواهد انعطاف بيشتری نسبت به موضع خود نشان دهد. سولانا در عین حال پيش از ورود به جلسه مذاکره به خبرنگاران گفت که با گذشت زمان دستيابی به توافق مشکلتر می‌شود.

دور بعدی مذاکرات لاریجانی و سولانا در حالی به 2هفته آینده و بعد از بررسی کارشناسی نتایج این دور از گفتگوها موکول شد که «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شامگاه پنج‌شنبه (پس از پایان مذاکرات) از برخی «پیشرفت‌ها» در «موضوعات حساس» پرونده هسته‌ای سخن گفت. وی همچنین از توافق خویش با سولانا برای تحرك معاونان دو طرف در هفته آینده خبر داد.

خاویر سولانا گفت نیز گفت: نشست روز پنجشنبه، یك نشست فشرده و اساسی بود و در جریان آن در مورد برخی موضوعات مهم توانستیم پیشرفت كنیم هر چند که تحولی ایجاد نشد. وی افزود: این، یك نشست اساسی بود تا بتوانیم برای آماده‌سازی مرحله گفت وگوهای رسمی با ایران پیشرفت كنیم و در جریان آن، موضوعات مختلفی مطرح شد.

این اظهارات سولانا و لاریجانی كه در یك كنفرانس خبری مشترک ابراز شد، به معنای پایان مذاكرات کاخ لاکینتا بود. دو طرف در این كنفرانس خبری به محل برگزاری مذاكرات دو هفته آینده خود و تاریخ دقیق آن اشاره‌ای نكردند، اما اطمینان دادند كه در این مدت به تماسهایشان با یكدیگر ادامه خواهند داد.

از مهم‌ترین نکات کنفرانس خبری شامگاه پنج‌شنبه ایران و اروپا، اختلاف‌نظر آشکار اما ظریف دو مقام پیرامون موضوع تعلیق غنی‌سازی بود. در این کنفرانس لاریجانی در حالی تاکید کرد که ایران و اروپا در حال گذر کردن از مرحله «پیش شرط تعلیق غنی‌سازی» هستند که سولانا تصریح کرد همچنان بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در ایران تاکید دارد.

هیات ایرانی كه روز چهارشنبه وارد اسپانیا شد، ظرف دو روز آینده در این كشور اروپایی همچنان بسر خواهد برد و به گفته منابع سفارت ایران، روز شنبه با نخست وزیر و وزیر خارجه اسپانیا دیدار خواهد كرد.