ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.05.2007, 19:03
خواهان آزادی فوری علی شاکری و سایر دستگیرشدگان هستیم

ما خواهان آزادی فوری علی شاکری و سایر دستگیرشدگان اخیر هستیم

اطلاع یافته‌ایم روز ۲۳ اردیبهشت ماه آقای علی شاکری فعال صلح و دموکراسی و عضو بنیان‌گذار و سرشناس اتحاد جمهوریخواهان ایران حین خروج از کشور بازداشت شده و در محل نامعلومی زندانی است. علی شاکری برای آخرین وداع با مادر بیمارش به ایران رفته بود، مادری که چند روز بعد از دیدار با فرزند چشم از دنیا فرو بست. طبق شواهد موثق مسلم است که ایشان در بازداشت حکومت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

علاوه بر آقای علی شاکری، خانم هاله اسفندیاری و آقای کیان تاجبخش محققین ایرانی – آمریکائی هم در بازداشت به سر می‌برند. هم‌چنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با ضبط پاسپورت خانم نازی عظیما خبرنگار رادیو فردا، مانع خروج ایشان از کشور شده است. به دلیل فشاری که مقامات دولتی بر خانواده‌ها برای مکتوم نگاه داشتن این دستگیری‌ها اعمال کرده‌اند هنوز مشخص نیست آیا کسان دیگری از ایرانیان مقیم خارج به هنگام سفر به کشور بازداشت شده‌اند یا نه.

بر هیچ کس پوشیده نیست که با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، حلقه یاران سعید امامی کنترل قوه مجریه و وزارت اطلاعات را در دست گرفته و دوباره سیاست برخورد با فعالان نهادهای مدنی و نیز مخالفان حکومت را تعیین می‌کنند. حضور پورمحمدی، یکی از سرکردگان قتل‌های سیاسی، در وزارت کشور، محسنی اژه‌ای متهم دیگر در پرونده این قتل‌ها، در وزارت اطلاعات و اخیرا انتصاب حسینیان مدافع سر سخت سعید امامی، به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور نشانه تمایل رهبر جمهوری اسلامی به تشدید فشار بر فعالان طرفدار صلح و عادی سازی مناسبات ایران با جامعه جهانی و جنبش‌های مدنی و روشنفکری در جامعه است. هدف آنها از جمله قطع مراودات فکری بین محققان و اندیشمندان کشور با دنیای خارج است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران توسل رهبری جمهوری اسلامی به تئوری کهنه شده وحشت آفرینی در میان فعالان جنبش های مدنی و اندیشه‌ورزان و محققان کشور را تحت عنوان «براندازی نرم» بیان ناتوانی خود این رهبری در پاسخ گوئی به نیازها و الزامات اداره امور کشور و گریز از پذیرش مسئولیت نابسامانی ها در سیاست خارجی و وخامت اوضاع در داخل کشور می داند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پایان دادن به سیاست بازداشت‌ها و فشار به فعالین جنبش‌های اجتماعی است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران بر تأمین حق آزادی رفت و آمد فعالان سیاسی ، فرهنگی و همه ایرانیان به کشور تأکید کرده و خواستار آزادی فوری آقای علی شاکری و سایر بازداشت شدگان اخیر و پایان دادن به این اقدامات سرکوبگرانه در محو حقوق و آزادی های آحاد مردم ایران است.

اتحاد جمهوری خواهان ایران تمام کوشش خود را به کار خواهد برد تا با دادخواهی از مراجع بین‌المللی حکومت جمهوری اسلامی را برای آزادی دوست همراه خود علی شاکری و همه زندانیان عقیدتی دربند تحت فشار قرار دهد.


همایش سوم اتحاد جمهوریخواهان ایران
۵ خرداد ۱۳۸۶