ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.05.2007, 18:36
تقدیر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از سحابی

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، با حضور محسن كدیور رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، موسوی خوئینی‌ها از اعضای ادوار تحكیم وحدت، امیر عباس انتظام، عبدالله نوری و جمعی از فرهیختگان سیاسی و فرهنگی كشور از تلاش‌های عزت الله سحابی در راه دفاع از آزادی مطبوعات و مداومت بر این آزادی تقدیر كرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایلنا، علی حكمت، در مراسم تقدیر از عزت الله سحابی با بیان اینكه انتخاب فرهیخته‌ای همچون سحابی در راستای تلاش‌های مستمر وی در مواردی چون اعتلای مطبوعات، آزادی، رشد و توسعه فرهنگ، شفاف سازی و جریان آزاد اطلاعات بوده است، گفت: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات براساس اساسنامه و مرام نامه خود دارای دو عنوان جایزه است. ابتدا قلم طلایی كه به فرهیختگان و آزاداندیشان جامعه ایرانی اهدا می‌شود و دیگر هدیه حنذر كه به افرادی كه بیشترین لطمه را به بدنه مطبوعات وارد كرده باشند، تعلق می‌گیرد؛ اما تاكنون نتوانسته‌ایم به دلیل برخی مسایل در راستای اهدای جایزه دوم وارد عمل شویم.


حسن یوسفی اشكوری:
دغدغه سحابی، ایران آزاد و فردای روشن برای تمامی ایرانیان بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن یوسفی اشكوری، نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، نیز با بیان این كه اهدای جوایز به مناسبت‌های مختلف در سطح جهان امری رایج و متداول است،تصریح كرد: بسیاری از این جوایز در سطح ملی و كشوری و برخی دیگر در سطح جهانی اهدا می‌شود كه فلسفه اهدای این جوایز تشویق افراد و شخصیت‌هایی است كه در عرصه‌های مختلف اقداماتی را به ثمر می‌رسانند، به طور مثال جایزه صلح نوبل برای افرادی است كه در راه تحقق صلح و اعتلای آن گام‌های موثری را برداشته‌اند.

وی، افزود: اهدای جایزه "قلم طلایی" به وسیله انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در همین چارچوب قابل تفسیر است. تقدیر از انصاری راد رییس كمیسیون اصل نود مجلس ششم، آیت الله منتظری و اكبر گنجی نیز در همین راستا انجام شده است.

نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، گفت: سحابی با دو ویژگی مداومت در راه دفاع از آزادی و پیگیری امر آزادی عقیده و بیان شایسته این تقدیر است كه معیار ما در انجمن دفاع از آزادی مطبوعات صرف سابقه روزنامه‌نگاری نبوده بلكه آنچه حائز اهمیت است دفاع جدی این افراد از امر آزادی عقیده و به دنبال آن آزادی مطبوعات است.

وی، افزود: در كشورهای استبدادی تا زمانی كه استبداد در جامعه حكم فرماست، امر آزادی آزادیخواهان و مبارزه مبارزه طلبان به طور حتم وجود دارد كه قاطبه مردم نیز از آن حمایت می‌كنند كه در ایران نیز مبارزان و آزادیخواهان در كثرت هستند كه می‌تواند هم مسرت بخش و هم نگران كننده باشد، چرا كه وجود آزادی خواهان علاوه بر ثمرات مثبت می‌تواند نشان دهنده عدم وجود این مقوله در جامعه باشد.

یوسفی اشكوری، با اشاره به سه دهه فعالیت مطبوعاتی سحابی خاطرنشان كرد: سحابی از اوایل دهه 30 پا به عرصه مطبوعات گذاشت و حضور در مجلات" گنج شایان" و "فروغ قلم" تنها در راستای آزادی، عدالت و نجات مردم ایران بوده و نشان از گام‌های اساسی این آزاد اندیش ایرانی دارد.

وی، گفت: دغدغه سحابی، ایران آزاد و فردای روشن برای تمامی ایرانیان بود كه در پناه ملیت تاریخی مردم ایران و اسلام دموكرات و آزادی بخش در صدد دست یابی به این ایدئولوژی بود.

نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، مدافعان آزادی را دو دسته دانست؛ گروهی كه حتی در سركوب و خفقان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دادند و افرادی كه با تشدید فشار دولت‌ها دست از مبارزه خود بر می‌داشتند.
به گفته وی،سحابی در گروه نخست قرار داشت كه هیچ گاه از فعالیت و حركت‌های آزادی خواهانه خود عدول نكرد.


موسوی خوئینی‌ها:
سحابی را دارای كارنامه برجسته‌ای است

به گزارش ایلنا،اكبر موسوی خوئینی‌ها، از اعضای ادوار تحكیم وحدت،در این مراسم طی سخنانی، سحابی را دارای كارنامه برجسته در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی، مطبوعاتی و سیاسی اجتماعی دانست و یادآور شد: عزت الله سحابی در زمان حضور خود در سازمان مدیریت دولت اول، پس از انقلاب پایه‌ها و آثاری از خود برجای گذاشت كه ثمرات آن هم چنان در بدنه این سازمان وجود دارد، ضمن آن كه در عرصه فعالیت‌های مطبوعاتی نیز نشریه "ایران فردا"، نمایانگر تلاش پر شور و به یادماندنی وی است.

وی، خاطرنشان كرد: در زمان فعالیت در مجلس ششم، شاهد تمركز ویژه دولت بر روی زندانیان سیاسی به ویژه عزت الله سحابی بودم كه با مطالعه و كنكاش بیشتر به این نتیجه رسیدم كه علت اصلی برخورد با وی، میزان تاثیرگذاری این آزادیخواه بر قشر جوان و فرهیخته است.


اصلاحات سیاسی تنها به همراه اصلاحات اقتصادی

هم چنین،رضا رئیس طوسی، از اعضای تحریریه مجله "ایران فردا"، ماندگاری سحابی در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی ایران را به دلیل دغدغه‌های این فرد عنوان كرد و افزود: سحابی علاوه بر اینكه از موسسان انجمن اسلامی دانشگاه‌ها بود، پس از كودتای 28 مرداد نیز به عضو فعالان نهضت مقاومت ملی تبدیل شد كه الگویی برای استحكام مقاومت مردم ایران در تمامی لحظات سخت و دشوار بود و در دهه 40 با جوانان انقلابی بر علیه رژیم شاه به پا خواست و سال‌های متمادی در زندان به سر برد.
رئیس طوسی گفت: در سال 54 زمانی كه شتاب زدگی زیادی میان جوانان مجاهد وجود داشت و شیدایی به ماركسیسم بسیار چشمگیر بود، با مقاله "توحید علمی"، توانست به آگاهی نسل جوان از این توطئه‌ها یاری رساند.
وی، یادآور شد: در سال 58 با رد برخی تئوری‌های مطرح در آن مقطع، نشان داد كه تنها سر تعظیم در مقابل معبود خود پایین می‌آورند و سرنوشت مردم باید توسط خود مردم رقم بخورد و هیچ كس حق ندارد به جای آنان تصمیم بگیرد و در سال 67 كه بحث برخی تغییرات مطرح شد، در برابر مباحثی كه باعث وابستگی ایران به مجامعی نظیر صندوق بین المللی پول می‌شد، ایستادگی كرد.
این عضو تحریریه مجله "ایران فردا" گفت: سحابی معتقد بود اصلاحات سیاسی تنها به همراه اصلاحات اقتصادی می‌تواند سبب رشد و اعتلای ایران شود.
وی، با یادآوری انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 افزود: سحابی در زمانی كه یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با تبلیغ امر" اصلاحات" حتی نتوانست كاری برای اصلاح طلبان انجام دهد و سبب خروج آنها از صحنه سیاسی كشور شد، در سال 78 به دانشجویانی كه طرح "گذر از خاتمی" را مطرح می‌كردند هشدار داد.
وی گفت: سحابی بارها بر این موضوع تاكید می‌كرد كه حاضرم تمامی اعتبارم را برای آزادی ایران صرف كنم.


سحابی، معلم اخلاق

براساس این گزارش، ابراهیم یزدی، دبیر كل نهضت آزادی،در این مراسم با ارزنده توصیف كردن اقدام انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در تقدیر از عزت الله سحابی خاطرنشان كرد: معیارهای فعالیت نهضت آزادی برپایه مبانی اسلام است كه انتخاب امروز سحابی می‌تواند این پیام را به همراه داشته باشد كه با فشار، شكنجه و بازداشت نمی‌توان اركان این حركت را مختل كرد، ما همیشه هستیم و سلول انفرادی نمی‌تواند سبب عدم استقامت یك فعال سیاسی همچون سحابی شود.
یزدی، از سحابی به عنوان معلم اخلاقی یاد كرد كه در هر شرایطی آرمان خود را حفظ كرده و هزینه ایستادگی به اندیشه اش را نیز تاكنون پرداخته است.
وی، گفت: برای نسل جوان ایران افرادی چون سحابی می‌تواند یك الگویی جدید از ایستادگی بر روی ایده و فكر باشد.
دبیركل نهضت آزادی، با بیان این كه ابتكار انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز دارای مزیت دیگری است، افزود: نخبگان و آزادیخواهان ایرانی خواهان تقدیر هرچند ناچیز از سوی مسوولان و مردم ایرانی هستند، چرا باید نهادهای خارجی تشویق كننده فعالیت‌های پرثمر و فراموش نشدنی این افراد باشد.
وی، با تاكید بر این كه كسب آزادی و دموكراسی دارای هزینه‌های گزافی بوده و تمام كشورهای صاحب نام در این امور هزینه‌های سنگینی پرداخته اند،تصریح كرد:آزادی با كوله پشتی سربازان خارجی صادر نمی‌شود و اگر قرار است روزی ایران آزاد شود، باید با فعالیت همین مردم باشد.


هرمیداس باوند:
دیر یا زود كلیه جوامع بشری در متن دمكراسی قرار خواهند گرفت

به گزارش ایلنا، هرمیداس باوند، كارشناس سیاسی و بین المللی، در ادامه این مراسم با یادآوری فلسفه هگل مبنی بر اینكه تمدن بشری در حال حركت به سوی آزادی است، افزود: این فیلسوف معروف براین باور بود كه در دوره باستان عده معدودی از افراد در قرون وسطی تعداد بیشتری و در قرن حاضر تفكر بیشتر افراد بشر در جهت نیل به موضوعات آزادی خواهانه و بشردوستانه است، تحقق آزادی ثمره قرن‌ها كوشش بشریت بوده و در طول یكصد سال گذشته نیز تلاش‌های فراوانی برای كسب آن انجام گرفته است.
وی، با اشاره به دوره كوتاه حضور نهضت آزادی در اركان تصمیم گیر كشور، گفت: در زمان حضور این نهضت مطبوعات آزاد و احزاب فعال وجود داشت، حتی كارشكنان می‌توانستند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند و مجلس نیز از تقدس بالایی برخوردار بود، كه سحابی با درك آن روزها و پیش از آن كودتای 28مرداد نشان داد كه انقلاب بر حول آزادی آن می‌نگرد و مساله آزادی را یك جریان جهان شمول می‌دانند.
این فعال سیاسی، یادآور شد: دیر یا زود كلیه جوامع بشری در متن دمكراسی قرار خواهند گرفت و در چارچوب منشور ملل متحد فعالیت خواهند كرد.
وی، تصریح كرد: امروزه صلاحیت شورای امنیت تنها در حد حفظ صلح بین المللی است،اما شاهدیم كه با گذشت زمان این شورا در رابطه با نقض آزادی توسط دولت‌ها و كشورهای مختلف دادگاه اعتاب تشكیل می‌دهند.
به اعتقاد وی، مولفه آزادی بر سه اصل حقوق بشر، توسعه اقتصادی پایدار (ایجاد موازنه میان توسعه و حقوق بشر) و حفظ محیط زیست استوار است و سحابی با اعتقاد به این اصول عمر خود را بر تحقق آنها در یك جامعه آزاد قرار داده است.


محسن كدیور:
برخی كارگزاران کشور از دمكراسی حالشان به هم می‌خورد

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن كدیور، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به قدمت 150ساله آزادی بیان در ایران، گفت: در كشور ما رسم است كه سوره "الرحمان"را در زمانی كه مقوله‌ای به پایان می‌رسد، قرائت می‌كنند كه در بحث مطبوعات كشور باید به این سوره از معنای تلخ آن نگریست.

