ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.05.2007, 13:21
احضار ٩٣ دانشجو به كمیته انضباطی طی یک هفته

ایلنا: دفتر تحكیم وحدت در اطلاعیه‌‏ای با اشاره به احضار ٩٣ نفر از فعالان دانشجویی به كمیته انضباطی طی هفته گذشته و برخوردهای مختلف صورت‌‏گرفته با دانشجویان در سراسر كشور، از مسوولان وزارت علوم به شدت انتقاد كرد.

به گزارش "ایلنا"، در این اطلاعیه آمده است: در هفته گذشته شاهد بودیم كه ٩٣ تن از فعالان دانشجویی به كمیته انضباطی فراخوانده شدند یا برای آنها احكام سنگین كمیته انضباطی صادر شد. شش نشریه دانشجویی توقیف و سه تشكل دانشجویی تعلیق یا منحل شدند. در یك ماه گذشته نیز ٢٣ دانشجو توسط نهادهای گوناگون بازداشت شده‌‏اند كه شش تن از آنها هنوز در زندان به سر می‌‏برند. همچنین یكی از مسوولان در دانشگاه كرمانشاه دانشجوی دختری را تحت فشار گذاشته و به وی تعرض كرد؛ اتفاقی كه چندی قبل نیز در دانشگاه علامه به وقوع پیوست و در نهایت نیز شاهد تعرض مسوولان به محل مطالعه و استراحت دختران دانشجو در دانشگاه امیركبیر بودیم.

این اطلاعیه می‌‏افزاید: و بر این همه باید افزود افت علمی دانشگاه‌‏ها به‌‏گونه‌‏ای كه هیچ دانشگاه ایرانی در میان ٢٠٠٠ دانشگاه برتر جهان جایی ندارد، كاهش بودجه پژوهشی برخلاف برنامه چهارم توسعه، افت وضعیت رفاهی دانشگاه‌‏ها كه اعتراضات فراوان دانشجویی را به همراه داشته است و فضای یاس‌‏آلودی كه این مسوولان ایجاد نموده‌‏اند، موجی فزاینده از خودكشی و مصرف مواد مخدر را به همراه داشته است و در نهایت اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید به جرم بیان واقعیات كه همگی از زوال دانشگاه‌‏ها در كشور حكایت دارد.

دفتر تحكیم وحدت در ادامه اطلاعیه خود اورده است: و آنچه از همه تاسف‌‏انگیزتر است، اظهارات كذب مسوولان وزارت علوم است كه با وجود اعلام تخلفات فراوان آنها از قوانین، همچنان ادعای قانونگرایی می‌‏كنند. مسوولانی كه با وجود انتشار موارد تخلفشان از قوانین برای برخورد با منتقدان، انتشار ارقام كاهش بودجه پژوهشی و سرانه رفاهی دانشگاه‌‏ها و هزاران مستند دیگر همچنان از بهبود وضعیت دانشگاه‌‏ها دم می‌‏زنند. به نظر می‌‏رسد كشور نیازمند پروژه شكست‌‏خورده انقلاب فرهنگی نیست كه چندروزی است تشكل‌‏های دست‌‏ساز و وابسته به دولت فریاد آن را سر می‌‏دهند تا بدین‌‏وسیله اساتید و دانشجویان منتقد را تصفیه كنند. نیاز امروز جامعه ما انقلاب اخلاقی در مدیران دولت نهم و به‌‏خصوص مدیران وزارت علوم است تا به این همه دروغگویی و تلاش برای حذف منتقدان پایان داده شود تا در سطح كلان منتقدان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سركوب نشوند و در دانشگاه‌‏ها نیز دیگر اساتید و دانشجویان منتقد با هزاران مشكل مواجه نشوند و مسوولان دولتی اجازه تعرض به دانشجویان دختر را به خود ندهند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: و در این میان جای این سوال باقی است كه بزرگان این كشور را چه می‌‏شود كه در برابر این همه بی‌‏عدالتی و بی‌‏تدبیری اقدامی موثر انجام نمی‌‏دهند؟ آیا به‌‏راستی می‌‏توان برای حفظ منافع جناحی بر این فجایع چشم پوشید و سپس از مسلمانی و عدالت‌‏طلبی دم زد؟ آیا تاسف‌‏بار نیست كه در كشوری مسلمان مسوولان دولتی به دختران دانشجو تعرض نمایند و كسی دم بر نیاورد؟ آیا این همه احضار به كمیته انضباطی و دستگیری دانشجویان منتقد برازنده كشوری با این سابقه تاریخی، فرهنگی و اسلامی است؟

دفتر تحكیم وحدت در ادامه اطلاعیه خود آورده است: ما معتقدیم تنها جرم دانشجویان و اساتیدی كه با این برخوردهای غیرانسانی مواجه شده‌‏اند، انتقاد به بی‌‏تدبیری‌‏های دولت‌‏مردان نهم و تلاش برای بهبود وضعیت دانشگاه‌‏ها بوده است و همچنان بر لزوم انقلاب اخلاقی در مدیران دولت نهم و به‌‏خصوص مدیران وزارت علوم برای پایان دان به این همه دروغگویی و تلاش برای حذف منتقدان تاكید می‌‏كنیم و در نهایت امیدواریم تا دیر نشده است دلسوزان كشور اقدامی موثر برای جلوگیری از این فجایع انجام دهند.