ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2007, 9:27
درخواست برای تکرار انقلاب فرهنگی

اعتماد: «تشکل های ضداسلامی تعطیل باید گردد، اوباش را از دانشگاه بیرون بریزید، دانشگاه را از آلودگی پاک کنید، انقلاب فرهنگی نیاز امروز دانشگاه، دانشگاه جای اوباش نیست و انقلاب فرهنگی تکرار باید گردد» خواسته هایی بود که معترضین به چاپ برخی مطالب در چند نشریه دانشجویی در دانشگاه پلی تکنیک روز گذشته روی پلاکاردهای خود نوشته بودند.

در میان معترضین اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران حضور داشتند. رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق با حضور در این تجمع در اطراف دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرد؛ «ریشه های این جریان به خارج از کشور بازمی‌گردد و از دلارهای امریکایی تغذیه می‌شود.»

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک در اعتراض به چاپ این مطالب به انتقاد شدیداللحن از انجمن های اسلامی پرداخت؛ «دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن تشکلی با عنوان انجمن اسلامی علیه مقدسات اسلامی و ذاتیات انقلاب اسلامی، سیاستگذاری و تصمیم سازی نکند و زیر لوای اسلام و سابقه تاریخی انجمن های اسلامی و با تکیه بر بودجه بیت المال مسلمین، دانشگاه را به جولانگاه نیروهای اپوزیسیون لیبرال و سکولار و ضدانقلاب مبدل نسازد.»

آنان در ادامه بر تمسک به «نخبگان حوزه و دانشگاه» پای فشردند و گفتند؛ «تشکل های دانشجویی در دانشگاه اسلامی از نخبگان متعهد حوزه و دانشگاه مشاوره می طلبد، نه از فعالان مراکز جاسوسی و امنیتی امریکا و استراتژیست کاخ سفید.»


لوگوی «اسکن شده» نشریات

این واکنش زمانی آغاز شد که اعضای انجمن اسلامی منتخب دانشجویان پلی تکنیک پس از برگزاری تجمعی در اعتراض به بازداشت یکی از همفکران خود، ممنوع الورود کردن سه دانشجو از سوی مدیریت این دانشگاه، احضار دانشجویان به کمیته انضباطی و همچنین برگزاری آزاد انتخابات برای انجمن اسلامی با چهار نشریه روبه رو شدند که در آنها مطالب توهین آمیز نسبت به مقدسات و مقامات حکومتی درج شده بود.

مدیران مسوول این نشریات با دیدن این چهار نشریه از انتشار آن اظهار بی اطلاعی کردند و لوگوی آنها را «اسکن شده» دانستند. آنان اعلام کردند این مطالب با جعل لوگوی این نشریات منتشر شده است.

نماینده مدیران مسوول در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) در این رابطه به ایسنا گفت؛ «هیچ یک از مدیران مسوول نشریات دانشجویی از این اتفاقی که برای آن افتاده در جریان نبوده اند.»

پویان محمودیان ادامه داد؛ «اتفاق رخ داده پروژه یی برای بد نام کردن نشریات دانشجویی است. من به نمایندگی از نشریات دانشجویی در هیات نظارت دانشگاه این موضوع را تکذیب کرده و از آن تبری می جویم.» محمودیان از دانشجویانی بود که در جریان اعتراضات دو روز گذشته مورد ضرب و شتم واقع شد.

روز گذشته در محکومیت این اقدام علاوه بر دانشجویان بسیجی که در خارج از دانشگاه تجمع کرده بودند، هواداران و اعضای انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک نیز تریبون آزادی را در صحن این دانشگاه برقرار کردند.