وی،با بیان این كه با وجود سال‌های متمادی فعالیت آزادیخواهانه مردم ایران، دستاورد چندانی برای آن نداریم، گفت: حتی در كشورهایی مانند هند، مالزی، تركیه و یا مصر نیز وضعیت قابل مقایسه‌ای میان مطبوعات این كشورها با ایران وجود ندارد. به گونه‌ای كه عراق فردا و افغانستان امروز از اوضاع مساعدتری نسبت به مطبوعات ما برخوردارند.

رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، دشمنان آزادی را از سه بخش صاحبان قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی و قدرت فرهنگی دانست كه در كشورهای جهان سوم، سیاست و اقتصاد در ادغام با یكدیگر دشوارترین وضعیت را در رابطه با برپایی آزادی ایجاد كرده‌اند.

وی، یادآور شد: اما در جامعه ایرانی نبض اقتصادی و سیاسی ما ویژگی سوم دشمنان آزادی یعنی تمركز فرهنگی را نیز با خود همراه كرده است كه سبب دشواری بیشتر آزادی بیان می‌شود اگر در كشورهای دیگر مردم نفسی جزئی می‌كشند در ایران جرم‌های سیاسی را با انگهای فرهنگی و دینی همراه می‌كنند، ما در كشوری هستیم كه برخی كارگزاران آن به جای آن كه مجسمه خردمندی باشند، از دمكراسی حالشان به هم می‌خورد و فلان وزیرش برادر حسن و برادر حسین است كه در دشمنی با مطبوعات شهره شهر هستند.

كدیور، افزود: در این شهر من و شما می‌خواهیم در سالروز آزادی مطبوعات از آزادی بیان بگوییم، در طول این یك سال 34 مطبوعه تعطیل شد. البته دشمنی با مطبوعات در حال حاضر به اندازه اقدام گذشته برخی افراد در تعطیلی 30 روزنامه در یك شب نیست.

وی، با بیان اینكه ما حتی شاهد عمر 3 و یا 7 روزه‌ای برای برخی روزنامه‌ها هستیم، به مقایسه روزنامه‌هایی با قدمت بیش از 100 سال در كشور ژاپن پرداخت و گفت: پایداری فرهنگ ژاپن به دلیل همین مباحث است و علی رغم تاریخ و فرهنگی كه ایران از آن برخوردار است، در مقوله مطبوعات متاسفانه بسیار عقب هستیم.

رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات،تصریح كرد: علاوه بر مطبوعات كاغذی، مطبوعات دیجیتالی، وبلاگ‌ها و خبرگزاری‌ها نیز با وضعیت دشواری مواجه هستند و مرثیه جدید ما در رابطه با برخورد هیات حاكمه با مطبوعات 200 نسخه‌ای دانشجویی است، به طوری كه نشان می‌دهد آستانه تحمل براداران بسیار پایین آمده است.

كدیور، با اشاره به برگزاری مراسم چهره‌های ماندگار یادآور شد:چهره ماندگار ما عزت الله سحابی است؛ وی ایران دوستی خردمند، دینداری بی ریا و سیاستمداری اخلاقی است كه از سال 1309 برای اعتلای ایران و ارایه قرائتی نواندیشانه از دین و آزادی فعالیت كرده است.
وی ،ادامه داد: سحابی خمس عمر خود را در زندان سپری كرده است كه 13 سال آن قبل از انقلاب و 2 سال آن پس از انقلاب بوده است. انتشار 72 شماره از مجله" ایران فردا"، در طول هشت سال حضور این نشریه در عرصه مطبوعاتی كشور نشان داد كه وی در دلسوزی و شفقت نسبت به اسلام، امر به معروف و نهی از منكر و ایران بسیار مصر بود.

به گفته كدیور،سحابی دارای دیدگاه‌هایی در زمان پیروزی انقلاب بود كه بررسی آنها در شرایط كنونی كشور نشان می‌دهد، پیچش مو را در" ایران فردا" دیده بود.


