ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.05.2007, 21:50
بیانیه ادوار تحکیم درباره حوادث اخیر دانشگاه‌ها

چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1386

ادوارنیوز: سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت) پیرامون وضعیت نگران کننده دانشگاه های کشور به ویژه برخوردهای صورت گرفته در دانشگاه پلی تکنیک، بیانیه ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

در پی وقوع حوادث اخیر دانشگاه امیركبیر و متعاقب آن دانشگاه تهران ، تعداد دیگری از دانشجویان از سوی دادگاه انقلاب احضار وبرخی دیگر بازداشت شده اند.

روند پر شتاب افزایش فشار و ارعاب از سوی گروه ها و نهاد های مسئول وغیر مسئول ، كماكان صداهای مخالف و منتقد را نشانه رفته است.

هرچند دانشگاهیان مدتهای مدیدی است كه در معرض انواع اهانت ها ، فشارها و نقض حقوق مدنی خود هستند اما حوادث اخیر ابعاد تازه ای از رویكرد جدید ماشین سركوب را به نمایش می گذارد.

جرم تراشی و تولید بهانه های جعلی سركوب وبرخورد، با استفاده از مقدسات دینی وممنوعیت های سیاسی، آن هم برای حذف گرایش های سیاسی ونظری رقیب در سطح دانشجویی، حادثه ای است كه نه تنها بر گستره استحصال از ارزش های مذهبی وسو استفاده از احساسات دینی مردم و روند استخدام ظرفیت ها وباورهای معنوی جامعه در خدمت قدرت و در یك كلام گذار از مدعای دولت دینی به واقعیت دین دولتی حكایت كرده ، بلكه نشانه های شكل گیری مجدد پروژه های امنیتی دگرسازی ودگرستیزی دوران سیاه قتل های زنجیره ای را نشان می دهد.

اگر تاكنون برخوردهای انجام شده با معلمان، كارگران، زنان و حتی پسران و دختران در كوچه و خیابان، بهانه هایی از جنس نقض قانون حاكم و یا تامین سلامت اخلاقی جامعه داشته است، متاسفانه رویكردهای جدید نشان از ورود طراحان به حوزه امنیت ملی و تهدید موجودیت و هستی مخالفان دارد.

تاكنون اگرچه تفسیرحاكمان از رفتاری، عملی، گفته یا نوشته ای می توانست مبنای برخورد های قضایی و امنیتی باشد، از امروز صرف حضور و وجود مخالف غیرقابل تحمل پنداشته شده و برای حل مشكل حضور مخالفان وضع موجود از روش تولید بهانه و جعل فعل و نظر استفاده خواهند كرد.

از این رو ضمن تاكید بر مخاطرات ورود كشور به وضعیت تعلیق اخلاق و قانون نكاتی را به استحضار ملت ایران می رسانیم.

1- در شرایطی كه كشور با سیاست های افراطی و غیر كارشناسی در معرض یكی از مخاطره آمیزترین مواجه های بین المللی خود قرار گرفته و زمینه های گسترش بحران خارجی به طور روزافزون در حال اوج گیری است، اعمال سیاستهای افزایش فشار به جامعه و فعالان سیاسی و مدنی چیزی جز خدمت به منافع بیگانگان و گسستن رشته های پیوند ملی ودینی مردم ایران و افزایش تنش و بحران نخواهد داشت.

در حالی كه از سویی بر لزوم حفظ وحدت وانسجام ملی تاكید می شود، تولید مرزبندی های مبتنی بر غیریت سازی و دگر ستیزی و تشدید روند حذف و طرد بخشهای مختلف جامعه ایران از متن تحولات آن و به حاشیه كشاندن همه كسانی كه با روش ها و منش های جاری اداره كشور مخالفند دستاوردی جز گسترش حاشیه و تعمیق شكاف ملت- دولت نخواهد داشت.

تجارب گذشته به خوبی نشان داده است ملت ایران به هیچ عنوان اجازه شكل گیری اقلیتی حاكم و اكثریتی مطرود، محكوم و در حاشیه را نخواهند داد.

از این رو سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت) ضمن هشدار نسبت به گسترش روند نقض حقوق انسانی و ملی آحاد جامعه ایران، مجدانه خواستار توقف روند نقض قانون اساسی از سوی حاكمان و پیش گیری از اقداماتی است كه امكان انتساب آنها به عوامل خودسر و بیگانه بیش از این امكان پذیر نبوده و ناگزیر با بازخواست ملت ایران فرصت گریز از پاسخگویی برای طراحان و حامیانشان فراهم نخواهد شد.

2- رعایت حقوق بشر و تحقق آزادی های قانونی از سوی حاكمان فصل ممیز دوران جدید است.
تشكیل حكومت و زمامداری بدون خواست و رضایت مردم به هر نامی، در دوران كنونی نه مطلوبست و نه امكان پذیر.

رعایت حقوق مردم و كسب رضایت آنان كه جز با حاكمیت قانون منصفانه و دادگرانه و كارآمدی كلان مدیریت جامعه بدست نخواهد آمد از الزامات حكمرانی در جهان جدید قلمداد می شوند.

شكست فاحش دولت های ایدئولوژیك كه از نقض مكرر حقوق ملت و ناتوانی غلبه بر مشكلات جامعه به شكل فزاینده ای به ریسمان پوسیده اوتوپیا و وعده های آرزواندیشانه تو خالی، آویزان شوند، همچنان از مقابل دیدگان مردم جهان حذف نشده است .

ایجاد بحران های مكرر داخلی و خارجی و تشدید روند برخورد با منتقدان و مخالفان سیاست های جاری، نه تنها برناكامی دولت ها در حل مسائل ومعضلات جامعه سرپوش نمی گذارد بلكه دستاوردی جز تكرار چرخه معیوب مدیریت ناكارآمد فعلی نخواهد داشت.

پیش گیری از فروپاشی جامعه ایران و اضمحلال سرمایه های اجتماعی و تعمیق شكاف دولت –ملت، فروپاشی اقتصاد و اوضاع نامناسب معیشت مردم نیازمند تلاش همه دلسوزان كشور برای بر سرعقل آوردن كسانی است كه متاسفانه با گشاده دستی تمام به خاطر آرزوها، منافع وخیالات خویش، منافع ملی ایران را به حراج گذاشته اند.

3- سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت)، ضمن محكوم كردن برخوردهای اخیر با دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر كبیر واعلام حمایت از دانشجویان مظلوم این دانشگاه، خواهان توقف روند تهدید وارعاب همه فعالان مدنی و صنفی به ویژه دانشجویان واساتید دانشگاه شده واز همه نیك اندیشان و فعالان عرصه های سیاسی و اجتماعی می خواهد در این تهاجم گسترده به دانشگاه پروژه انقلاب ضد فرهنگی اخیر را ناكام گذارند.

اردیبهشت 86
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت)