ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.05.2007, 21:49
اعتراض به آزار زنان و دختران به بهانه برخورد با بدحجابی

ایلنا: كانون مدافعان حقوق بشر از برخوردهای صورت‌‏گرفته با پديده بدحجابی، برخورد با دانشجويان و فعالان اجتماعی و لغو مراسم سالگرد تأسيس نهضت آزادی ايران انتقاد كرد.
نرگس محمدی، سخنگوی كانون مدافعان حقوق بشر در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به جلسه صبح امروز شورای عالی نظارت كانون مدافعان حقوق بشر، گفت: كانون معتقد است برخورد با خانم‌‏ها در معابر و ميادين شهرها به بهانه برخورد با بدحجابي، با روش و منطق اصولی و موازين حقوق بشری سازگار نيست چراكه نيروی انتظامی فقط مجری و ضابط قضايی است و در جايگاه تصميم‌‏گيری، داوری و قضاوت قرار ندارد اما از آن‌‏جايی كه برخی از اين اقدامات توسط بعضی از مسوولان به مقامات دادگستری منتسب مي‌‏شود، اين انتصاب هم توجيه قانونی و انسانی ندارد چراكه حتی مقامات قضايی هم تنها در چارچوب قانون مي‌‏توانند به اتخاذ تصميم مبادرت كنند.
وی افزود: اصل قانونی بودن جرم و مجازات موجب مي‌‏شود هر اقدام يا ترك فعلی فقط در صورت مجوز قانونی قابل قبول باشد.

محمدی همچنين با اشاره به لغو مراسم سالگرد تأسيس نهضت آزادی ايران، گفت: متأسفانه برگزاری مراسم سالگرد نهضت آزادی ايران در هفته گذشته با ممانعت مقامات امنيتی به تعطيلی كشانده شد. كانون مدافعان حقوق بشر تأكيد مي‌‏كند كه حق اجتماعات، حق قانونی و منطبق بر اصل مصرح 27 قانون اساسی و ماده 20 اعلاميه جهانی حقوق بشر است. برخورد با احزاب كشور امری خلاف قانون و اعلاميه جهانی حقوق بشر است.
سخنگوی كانون مدافعان حقوق بشر به برخوردهای صورت‌‏گرفته با برخی فعالان دانشجويی اشاره كرد و گفت: اخيراً شاهد برخوردهای گسترده با دانشجويان در دانشگاه‌‏ها هستيم. بازداشت دانشجويان و محروميت از تحصيل و تعليق آنها در كميته‌‏های انضباطی از جمله رخدادهای نگران‌‏‏كننده برای مدافعان حقوق بشر است.
وی افزود: كانون مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی و توقف برخورد با دانشجويان است چراكه اخيرا شاهد هستيم كه بازداشت‌‏های موقت دانشجويان و وضعيت نگهداری آنها به شكل نگران‌‏كننده‌‏ای تداوم دارد. ضمن اينكه عدم اجازه برای ملاقات وكلا و والدين دانشجويان بازداشت‌‏شده با آنها، امری ضد حقوق شهروندی و خلاف مصرحات قانون اساسی است.
محمدی با بازداشت برخی فعالان اجتماعی اشاره كرد و گفت: متأسفانه در اين حوزه هم نقض حقوق بشر و عدم رعايت حقوق شهروندی تداعی مي‌‏كند. طبق گزارش‌‏ها و اخبارهای رسيده، در اين قبيل موارد هم امكان ملاقات بازداشت‌‏شدگان با وكلا بدون هيچ دليل قانونی ميسر نشده است.
سخنگوی كانون مدافعان حقوق بشر گفت: كانون معتقد است قانون‌‏گرايی ايجاب مي‌‏كند در راستای توسعه اجتماعی و شكل‌‏گيری تفاهم و تعامل اجتماعی به‌‏خصوص در شرايط حساس كشور، مسوولان امر ملتزم به بايسته‌‏های قانونی باشند و از دامن زدن به نگراني‌‏ها و بحران‌‏های كشور پرهيز كنند.