ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.05.2007, 8:36
سلام و علیک به جای مذاکره

"دانا پرینو" یكی از سخنگویان كاخ سفید می‌گوید كاخ سفید از این كه فرصتی برای ملاقات بین رایس و وزیر امور خارجه ایران رخ نداد ناامید نشده و وزیر خارجه آمریكا در نشست خبری خود در مصر چنین حالتی نداشت.

پرینو روز جمعه به خبرنگاران گفت نشست شرم الشیخ ملاقاتی میان كشورهای همسایه عراق بود، اما رایس نیز گفت كه همانطوری كه با وزیر خارجه سوریه به دستور رئیس جمهور صحبت كرد، آماده (صحبت با ایرانیان) بود، ولی این فرصت ایجاد نشد و اشكالی ندارد.

وی افزود: "كراكر" سفیر ما در عراق با همتای ایرانی خود لحظاتی را صرف كرد. بنا بر این فكر می‌كنم كه ملاقات شرم الشیخ بطور كلی رضایت بخش بود.

این سخنگوی ریاست جمهوری آمریكا گفت: موضوعات مورد نظر در نشست شرم الشیخ باید پیگیری شود و به همین دلیل "دیك چنی" معاون رییس جمهوری روز سه‌شنبه عازم منطقه می‌شود.

خبرنگاری پرسید: رئیس جمهور احساس نمی‌كند كه باید تلاشی از طرف رایس صورت می‌گرفت تا اقدامی متقابل انجام گیرد؟ آیا باید از طرف ایرانیان حركتی انجام می‌شد تا این ملاقات صورت بگیرد؟

پرینو گفت: ملاقات با ایرانیان هرگز در دستور كار نبود. آنچه كه ما گفتیم این بود كه اگر فرصتی پیش بیاید با یكدیگر صحبت می‌كنیم. رئیس جمهور به رایس دستور داده بود همانطوری كه با همتای سوری خود تماس داشت با ایرانیان هم می‌توانست تماس بگیرد.

وی افزود: ایرانیان می‌دانند كه در منطقه چه باید بكنند.

این سخنگوی ریاست جمهوری آمریكا گفت: فكر می‌كنم همه برای ثبات عراق توافق داشتند عراقی كه بتواند بصورت پایدار از خود دفاع و خود را اداره كند كه نه تنها برای عراقیها بلكه برای منطقه مفید است و بویژه برای منافع طولانی مدت این كشور مفید است.

از وی سوال شد: آیا رئیس جمهور به او دستور داده بود تا با همتای سوری خود ملاقات كند ولی در مورد ایران این دستور را نداده بود. علت آن چه بود؟
پرینو گفت: تقاضای صریحی از طرف عراقیها به رایس داده شده بود تا با سوریه و ایران صحبت كند. رایس با رئیس جمهور تماس گرفت و فكر می‌كنم كه رئیس جمهور گفته بود در صورتی كه فرصتی پیش آمد در این موارد می‌توانند درباره تروریست خارجی كه از مرزهای آنها به عراق می‌آیند، صحبت كنند.

وی افزود: اگر فرصتی پیش می‌آمد با ایرانیان هم ملاقات می‌كرد، اما پیش نیامد ولی این بدان معنی نیست كه ما با آنها تماسی نداشتیم همانطور كه گفتم، كراكر سفیر ما با همتای خود ملاقات داشت. او گفت كه این ملاقات كوتاه بود ولی با هم مكالمه داشتند.

خبرنگاری سوال كرد: آیا این موج جدیدی از دیپلماسی است و به معنی پایان سیاست یك جانبه است؟
پرینو جواب داد نمی‌دانم كه چه كسی را متهم به سیاست یك جانبه می‌كنید؟ خبرنگار گفت: رئیس جمهور، سیاست خارجی ما از اول این جنگ بصورت یك طرفه بوده است؟

سخنگوی ریاست جمهوری آمریكا پاسخ داد: خیر، در واقع می‌توانید به گزارش "بیكر- همیلتون" مراجعه كنید كه در آن به كنفرانس همسایه‌های عراق اشاره شده است.

"این از مسائلی است كه وقتی رئیس جمهور در دهم ژانویه اعلام كرد تعداد نیروها در عراق را افزایش می‌دهد به آن هم اشاره كرد. ما از این كه اولین ملاقات در مارس صورت گرفت خوشحال هستیم و حال كه ملاقات دوم انجام شد پیگیری آن مهم است و به همین دلیل است كه معاون رئیس جمهور هفته آتی به منطقه می‌رود".

