ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.05.2007, 15:06
تخریب ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های جلگه‌ای گيلان

۱۲۰ هکتار از بهترين جنگل‌های جلگه‌ای گيلان واقع در ضلع جنوبی شهرک صنعتی رشت در منطقه لاکان به بهانه توسعه شهرک صنعتی تخريب شد.
به گزارش روزنامه همشهری، عرصه تخريب شده، پوشيده از درختان توسکا و انجيری بود که ۹۰ درصد آن را درختان خودرو و ۱۰ درصد آن را درختان دست‌کاشت تشکيل می‌داد؛ درختانی که ۳۰ سال پيش به منظور احيای اين اراضی کاشته شد و کسی گمان نمی‌کرد که عمر اين درختان تا اين اندازه کوتاه باشد.

نکته درخور توجه آن‌که در حالی اقدام به تخريب اين اراضی شد که ۶۰ الی ۷۰ درصد از شرکت‌های صنعتی موجود در شهرک صنعتی مورد نظر غيرفعال است. اما حتی اگر تمامی اين شرکت‌ها هم فعال بودند باز هم تخريب بخشی از جنگل به بهانه توسعه شهرک صنعتی پذيرفته نبود.

هرچند که با فداکاری و مقاومت نيروهای منابع طبيعی استان به‌ويژه نيروهای بخش فنی، اين تخريب‌ها متوقف شده اما تخريب جنگل به اين سبک و سياق بدعتی است که اگر چاره‌ای برای مقابله با آن انديشيده نشود می‌تواند سرعت نابودی پوشش گياهی کشور را دوچندان کند؛ چرا که باب شدن اين روند، اين باور را برای بسياری از نهادها، سازمان‌ها و افراد حقوقی ايجاد می‌کند که می‌توان به بهانه‌هايی از قبيل توسعه صنعتی حتی بهترين قطعات جنگلی را تخريب کرد.


برکناری سه مقام جنگل‌ها و مراتع
سومين مقام در سازمان جنگل‌ها و مراتع ،قربانی اصرار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه شهرک صنعتی در بخشی از جنگل‌های جلگه‌ای استان گيلان شد.
به گزارش روزنامه همشهری، مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها و مراتع نيز همچون معاون حفاظت و امور اراضی اين سازمان و مديرکل اداره منابع طبيعی استان گيلان با دستور برکناری روبه‌رو شد.

دليل برکناری اين سه مقام، گفت‌وگوی آنها با روزنامه‌ها و مخالفت علنی آنها با تخريب و واگذاری ۱۲۰ هکتار جنگل جلگه‌ای منحصربه‌فرد در منطقه لاکان رشت عنوان شده که گفته می‌شود با دستور مستقيم وزير جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

اختلاف نظر عمده مديران برکنارشده با وزير جهاد کشاورزی اين است که آنها اصرار دارند اگر قرار باشد اراضی جنگلی را تغيير کاربری بدهند اين تغيير کاربری بايد براساس يک سيکل خاص و کار کارشناسی صورت بگيرد يعنی نخست بايد تغيير کاربری در استان و سپس در شورای عالی جنگل به تصويب برسد و پس از طی مراحل قانونی و اظهارنظر کارشناسی با در نظر گرفتن ارزيابی‌های زيست‌محيطی، تصميم لازم اتخاذ شود نه اين‌که بدون طی اين روال قانونی و تنها براساس يک دستور، بخشی از جنگل واگذار و تخريب شود به‌ويژه آن‌که اين بخش از جنگل، جنگل طبيعی تلقی می‌شود و بنا بر قوانين و ضوابط تعريف شده قطع درختان اين اراضی ممنوع بوده و هيچ مقامی حق واگذاری آن‌را ندارد.

در همين حال، روزنامه همشهری با استناد به گفته کارشناسان محيط زيست در ايران, می نويسد: ظرف ۳۰ سال گذشته مساحت جنگل‌های شمال کشور بر اثر تخريب از ۲۵ ميليون هکتار به ۱۲ ميليون کاهش يافته است.