حبیب الله پیمان:
مقاومت تاریخی ایران ناپایدار است

به گزارش خبرنگار ایلنا،حبیب الله پیمان، در مراسم تقدیر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از سحابی، طی سخنانی ناپایداری، بی صبری و مقاومت شكننده را از مولفه‌های تاریخ معاصر ایران دانست و افزود: مقاومت تاریخی ایران حتی اگر به صورت مسلحانه نیز انجام می‌گرفت، ناپایدار بود و پس از مدتی با بر هم خوردن تعادل نیروهای داخلی گروه‌ها از میان می‌رفت.
وی افزود: اگر رهبران و اعضای احزاب و گروه‌های مختلف در برابر فشار دولت‌ها، به گزینه‌های فرار و یا خروج از كشورمتوسل نمی‌شدند، در وضعیت جدیدی به همكاری با دولت‌های مذكور می‌پرداختند.

دکتر پیمان گفت: در شرایط حساس كشور، نمادهای مقاومتی چون "آرش كمانگیر" و" یا سحابی" به میان می‌آیند كه ضمن برخورداری از تمایلات باطنی برای مبارزه با ستم و تهاجم،از قدرت و نیروی مردمی كه به آن‌ها عشق می‌ورزیدند، نیز برخوردار هستند كه رمز پایداری قهرمانان ایرانی بر این اصل استوار است.

وی، با بیان اینكه مردم ایران به دلیل مشكلاتی كه در مواجهه با استبداد داشت، دچار دو رویی شده است، گفت: صداقت قهرمانان ایرانی از جمله مواردی بود كه سبب تمایلات مردم به آنها می‌شد.

پیمان، نا امنی و بی ثباتی را از دیگر نشانه‌های ستم و تهاجم خارجی عنوان كرد كه تنها با مداخله دیگر كشورها انجام نمی‌شود، بلكه ممكن است با اقدامات ناخواسته برخی از مبارزین در ناامن كردن فضا برای دیگران بوجود آید.


باید جلوی اضمحلال کشور را گرفت

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت الله سحابی،نیزدر این مراسم، با یادآوری فعالیت‌های خود در سالهای آغازین انقلاب تصریح كرد: در زمانی كه به عنوان مدیر در استان‌های كرمان و مازندران فعالیت می‌كردم، شاهد تضییع میراث و منابع ایران در این استان‌ها بودم كه به نظر من جدا از قشر كارگر و كشاورز ما، اصلی ترین ظلم در حق ایران روا شده است.

وی، با اشاره به مذاكرات خود با تصمیم گیران در حوزه تعیین مزد كارگران ،گفت: در جریان مذاكراتی كه با این بخش داشتم، به افزایش 20 تا 21 درصد حقوق كارگران از سال 62 اشاره كرده و به مسوولان وقت آسیب خوردن مقوله" مدیریت كشوری" پس از تصویب" قانون كار" را یادآور شدم و از آن‌ها خواستم تا برای جلوگیری از اعتیاد و یا سایر موضوعات اخلاقی افراد را تشویق به سرمایه گذاری كنند.

سحابی، خاطرنشان كرد: پس مشاهده می‌كنید كه قشر كارگر كشور چندان نیز مظلوم نیست، علاوه بر این با مشاهده آبادانی‌های ایجاد شده در كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد اصلاحات ارزی در ایران توجه ویژه‌ای نیز به قشر كشاورز شده است.

وی، یادآور شد: طبقه محروم جامعه ایران،"كشورمان" است كه روز به روز پیكر آن تراشیده می‌شود، علاوه بر نفت، مرتع و آب‌ها و 600 میلیارد دلار درآمد نفتی آن نیزسوخته شده است كه این مبلغ بسیار بیشتر از درآمدهای كشورهای همسایه‌ای چون تركیه و پاكستان است كه با سفر به این كشورها مشاهده می‌كنیم كه تا چه حد از آنها عقب هستیم.

برنده جایزه قلم طلایی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات،گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر سیل، مهاجرت نیروهای كارشناس به خارج از كشور، شاهدیم كه عده معدودی، در شغل خود به فعالیت می‌پردازند و برخی اقدامات صورت گرفته پس از انقلاب، بر موجودی‌های انسانی و مادی ایران لطمه وارد كرده است.

