ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.05.2007, 7:28
سولانا: توافق با ایران دشوار است

علیرغم کاهش تنش و مجادلات لفظی میان غرب و ایران بر سر بحران هسته‌ای، سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید توافق با ایران دشوار است. با این همه او قصد دارد در هفته‌های آینده مذاكرات تازه‌ای را با علی لاریجانی برگزار كند.
سولانا همچنین گفت كه مذاكراتش با لاریجانی در آنكارا، در پنجم و ششم اردیبهشت، منجر به "هیچ گشایش خاصی" نشده‌است.

به گفته وی تنها توافقی که در جریان مذاکرات دو روزه‌اش با علی لاریجانی حاصل شده‌ است حفظ کانال ارتباطی موجود و از سرگیری گفتگوها در آینده نزدیک بوده ‌است. وی افزود: «آنها (ایرانی ها) نمی‌خواهند که غنی‌سازی را تعلیق کنند بنابراین متقاعد ساختن طرف مقابل (آمریکا و متحدان اروپایی‌اش) به حضور در مذاکرات بسیار دشوار است».

سولانا اضافه كرد كه تاكید كرده تهران باید عملیات غنی‌سازی اورانیوم را در طول مذاكرات بین‌المللی همه جانبه با ایران معلق سازد.
سولانا گفت كه در زمان حاضر حتی كسب این تضمین نیز بسیار دشوار است و "آنها نمی‌خواهند (غنی‌سازی) را به حالت تعلیق درآورند."
وی افزود كه مذاكرات بین‌المللی برای حل این مساله با شركت انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریكا می‌تواند با تعلیق دوجانبه (غنی‌سازی هسته‌ای ایران و تحریمهای سازمان ملل) صورت گیرد.

رئیس کمیسون سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ابراز عقیده کرد که چنانچه تهران شرایط مطرح شده برای آغاز گفتگوها با گروه 1+5 را بپذیرد پیشرفت‌های قابل توجهی به دست خواهد آمد و روابط طرفین به سمت همکاری‌های مشترک سوق خواهد یافت: «من فکر می‌کنم که توافق بر سر برخی موضوعات با تهران کاملا امکان‌پذیر است، اما باید دانست که وارد شدن به فرآیند مذاکرات بدون طبقه‌بندی انتظارات طرفین غیرممکن است».

سولانا همچنین گفت که او و علی لاریجانی توافق کرده‌اند که مذاکرات‌شان نامحدود نبوده و حداکثر پنج تا شش‌ماه به طول بیانجامد: «من نمی‌توانم کاری که ما دو نفر هم‌اکنون انجام می‌دهیم را مذاکره بنامم، بلکه بیشتر نوعی محاوره برای مهیا ساختن شرایط ورود به فرآیند مذاکرات واقعی و رسمی است».

گفتنی است بر اساس خبری که دوشنبه از سوی رسانه‌های غربی منتشر شد دور بعدی مذاکرات لاریجانی و سولانا در سوئیس برگزار خواهد شد.


آمادگی مشروط غرب برای مصالحه با ایران

به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، مقاماتی از آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این روزنامه آشکارا از آمادگی خود برای اتخاذ رهیافت انعطاف‌پذیرتر در مقابل برنامه هسته‌ای ایران خبر داده‌اند.

مقامات غربی در مصاحبه با این روزنامه آمریکایی تاکید کردند که تصمیم ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند مسیر حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای این کشور و موضع انعطاف‌پذیرتر غرب در مقابل آنرا هموار کند. بنا به گفته آنها اگر ایران این گام را بردارد، جامعه بین‌الملل می‌تواند به گزینه‌های بیشتری فکر کند.

یک مقام ارشد انگلیسی به FT گفت: به این ترتیب ما می‌توانیم در مذاکرات احتمالی پیش رو منعطف‌تر باشیم. وی افزود: پیشنهادی که قدرت‌های بزرگ سال گذشته به ایران دادند می‌توانست باعث از سرگیری مذاکرات باشد و اکنون نیز امکان تکرار آن وجود دارد.

گروه 1+5 سال گذشته براساس طرح روسیه پیشنهاد کرده بودند که یک کنسرسیوم بین‌المللی در روسیه برای غنی‌سازی اورانیوم ایران ایجاد شود. تهران این پیشنهاد را نپذیرفت اما اعلام کرد حاضر است چنین کنسرسیومی را در داخل خاک خودش بپذیرد.