در ابتدای این تجمع، دانشجویی گفت؛ «امروز شاهد پخش چند نشریه با ظاهری مشابه نشریات دوستداران انجمن اسلامی منتخب دانشجویان بودیم. بر همه واضح است که انتشار چند نشریه با این حد از توهین در دانشگاه بی سابقه است و از سوی انجمن اسلامی نیز محکوم می شود. توهین به روحانیت آن هم آن قدر وقیحانه از هیچ مسلمانی برنمی آید. مدیران مسوول وقتی از انتشار این نشریات مطلع شدند از انتظامات دانشگاه درخواست جمع آوری این نشریات را کردند ولی انتظامات این بار بدون هیچ عکس العملی موضوع را به حال خود رها کرد که جای تأمل دارد. واضح است انتشار چنین مطالب موهنی فقط برای به دست آوردن بهانه برای حمله به دانشجویان می باشد. شروع این پروژه نشانگر آن است که این بار با یک خودزنی کوچک می خواهند ریشه هر منطقی را از جای برکنند.»

این فعال دانشجویی افزود؛ «ما انتشار چنین نشریاتی را محکوم می کنیم و از عوامل مسوول در دانشگاه می خواهیم با پیگیری موضوع متخلفان را به مجازات برسانند. حضور هماهنگ شده نیروهای معترض از خارج دانشگاه در ساختمان مدیریت دانشگاه در اعتراض به این مطالب قبل از آن که دانشجویان دانشگاه مطلع شوند نشان از آغاز پروژه یی از پیش تعیین شده است.»

همچنین در این تجمع، علی عزیزی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه پلی تکنیک در این باره گفت؛ «عده یی سعی می کنند ما را به بیراهه بکشند.»

در پایان این تجمع دانشجویانی که معتقد بودند این نشریات از سوی منتقدان انجمن های اسلامی منتشر شده است، طی قطعنامه یی اعلام کردند؛

«ما دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امروز جمع شده ایم تا با اقتدا به آزاد مرد تاریخ، محمد (ص) و مولای عدالت پیشگان علی (ع) اعتراض خود را به توهینات صورت گرفته به مقدسات و شکسته شدن حریم دانشگاه، تنها در راستای فشار بر صدای حق طلب دانشجو، توسط عده یی اعلام داریم؛

1- انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیران مسوول نشریات جعل شده در پی توهین صورت گرفته هرگونه ارتباط مطالب چاپ شده را با خود تکذیب کرده و این اقدام را به شدت محکوم می کنند.

2- این اقدام در حالی صورت گرفت که در پخش نشریات جعلی هیچ گونه ممانعتی از طرف برخی افراد در دانشگاه صورت نگرفته است. برخوردهای شدید با نشریات منتقد و جمع آوری آنها در طول سال گذشته نشانه عملکرد برنامه ریزی شده در قبال این توطئه بوده است.»

علاوه بر این تکذیب ها از سوی مدیران مسوول چهار نشریه دانشجویی با نام های «سحر، آتیه، سرخط و ریوار» انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک نیز بیانیه یی صادر کرد و این اقدام را در جهت جلوگیری از فضای آزاد دانشجویی دانست. شورای صنفی این دانشگاه نیز ضمن جعلی بودن لوگوی این نشریات از مسوولان دانشگاه خواستار برخورد با عاملان این حرکت شدند.

اما با این وجود روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک طی بیانیه یی «جایی برای تکذیب و مظلوم نمایی» را برای طیف مقابل خود ندانست. آنان اعلام کردند؛ «با رجوع به سابقه فعالیت نشریات این طیف، آشکارا می یابیم که اینان همواره در این مسیر گام برمی داشته اند و اساساً غرض آنها از فعالیت نشریاتی، چنین امر شومی بوده است. تفاوت امروز با گذشته، تنها در میزان صراحت و شفافیت عبارات و واژه ها است و البته آن هم نه یک تفاوت عمیق و چشمگیر، پس جایی برای «تکذیب» و «مظلوم نمایی» باقی نمی ماند، اکنون این جماعت کج رو و ضدانقلاب، وارد کارزاری تمام عیار برای «ضربه زدن به مقدسات دینی» و «بنیان های نظام اسلامی» شده اند.»