سحابی، با بیان اینكه تحریم‌های صورت گرفته بر ضد ایران شوخی نیست، اعلام كرد: ایران در زمان نهضت ملی در تمام دنیا سرافراز بود، اما در حال حاضر وضعیت چندان مناسبی ندارد.
وی، با رد این مطلب كه احساسات نجات پرستانه و ناسیونالیستی وی سبب بیان این مباحث شده است،یادآور شد: ایران از 1700 سال قبل از میلاد مسیح پایه گذار "یكتا پرستی" براساس مباحث "زردشت" بود،"كوروش كبیر" اولین بیان كننده حقوق بشر و" داریوش" منادی آزادی بود؛ملت ایران از ادوار گذشته مزایای فراوانی در مقایسه با سایر ملل داشت، اما در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

سحابی، گفت: امروزه دفاع از اسلام چندان جایز نیست؛ چرا كه خدا خود صاحب اسلام است و از پشتیبانی قادر متعال برخوردار است؛ پس هر ایرانی باید ادای دین خود را در راه خدمت به ایران و جلوگیری از اضمحلال آن صرف كند.


سحابی، مرد آزاداندیش و مبارز

براساس این گزارش، شیرین عبادی رییس كانون مدافعان حقوق بشر، نیز كه در آمریكا به سر می‌برد با ارسال پیامی كسب عنوان برنده قلم طلایی را به عزت الله سحابی تبریك گفت.
متن این پیام بدین شرح است:
"انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان برنده قلم طلایی تبریك می‌گویم. نام سحابی بر تارك تاریخ 6 دهه مبارزه ملت ایران برای آزادی و عدالت می‌درخشد. سال‌های طولانی زندان، تبعید و مقاومت جنابعالی، برگی از تاریخ مبارزات ملت ایران برای تحقق دموكراسی و آزادی بیان و عقیده است،یعنی آرمان بشریت در سراسر جهان و تمام زمان‌ها."
"مرد آزاد اندیش و مبارز؛
تاریخ ملت ایران مردان و زنان شجاع و مبارز زیادی را به خاطر دارد. مردان و زنان آزاده‌ای كه برای ملت و مملكت خویش جان فدا كردند و لحظه‌ای برای این جانفشانی، درنگ نكردند. شش دهه مقاومت و تلاش جنابعالی در دوران‌های مختلف و پرتلاطم میهن عزیزمان ایران مصداق چنین مجاهدتهای با ارزش است كه نه زبان ما و نه قلم ما یارای بیان آن را ندارد، لیك قلم طلایی و این نوشتار بهانه‌ای برای عرض ادب و ارادت ما ایرانیان است كه تقدیم وجود پر ارزش شما می‌گردد. ملت ایران شاهد تلاش‌های شما برای سرافرازی كشور و صلح و آرامش بوده و آن را هرگز فراموش نخواهد كرد."
گفتنی است،در پایان این مراسم با حضورمحسن كدیور،عبدالله نوری،" قلم طلایی" انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به "عزت الله سحابی" اهدا شد.


گزارش سالانه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات قرائت شد

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، اقدام هیات نظارت در بدعتی ناصواب را كه راسا و بر خلاف قانون، اقدام به لغو امتیاز و توقیف نشریات می‌نماید را غیر قانونی دانسته و اعلام می‌كند كه این رفتار هیات نظارت مغایر با قانون و موازین حقوقی و موجبات ایجاد موانع فراروی مطبوعات را فراهم آورده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا،گزارش سالانه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات توسط صفایی دبیر این انجمن قرائت شد.

در گزارش انجمن دفاع از آزادی مطبوعات آمده است:
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات روند نقض حقوق و آزادی مطبوعات در سال 1385 را در سه حوزه حق انتشار آزادانه مطبوعات، حق برخورداری از دادرسی عادلانه و علنی و حق برخورداری از امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه نگاران را دیده بانی كرده و موارد آن را با اتكا به منابع خبری داخلی ثبت كرده است. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در طول سال 1385 از طریق صدور بیانیه‌ها و اظهارنظر سخنگوی انجمن، هشدارها و توصیه‌های خود را در سه حوزه یاد شده به نهادهای ذی ربط یادآور شده است.

