ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.05.2007, 10:14
كنفرانس بین‌المللی عراق گشایش یافت

امروز - پنجشنبه سوم ماه مه - شهر توریستی شرم‌الشیخ در مصر، میزبان کنفرانس بین‌المللی دو روزه درباره عراق است. هدف این كنفرانس ارایه یك طرح پنج‌ساله برای ایجاد ثبات در این کشور است.

علاوه بر کشورهای همسایه عراق، اعضای دایم شورای امنیت، کشورهای عضو گروه 8 و اتحادیه اروپا و نمایندگان چند کشور و نهاد عمده بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب در همایش شرم الشیخ شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شرم‌الشیخ، وزرای خارجه و دیپلمات‌های ارشد بیش از۵۰‬ كشور جهان در این كنفرانس دو روزه حضور دارند.

تشكیل این كنفرانس بزرگترین تلاش دیپلماتیكی است كه به منظور حل و فصل مشكلات عراق از زمان تهاجم نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به این كشور تاكنون صورت می‌گیرد.

کنفرانس شرم الشیخ در دو بخش برگزار می شود که یک بخش آن عمدتاً اقتصادی و برای بازسازی عراق است. در این بخش سندی با عنوان "میثاق بین المللی برای عراق" که توسط سازمان ملل متحد تدوین شده، مورد بررسی و تایید قرار می گیرد. به گفته نوری مالکی، نخست وزیر عراق، این میثاق شامل تعهد به کاهش بدهی خارجی عراق و همچنین حمایت از فرآیندهای سیاسی و استقرار دموکراسی در این کشور و کمک به مبارزه علیه تروریسم است.

بخش دیگر کنفرانس عراق، نشست امنیتی است که نحوه مبارزه با خشونت و نا امنی و استقرار ثبات و امنیت در عراق را مورد بررسی قرار خواهد داد. این بخش از مذاکرات به دلیل وخامت اوضاع امنیتی عراق و همچنین شرکت وزیران خارجه آمریکا، ایران و سوریه در آن بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این نشست در روز دوم کنفرانس - روز جمعه - برگزار می شود.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرده است که منوچهر متکی، وزیر خارجه این کشور، بامداد روز پنجشنبه در راس هیاتی از مقامات ارشد این وزارتخانه برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ عازم مصر شد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اظهار داشت در صورت روبروشدن با وزیر امورخارجه ایران درجریان کنفرانس، آماده است که مسائلی غیر از مسائل مربوط به عراق را با وی مورد بحث قراردهد.


واشنگتن پست:‌
گفت‌وگوی ‌آمریكا - ایران در شرم‌الشیخ بعید است

روزنامه‌ی واشنگتن پست نوشت كه به رغم افزایش احتمال برگزاری نشست میان مقامات عالی رتبه‌ی آمریكا و ایران بعید است كاندولیزا رایس و همتای ایرانی‌اش روز جمعه در كنفرانس مصر گفت‌وگوهای رو در رو داشته باشند.

این روزنامه ‌آمریكایی افزود: قرار است كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ی آمریكا و منوچهر متكی، وزیر امور خارجه‌ی ایران هر دو در نشست همسایگان عراق در شرم‌الشیخ در دومین روز این اولین نشست دو روزه درباره‌ی آینده‌ عراق شركت كنند.

رایس یك هفته قبل گفت كه نبودن ایران در این كنفرانس "فرصتی از دست رفته" خواهد بود، اما مقامات هر دو كشور گفتند كه تماس دوجانبه میان مقامات ارشد آمریكا و ایران احتمالا به تعارفاتی در حاشیه‌ی این كنفرانس محدود خواهد شد.

واشنگتن پست درادامه آورده است:« واشنگتن و تهران به دلایل مختلفی به تصمیم مشابه رسیده‌اند. دولت بوش پس از گفت‌وگو با مقامات اروپایی تصمیم گرفت كه هر گونه گفت‌وگو با ایران در صورتی كه از طریق نمایندگان فراتر از دولت ایران انجام گیرد پایدارتر و برجسته‌تر از گفت و گویی است كه با وزارت امور خارجه انجام گیرد. این تصمیم آمریكا در پی مشاوره با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا اتخاذ شد كه روز دوشنبه با رایس در واشنگتن و هفته‌ی قبل با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در تركیه دیدار كرده بود.»

واشنگتن پست در ادامه نوشته است كه در واشنگتن و تهران، متكی به عنوان شخصیتی صاحب نفوذ در دولت محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در نظر گرفته نمی‌شود و درهمین زمینه یك مقام آمریكایی به این روزنامه گفته است كه در شرم‌الشیخ «زمان، مكان و شخص مناسبی» برای گفت‌وگوهای جدی آمریكا - ایران وجود ندارد.

این روزنامه در ادامه آورده است كه هر دو طرف ایرانی و آمریكایی دور نمای هر گونه تحول مهمی در این ارتباط كم اهمیت جلوه داده‌اند.

یك مقام وزارت امور خارجه‌ی آمریكا در این باره به واشنگتن پست گفت: من یك نشست دو جانبه (میان ایران - آمریكا) را پیش‌بینی نمی‌كنم اما آن را منتفی نمی‌كنم.


منابع گزارش: بی بی سی، ایرنا، ایسنا