ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.05.2007, 11:28
ایران در صدر سانسورچی‌های اینترنت

رادیوفردا: نتایج تحقیق چهار دانشگاه آکسفورد، کمبریج، هاروارد و تورنتو درباره سانسور سایت‌های اینترنتی در چهل کشور جهان به همراه تشکیلات خودگردان فلسطینی نشان می‌دهد که چین و ایران در صدر کشورهای مسدود کننده سایت‌های سیاسی اینترنتی قرار دارند.

طبق این گزارش که روز جمعه ۱۸ ماه مه منتشر شد، بیست و پنج کشور از میان کشورهای مورد تحقیق، سایت‌های اینترنتی را سانسور و مسدود می‌کنند. این پژوهش کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی را دربر نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین، ایران، میانمار، سوریه، تونس و ویتنام به شدت سایت های سیاسی را فیلترینگ می‌کنند.
برپایه این گزارش، ایران، عمان، عربستان سعودی، سودان، تونس، امارات متحده عربی، و یمن در صدر کشورهایی قرار دارند که بیشترین سایت‌های اجتماعی، پورنوگرافی، قمار و همجنسگرایانه را فیلتر می‌کنند.

ایران یکی از ۱۳ کشوری است که گزارشگران بدون مرز« دشمنان اینترنت» می خواند. گزارشگران بدون مرز بارها از دولت ایران به دلیل زندانی کردن خبرنگاران و وبلاگ نویسان انتقاد کرده است.

در بخش دیگری از پژوهش این چهار دانشگاه آمده است که که در برخی از کشورها چون کره جنوبی فلیترینگ بسیار کمی وجود دارد و تقریبا تنها آن گروه از سایت های اینترنتی مسدود می‌شوند که درباره کشور همسایه یعنی کره شمالی، اطلاعات منتشر کنند.

در این تحقیق کشورهایی چون کوبا و کره شمالی را، بدلیل خطراتی که متوجه پژوهشگران می کرد، مورد بررسی قرار نداده است. از سوی دیگر برپایه این تحقیق، پژوهشگران به گزارشی مبنی بر سانسور و فیلترینگ در کشوهای روسیه، اسراییل و مناطق فلسطینی دست نیافته اند.
در آذر ماه سال ۱۳۸۵ آیین نامه و مقرراتی برای فیلترینگ سایت های اینترنتی از سوی هیات وزیران جمهوری اسلامی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوی شکل رسمی به اجرا گذاشته شد.

به دنبال تصویب این آیین نامه و مقرارت، سایت های پرطرفداری مانند یوتیوب ، ویکی پدیا و سایت خبری نیویورک تایمز فیلتر شدند.
کاربران ایرانی به هنگام ورود به این سایت ها با پیام «مشترک گرامی دسترسی به این سایت ها امکان پذیر نمی باشد»، مواجه می شوند
در گزارش های که پیشتر نیز منتشر شده بود در جهان پس از چین، ایران رکوردار فیلتر کردن سایت های اینترنتی بود.

به نوشته «اوپن نت اینسیتیو» دولت ایران از نرم افزار «اسمارت فیلتر» که ساخت یک شرکت آمریکایی است، برای فیلتر کردن هر چه موثرتر سایت های ایرانی استفاده می کند.
شرکت «سیکیور کامپیوتینگ» تولیدکننده این نرم افزار، هر گونه فروش محصولات خود به ایران را انکار کرده است.