1- حق انتشار آزادانه مطبوعات
در سال 1385 و با توجه به روند گسترده توقیف مطبوعات به ویژه در میان روزنامه‌های یومیه انتظار می‌رفت هیات نظارت بر مطبوعات در مورد واگذاری امتیاز به داوطلبان انتشار نشریه اقدام كند.
بنابر گزارش‌های رسیده به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در حال حاضر بیش از 2148 داوطلب انتشار نشریه در صف طولانی دریافت مجوز در انتظار نشسته‌اند. تعدادی از این داوطلبان برای چندمین سال در این صف طولانی قرار دارند. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از ادامه روش متكی بر سلیقه اعضای هیات نظارت بر مطبوعات در صدور مجوز انتشار نشریه ابراز نگرانی می‌كند و آن را نقض آشكار ماده 13 قانون مطبوعات و تضییع حقوق شهروندان تلقی نموده و خواستار تسریع در صدور مجوز انتشار روزنامه برای متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌باشد.

2- حق برخورداری از دادرسی عادلانه و علنی
برپایه اطلاعات و گزارش‌های رسیده به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، قوه قضائیه و هیات نظارت بر مطبوعات در سال 1385 به روند و روش‌های پیشین خود در برخورد با روزنامه نگاران ادامه داده است.
برپایه همین گزارش، فقط در سال گذشته،23 عنوان نشریه توقیف و لغو امتیاز شده اند، بیش از 37 مورد رسیدگی پرونده در دادگاه‌ها و نیز 43 مورد احضار مدیران مطبوعاتی و روزنامه نگاران نیز در سال گذشته صورت گرفته است.
بنا برتصریح اصل 168 قانون اساسی، رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های علنی دادگستری و با حضور هیات منصفه صورت می‌گیرد.
برخی دستگاه‌های ذی ربط در سال 1385، هم چون گذشته این اصل اساسی را نقض كرده و محاكمه برخی روزنامه نگاران و نویسندگان مطبوعات را بدون رعایت تشریفات قانونی به ویژه تبصره 20 قانون دادسراهای عمومی مصوب 73 اصلاحیه 81 كه مقرر می‌دارد: « محاكم كیفری استان به جرایم سیاسی و مطبوعات با حضور هیات منصفه رسیدگی خواهد نمود...» به جریان انداخته است. برخی از متهمان مطبوعاتی در طول سال 85 حتی از داشتن حق وكیل و ملاقات با وكیل و خانواده خود محروم بوده‌اند.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به صراحت اعلام می‌دارد كه بخش‌هایی از دستگاه قضایی، در سال 1385 اصول 24، 36، 37، 159، 165 و 168 قانون اساسی و قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی مصوب سال 1373 اصلاحیه 1381 در خصوص دادگاه‌های عمومی و انقلاب را نقض كرده است و بدین ترتیب موجبات نقض حقوق متهمان مطبوعاتی را فراهم آورده و آنان را از حق دادرسی عادلانه و علنی محروم كرده است.
در همین مدت و در اثر ادامه روش‌های یاد شده موجبات ایجاد موانع فراروی آزادی مطبوعات و گردش آزادانه اطلاعات و دسترسی شهروندان به اخبار و اطلاعات را فراهم كرده است.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات این گونه اقدامات را مغایر با قانون اساسی و منافع ملی كشور ارزیابی كرده و نسبت به عواقب وخیم آن هشدار می‌دهد.
بدین ترتیب، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواستار رفع توقیف از كلیه مطبوعات توقیفی، اعاده حیثیت از روزنامه نگاران و جبران خسارت‌های معنوی و مادی وارده به نهادهای مطبوعاتی است.
همچنین انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، اقدام هیات نظارت در بدعتی ناصواب را كه راسا و بر خلاف قانون اقدام به لغو امتیاز و توقیف نشریات می‌نماید را غیر قانونی دانسته و اعلام می‌كند كه این رفتار هیات نظارت مغایر با قانون و موازین حقوقی و موجبات ایجاد موانع فراروی مطبوعات را فراهم آورده است.
یادآور می‌شود: صفایی در پایان گزارش ضمن اشاره به برخورد دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با برخی از خبرنگارن به ویژه خبرنگار خبرگزاری كار ایران( ایلنا)، گفت: نقش حقوق مطبوعات و حق خبرنگاران در كسب خبر در جریان آزاد اطلاعات از جمله حقوق حقه این قشر است كه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اقدام دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری در برخورد با این خبرنگاران را محكوم می‌كند.