کیهان همه چیز را می داند!

از سوی دیگر روزنامه کیهان نیز این اقدامات را از سوی «دفتر تحکیم وحدت» دانست و نوشت؛ «این حوادث در حالی رخ داد که «بابک ز.» یک عضو طیف غیرقانونی دفتر تحکیم وحدت که اوایل هفته جاری به جرم تلاش برای ایجاد تشنج در میان کارگران تجمع کننده مقابل قوه قضائیه با شکایت کارگران توسط نیروی انتظامی دستگیر شده بود، روز گذشته در اعترافات خود از نقشه شوم یک سازمان اروپایی وابسته به دولت امریکا که توسط فرزند دیک چنی اداره می شود، پرده برداشت.

به گزارش کیهان، وی در اعترافات خود در بازداشتگاه نیروی انتظامی اعلام کرده که با عوامل سازمان منافقین در ارتباط بوده است.

وی همچنین از ماموریت خود و اعضای طیف علامه تحکیم وحدت برای انجام یک عملیات انتحاری در کشور و سپس انداختن مسوولیت آن به گردن نیروهای حزب اللهی خبر داده و اعلام کرده است که این نقشه «موسسه هیفوس هلند» با هدف ایجاد تشنج و برهم زدن فضای دانشگاه های ایران اجرا می شود.

بنا بر این گزارش کیهان فرد بازداشت شده در اعترافات خود عنوان کرده که مطالبی توهین آمیز نسبت به کلیه مقدسات اسلام و نظام جمهوری اسلامی توسط برخی نویسندگان متواری روزنامه های زنجیره یی برای افراد خاص در داخل ارسال می شود و آنها موظفند این مطالب را در سطح وسیع از طریق نشریات دانشجویی دانشگاه ها منتشر کنند.»


نظرات محسن آرمین

در مقابل این نظرات اعلام شده از سوی برخی تشکل های دانشجویی حامی دولت و خبر روزنامه کیهان برخی از تشکل ها، فعالان سیاسی و تحلیلگران به بیان نظرات خود پرداختند.

محسن آرمین به خبرنگار ایلنا گفت؛ «آنچه تردیدها و ابهامات حول این ماجرا را دامن می زند، تحرکات و حملات کانون های نزدیک به محافل خاص علیه دفتر تحکیم وحدت و انجمن های اسلامی طی روزهای گذشته است. یک روز قبل از این ماجرا وزیر ارشاد که از مسوولان سابق روزنامه کیهان به شمار می آید، طی سخنانی دفتر تحکیم وحدت را مورد حمله قرار داد و دانشجویان عضو این دفتر را به بی مبالاتی در اعمال دینی و بی اعتنایی به مقدسات دینی متهم کرد.»

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود؛ «اعتراض هماهنگ و همه جانبه و سازماندهی شده سریع علیه این ماجرا شائبه وجود سناریویی از پیش طراحی شده را تقویت می کند. با توجه به حوادث روزهای گذشته در دانشگاه امیرکبیر و ابتکار عمل دانشجویان در اعتراض به اقدامات ریاست دانشگاه و با توجه به جایگاه امیرکبیر در حرکت دانشجویی، وجود یک حادثه یا یک اتفاق که صحنه را عوض کند، قابل پیش بینی بود اما هرگز تصور نمی شد این اتفاق یا حادثه در چنین شکل زشت و ناپسندی خود را نشان دهد.»

از سوی دیگر، یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به ایلنا گفت؛ «مسوولان اطلاعاتی هوشیار باشند در خصوص مسائل پیش آمده در دانشگاه امیرکبیر سراغ آدرس غلط نروند.»

محمد عطریانفر افزود؛ «با دستگیری چند دانشجو مشکلی حل نمی شود. باید ریشه یابی شود که چه کسانی محیط دانشگاه را متشنج کرده و توانسته اند از آرم نشریات سوءاستفاده کنند و با جریحه دار کردن احساسات جامعه دانشجویی مسلمان، گروه هایی از دانشجویان را در مقابل و رودرروی هم قرار دهند.»