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان مذاكره ایران و آمریكا گفت: آنها می‌دانند كه برای گفت وگو باید چگونه عمل كنند. ایرانیان باید غنی‌سازی اورانیوم و فعالیتهای فرآوری را معلق كنند و تا زمانی كه این كار را نكنند با آنها گفت وگو نمی‌كنیم.


چرا متکی میز شام را ترک کرد؟

رسانه‌های غربی همچنین گزارش دادند که منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سالن ضیافت شام در شرم‌الشیخ را ترک کرد.

یكی از مقام های آمریكایی با اعلام این خبر گفت كه متكی نامناسب بودن پوشش یكی از خانم‌های ویولونیست‌ حاضر در محل صرف شام را علت خروجش اعلام كرده است، اما برخی از مقامات نیز اعلام كرده‌اند این اتفاق كه پنجشنبه شب پیش آمد بیشتر به این خاطر بوده كه متكی در كمال حیرت متوجه شد صندلی صرف شام وی دقیقاً در مقابل صندلی كاندولیزا رایس قرار دارد.

«شان مك‌كورمک» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا پس از این اقدام متکی در اظهاراتی طنزآلود به خبرنگاران غربی گفت: «من مطمئن نیستم آقای متكی از كدام یك از این خانم‌ها ترسید. خانمی كه لباس قرمز پوشیده بود یا خانم وزیر». اظهارات مك‌كورمک در حالی ابراز شده است که مقامات كشورمان تاكنون درباره این خبر واكنش نشان نداده‌‌اند.

ضیافت شام به میزبانی وزیر امور خارجه مصر برگزار شد كه كشورش میزبان كنفرانس بین‌المللی درباره عراق است و در آن وزراء و دیپلمات‌های حدود 50 كشور دنیا شركت داشتند. پیش از این در خبرها آمده بود كه رایس و متكی در ضیافت ناهار روز گذشته بطور مختصر با هم گفت‌وگو كردند.


دیدار كارشناسان ایران و آمریكا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شایعات زیادی در مورد امكان دیدار میان كاندولیزا رایس و منوچهر متكی وزیران امورخارجه آمریكا و ایران وجود داشت. این دیدار می‌توانست بالاترین سطح دیدار مقامهای ایران و آمریكا از زمان قطع روابط دو كشور باشد.

اما مقامهای دو كشور هیچ دیدار رودررویی نداشتند و فقط روز پنجشنبه بر سر میز ناهار به ردوبدل كردن تعارفات مودبانه بسنده كردند.

به گفته هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، كارشناسان ایران و آمریكا در حاشیه این كنفرانس با هم دیدار كردند.

رایان كراكر، سفیر آمریكا در بغداد، نیز گفت كه با یك معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار كرد. وی این دیدار را چندان مهم ندانست و افزود:" این دیدار بسیار محدود، بسیار كوتاه و در مورد عراق بود."

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش به دیدار ۳۰‬دقیقه‌ای رایس با وزیر امورخارجه سوریه اشاره كرد و افزود: مقامهای نظامی آمریكا در عراق نیز مواضع متفاوتی در مورد سوریه و ایران داشته‌اند. آنها روز پنجشنبه از كاهش عبور تروریست های خارجی از خاك سوریه خبر دادند و روز جمعه گفتند كه ‪۱۶‬ عراقی مشكوك به ورود غیرقانونی اسلحه از ایران به عراق را بازداشت كردند.

آمریكا، سوریه را به اقدام نكردن كامل برای جلوگیری از ورود شورشیان به عراق متهم می‌كند و می‌گوید تهران و دمشق، خشونت را در عراق از طریق كمكهای مالی تشدید می‌كند.

خبرگزاری فرانسه در پایان این گزارش افزود كه شركت‌كنندگان در كنفرانس دو روزه شرم‌الشیخ متعهد شدند كه در امور داخلی عراق مداخله نكنند و با تروریسم مبارزه كنند.

آنها بویژه باردیگر خواستار جلوگیری از عبور تروریستها و اسلحه به عراق و از عراق شدند و بر اهمیت همكاری میان عراق و همسایگانش برای كنترل مرزهای مشتركشان تاكید كردند.



منابع گزارش: ایرنا، آفتاب