ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.05.2007, 8:37
دانشگاه همچنان زنده است

ایلنا: عضو شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معتقد است كه انتشار مطالب توهین‌‏آمیز به مقدسات اسلامی با جعل لوگوی نشریات نزدیك به انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیركبیر نوعی سناریوسازی و پروژه خاص است.

هاشم آغاجری با اشاره به اتفاقات دانشگاه امیركبیر گفت: اصل حركت توهین به پیامبر و ائمه محكوم است اما قرائن نشان می‌‏دهد این حركت همانطور كه انجمن اسلامی منتخب دانشجویان نیز اعلام كرده، نوعی سناریو سازی و پروژه خاص است.

به اعتقاد آغاجری، این اهانت‌‏های صریح, وقیح و پرده‌‏دری در محیط دانشگاه و به نام نشریات دانشجویی بی‌‏سابقه است و با توجه به این كه بلافاصله بسیجیان دانشگاههای دیگر در دانشگاه امیركبیر حضور یافتند، نشان دهنده سازماندهی شده بودن این حركت است.

آغاجری تصریح كرد: این اقدامات نشان می‌‏دهد برنامه‌‏ای برای افزایش فشار و سركوب دانشجویان و تندتر كردن فضای حاكم بر دانشگاهها در حال انجام است و به نظر می‌‏رسد در ذهن عده‌‏ای از صحنه گردان‌‏ها و كسانی كه این ماجرا را از پشت پرده هدایت می‌‏كنند، اهدافی مانند انقلاب فرهنگی دوم وجود داشته باشد كه از دو سال پیش هم زمزمه آن شنیده می‌‏شود.

وی دانشگاه را مهم‌‏ترین سنگر آگاهی‌‏بخشی به جامعه ایران خواند و افزود: برغم همه فشارهای اقتدارگرایان برای خاموش كردن صدای دانشگاه، موفقیت چندانی نصیب آنها نشده است و دانشگاه همچنان زنده است و در مقابل فشار و تضییع حقوق آكادمیك و انسانی مردم ایران و دانشگاهیان مقاومت می‌‏كند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید عده‌‏ای فكر كرده‌‏اند می‌‏توانند خود را به طور كلی از شر دانشگاه خلاص كنند و به نام انقلاب فرهنگی دانشگاهها را برای مدتی به تعطیلی بكشانند. به ویژه كه وعده‌‏های دولت فعلی مبنی بر توسعه، رفاه و آوردن پول نفت بر سر سفره مردم تحقق نیافته است و نه تنها پول نفت سر سفره‌‏ها نیامده بلكه مایحتاج اولیه مردم هم از سفره‌‏ها كمتر شده و كشور با بحران های گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روبروست.

به گفته وی، امروز به جای اتخاذ راه حل‌‏های علمی برای حل مسایل شاهد روی آوردن به راه حل‌‏های فیزیكی و اقدامات سخت گیرانه حتی در زمینه فرهنگی هستیم و از آنجا كه وعده‌‏ها تحقق نیافته است، پروژه‌‏های انحرافی تعریف می‌‏شود تا ذهن مردم به مشكلات فرعی منحرف شود.

آغاجری افزود: عده‌‏ای احتیاج به بلاگردان دارند و شاید فكر می‌‏كنند دانشگاه و دانشجویان یكی از بلاگردان‌‏های خوب است اما بعید است با توجه به شرایط امروز جامعه ایران در اوهام و خیالات خود به توفیقی دست یابند و بتوانند دانشگاه را خاموش كنند، چنین امكانی در ایران كنونی وجود ندارد.

وی با بیان این كه اولین بار نیست كه دانشگاه مورد هجوم قرار گرفته است، به ضرب و شتم رییس سابق دانشگاه علم و صنعت اشاره كرد و افزود: استفاده ابزاری از دین و مقدسات شیوه معمول قدرت‌‏پرستان است و بارها شاهد استفاده ابزاری از دین و مقدسات توسط قدرت‌‏پرستان بودیم كه در ظاهر سنگ دفاع از مقدسات به سینه می‌‏زنند اما ثابت كرده‌‏اند ابایی از ملكوك و مخدوش‌‏كردن هرگونه مقدسات ندارند تا وسیله‌‏ای برای تحریك مردم و سركوب مخالفان خود داشته باشند.

عضو شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تصریح كرد: موضع‌‏گیری انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیركبیر باید توسط سایر انجمن‌‏های اسلامی دنبال شود تا دست قدرت‌‏پرستان سوءاستفاده‌‏كننده از مقدسات بسته شود.

وی با اشاره به موضع‌‏گیری سریع انجمن اسلامی و مدیران مسوول نشریات در برابر انتشار مطالب موهن گفت: اگر مسوولان صداقت دارند، باید عوامل اصلی این سناریوی كثیف و وقیح را به صورت علنی و شفاف شناسایی مجازات كنند.

به اعتقاد آغاجری، این مورد هم مانند دهها مورد قبلی توسط كسانی صورت می‌‏گیرد كه امروز به نام اهانت به مقدسات غوغا راه می‌‏اندازند و اشك تمساح می‌‏ریزند تا به اهداف خاصی در چارچوب دانشگاه برسند و ضمن این كه ممكن است اهداف آنها از دانشگاه شروع شود اما قطعا محدود به دانشگاه نمی‌‏شود و اگر بتوانند همه را شامل می‌‏شود.