مقام انگلیسی معتقد است این مساله می‌تواند در جریان مذاکرات مطرح شود. وی به فایننشیال تایمز گفت: شکی نیست که آنها می‌توانند طرح ایجاد کنسرسیوم در داخل ایران را روی میز مذاکره بگذارند.

مقام ارشد انگلیسی همچنین معتقد است برای مذاکرات باید زمان مشخصی مثلا سه یا شش ماه تعیین شود تا ایران مطمئن شود که لازم نیست پروسه غنی‌سازی را به مدت نامعلوم تعلیق کند.

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا نیز دیدگاه مشابهی داشته و در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفت: ما منتظر نتایج مذاکرات آقای لاریجانی و سولانا هستیم، چرا که این مساله می‌تواند روند حل مساله هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

بنا به نوشته فایننشیال تایمز، مقامات ارشد آمریکا و انگلیس علیرغم اظهارات امیدوار کننده می‌گویند اگر ایران تا پایان مهلت شورای امنیت سازمان ملل یعنی 24 می غنی‌سازی را متوقف نکند، امکان تصویب قطعنامه سوم هم وجود دارد. به ادعای منابع غربی، در این قطعنامه احتمالا اقدامات گسترده‌ای علیه مقامات سپاه پاسداران و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ خواهد شد.


اصرار ایران بر ادامه غنی‌سازی

منوچهر متكی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سوئد تاكید كرد كه‌ایران غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق در نخواهد آورد.
به گزارش آسوشیتدپرس از استكهلم، متكی تاكید كرد كه ایران از حق قانونی و مشروع برای دنبال كردن فناوری هسته‌ای برخوردار است.
وی افزود: ایران پیشنهاد سوئیس را مبنی بر تعلیق همزمان فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تعهد اعمال نشدن تحریم‌های بیشتر برضد این كشور را قبول ندارد.
متكی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: هرچند ایران ممكن است با بخش‌هایی از این پیشنهاد موافق باشد، اما "خط قرمز (برای ایران) غنی‌سازی است، ما به طور قانونی غنی‌سازی می‌كنیم و تعلیق آن در دستور كار ما نیست. " این خبرگزاری افزود: ایران تاكید می‌كند كه طبق پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای از حق غنی‌سازی اورانیوم برخوردار است.


احتمال گفتگوی آمریكا و ایران درباره عراق

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفت كه كنفرانس در سطح وزیران در شرم الشیخ بسیار موفق بود زیرا همسایگان عراق و بازیگران مهم بین‌المللی تروریسم را محكوم و بر الزام شان برای مبارزه با آن تاكید و از تلاش‌های دولت عراق برای تقویت اتحاد ملی و پایان دادن به خشونت‌ها حمایت كردند.

زیباری ادامه داد: دیپلمات‌های عالی رتبه ایران وعراق و آمریكا با یكدیگر دیدار كردند اما باعث دلسردی بود كه كاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه‌ی آمریكا و منوچهر متكی، وزیر امور خارجه‌ی ایران فقط خوش‌وبش‌هایی را با یكدیگر رد و بدل كردند و فرصتی را كه ‌می‌توانست اولین گفت و گوی در سطح عالی رتبه‌ی رو در رو میان دو كشور پس از بحران گروگان گیری سال 1979 باشد را از دست دادند.

زیباری گفت: هیچ‌گونه نشست برنامه ریزی شده میان رایس و متكی وجود نداشت و فقط یك برخورد شخصی بود كه قرار بود در مهمانی شام پنجشنبه انجام گیرد.

رایان كروكر، سفیر آمریكا درعراق و دیوید ساترفیلد، هماهنگ كننده‌ی امور عراق جمعه صبح در شرم‌الشیخ با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه‌ی ایران دیدار كردند. زیباری گفت كه این نشست دنبال خواهد شد. وی افزود: گمان می‌كنم مذاكرات اساسی در بغداد میان دیپلمات‌های آمریكایی، ایرانی و عراقی انجام گیرد.

زیباری در پاسخ به این سوال كه این نشست چه زمانی ممكن است انجام گیرد، گفت: فكرمی‌كنم به زودی.



منابع گزارش: آفتاب، ایرنا، ایسنا