ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.05.2007, 19:33
آغاز تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران

آفتاب: روزنامه «بوستون گلوب» با اشاره به آمادگی ایران و آمریکا برای مذاکره در مورد اوضاع عراق، این اقدام را سرآغاز مرحله نوینی در استراتژی دولت جورج بوش در مقابل یکی از «کشورهای محور شرارت» خواند.

بنا به نوشته روزنامه بوستون گلوب کاخ سفید روز گذشته تا‌یید کرد که احتمالا نماینده آمریکا در عراق ظرف چند هفته آینده با مقام‌های ایرانی درباره برقراری ثبا‌ت در عراق گفت‌و‌گو خواهد کرد و این اقدامی است که دولت آمریکا از آن به شکل تاکتیکی استقبال می‌کند.‌بنا به نوشته این روزنامه از مدت‌ها پیش برخی این مذاکرات را برای کاهش سطح خشونت‌های فرقه‌ای در عراق الزامی دانسته بودند.

این روزنامه می‌افزاید اعلامیه روز گذشته نشان‌دهنده مرحله جدیدی در تفکر دولت جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا درباره مصلحت گفت‌وگوها با کشوری است که خود آن را در زمره کشورهای «محور شرارت» قرار داده بود.

این گزارش می‌افزاید در دسامبر گذشته وقتی که گروه تحقیق عراق پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با ایران و سوریه را مطرح کرد، مقام‌های دولت آمریکا علاقمندی کمی نسبت به آن نشان دادند، اما با فشار فزاینده کنگره برای توقف خشونت‌ها در عراق، به نظر می‌رسد که آمریکا به این نتیجه رسیده که دیدن این مساله که آیا ایران می‌تواند از نفوذ خود در عراق برای کمک به توقف خشونت‌ها و برقراری آشتی ملی استفاده کند، ارزش امتحان کردن را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است دولت آمریکا همچنین در حال تغییر موضع‌گیری خود در مورد سوریه است. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا طی ماه جاری در مصر با همتای سوری خود دیدار کرد.

در همین راستا «لی همیلتون» از اعضا گروه تحقیق عراق و از اعضای سابق کنگره آمریکا اعلامیه روز گذشته مبنی بر تصمیم دولت بوش برای مذاکره با ایران را یک پیشرفت دلگرم کننده خواند. وی گفت: ما دارای یک فهرست طولانی از مشکلات با ایران هستیم. انتظار یک راه حلی فوری برای آنها را ندارم، اما باید این گفتگوها آغاز شود، ادامه پیدا کند و در نهایت در سطوح عالی دولت انجام شود.

وی افزود: دولت بوش نباید نسبت به موضوعا‌ت مذاکره جدی و سختگیر باشد. به نظرمن موقعیت بهتر، وارد شدن درگفت‌وگوها بدون پیش شرط و با انعطاف درباره دستورکار آن و با انتظار از این مساله است که این تنها یک دیدار نیست، بلکه یک سری دیدارها انجام خواهد شد.

اما ریچارد پرل از کارشناسان موسسه امریکن اینترپرایز که از موسسات وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی است می‌گوید خاورمیانه به این گفت‌وگوها به عنوان ضعف نگاه خواهد کرد. وی افزود: به نظر من باور داشتن این مساله که ایران منافع خود را در تلاقی با منافع آمریکا در عراق می بیند، احمقانه است.

این گزارش می‌افزاید آمریکا تحت تاثیر منابع مختلف، به ایجاد تغییر در استراتژی خود در قبال ایران پرداخته است. پنتاگون از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که پیروزی نظامی کامل در عراق غیرممکن است و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی مشروط به آشتی ملی در عراق است. بنا به این گزارش دولت عراق نیز خواستار تعامل آمریکا با ایران و سوریه بوده است. موافقت آمریکا برای مذاکره با ایران نیز پس از هفته‌ها ارسال پیام مقامات اروپا و عراق صورت گرفت.

اما «جیمز دابینز» دیپلمات آمریکایی که در مذاکرات افغانستان نیز حضور داشته، نسبت به نتایج ابتکار دیپلماتیک جدید از سوی آمریکا بدبین است و می‌گوید بدون ایجاد تغییرات واقعی سیاسی این مذاکره نتیجه‌بخش نخواهد بود.