ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2007, 9:35
پنج روزنامه‌نگار برتر ایران معرفی می‌شوند

اعتماد: ١٣ اردیبهشت ماه، انجمن صنفی مطبوعات میزبان مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات خواهد بود و قرار است در این مراسم از پنج روزنامه نگار برتر ایران تقدیر شود.

«بدرالسادات مفیدی» دبیر انجمن صنفی مطبوعات ایران، در مورد معیارهای انتخاب این پنج روزنامه نگار گفت؛ «ارائه سبک نو در کار روزنامه نگاری، فعالیت در نهادهای صنفی مرتبط با این حوزه و فعالیت مستمر در این حیطه بخشی از معیارهای مورد توجه هیات مدیره انجمن برای انتخاب این پنج نفر بود.»

او افزود؛ «البته یکی از ملاک های اساسی که هم در سال گذشته و هم امسال مورد توجه قرار گرفته است، پیشکسوت بودن روزنامه نگاران است.»

به گفته او امسال گزینش ها بیشتر از میان نسل اول و دوم روزنامه نگاران بوده است.

هرچند «مفیدی» نامی از برندگان امسال نمی‌برد، اما به نظر می‌رسد فیروز گوران، احمدرضا دریایی، عباس عبدی، شهلا شرکت و عبدالعلی رضایی این پنج نفر را تشکیل می دهند.

«فیروز گوران» روزنامه‌نگاری را با کارگری چاپخانه آغاز کرد و به سردبیری روزنامه آیندگان و ماهنامه جامعه سالم رسید. خودش در مورد روزنامه نگار شدنش می گوید؛ «حرفه ام را، روزنامه نگاری را، خودم انتخاب کردم. من دستفروش بودم. حادثه، سرکوب و جمع آوری دستفروشان میدان توپخانه و خیابان ناصرخسرو تهران (حدود سال 1336 یا 37) من را به این دنیای دائماً در سرکوب کشاند... حالا من روزنامه نگار هستم و بیکار، اما بسیار شادمان از حرفه‌یی که دارم. در این حرفه می‌مانم، در این حرفه می میرم.»

«احمدرضا دریایی» یکی دیگر از برندگان این جایزه، روزنامه‌نگاری را با نشریه فردوسی زمانی آغاز کرد که تنها 18 سال سن داشت. او یکی از بنیانگذاران روزنامه همشهری است. خودش می گوید؛ «یک روز در آیینه بودم که احمد ستاری به دیدنم آمد، گفت می خواهیم یک روزنامه چهاررنگ منتشر کنیم که نخستین روزنامه رنگی کشور می شود. پرسید هستی؟ گفتم هستم و آمدم همشهری.»

«عباس عبدی» روزنامه نگاری را از سلام آغاز کرد و عضو شورای سردبیری روزنامه نوروز هم بود.

«شهلا شرکت»، اولین قلم هایش را در زن روز زد. پس از آن سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه زنان شد.

«عبدالعلی رضایی»، یکی از اساتید روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی بود.

سال گذشته مسعود بهنود، محمد بلوری، عمید نائینی، اکبر گنجی و لیلا رستگار پنج روزنامه نگار برگزیده انجمن صنفی مطبوعات بودند.

در این مراسم که ساعت 14 روز پنجشنبه برگزار می شود، حضور حجت الاسلام والمسلمین «مهدی کروبی» و دکتر «کاظم معتمدنژاد» قطعی شده است و قرار است نماینده سازمان ملل در تهران پیام دبیرکل این سازمان را به مناسبت این روز قرائت کند.

قرار است در همین مراسم جایزه قلم طلایی نیز اهدا شود.
پیش از این «ماشاءالله شمس الواعظین»، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، از اهدای جایزه این انجمن که به قلم طلایی معروف است به «عزت الله سحابی» مدیر مسوول ماهنامه ایران فردا خبر داده بود. این جایزه چهارمین قلم طلایی است که به یکی از اهالی مطبوعات ایران اهدا می شود.