سناریوی از پیش طراحی شده

همچنین معاون دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره این واقعه گفت؛ پررنگ کردن مساله دانشگاه امیرکبیر در برخی نشریات محافظه کار و سازماندهی گروه هایی برای اعتراض به آن، روشن می کند که این سناریو از پیش طراحی شده است.

آذر منصوری افزود؛ «با توجه به اتفاقاتی که در چند روز اخیر شاهد بودیم ، به نظر می آید اقدامی که در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته است، در ادامه یک سناریوی از پیش طراحی شده مبنی بر برخورد با جریان های منتقد به ویژه تشکل هایی است که به شکل سازمان یافته در حوزه نقد در حال فعالیت هستند.»

وی تصریح کرد؛ «استفاده از لوگوی چند نشریه دانشگاه و چاپ کاریکاتور و مطالبی با مضامین موهن نسبت به مقدسات و شخصیت های حقوقی حکومت و تبری جستن مدیران مسوول نشریات و اعضای منتخب انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر از این اقدام، موید این واقعیت است که این اقدام یک سناریوی از پیش طراحی شده برای بستن فضای نقد و گفت وگوی آزاد در دانشگاه و جلوگیری از گسترش نشریات دانشجویی است که در حوزه انتقادی به بررسی مسائل مهم کشور می پردازند.»


کمیته حقیقت یاب تشکیل شود


یک عضو دیگر جبهه مشارکت نیز مواضعی همسان با آذر منصوری گرفت و پیشنهاد کرد؛ «رئیس دانشگاه امیرکبیر و نمایندگانی از شورای فرهنگی دانشگاه باید با تشکیل کمیته حقیقت یاب عوامل اصلی توطئه اخیر در این دانشگاه را شناسایی کنند.»

داود سلیمانی با بیان اینکه امروز شاهد برخوردهای غیرمتعارف با برخی افراد و انجمن ها در دانشگاه ها هستیم، گفت؛ «هر نوع بی دقتی می تواند گزکی در دست کسانی باشد که به فعالیت سیاسی دانشجویان معتقد نبوده و تلاش دارند بساط انجمن های اسلامی را برچینند. اگر این کار یک توطئه برنامه ریزی شده برای برخورد با انجمن ها و دانشجویان مسلمان باشد، این حق برای انجمن ها و دانشجویان محفوظ است که دادخواهی کرده و اثبات آن را پیگیری کنند تا در نهایت مشخص شود چه دست هایی درصدد ریختن شأن و آبروی انجمن های اسلامی دانشجویان هستند.»

از سوی دیگر عبدالله مومنی با اشاره به اتفاقات اخیر دانشگاه امیرکبیر گفت؛ «استفاده از لوگوی چند نشریه دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک و چاپ کاریکاتور و مطالبی با مضامین توهین آمیز به مقدسات و مقامات حکومتی با توجه به برائت جستن مدیران مسوول نشریات و بر مبنای محتوای مندرج در این نشریات که با منطق فعالیت های دانشجویی همخوانی ندارد، مشکوک و تامل برانگیز است.»

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در گفت وگو با ایسنا افزود؛ «به نظر می رسد جریان هایی قصد دارند با اینگونه اتهامات و سناریوها دانشجوها را در مقابله با باورهای مذهبی مردم قرار دهند و با انتساب این اتهامات به فعالان منتقد دانشجویی درصدد توجیه تراشی برای برخورد با دانشجویان و تشکل های مستقل دانشجویی به ویژه دفتر تحکیم وحدت هستند.»

همچنین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، انتشار چهار نشریه با محتوای یکسان و با لوگوی نشریات منتقد در دانشگاه امیرکبیر را یک حرکت از پیش طراحی شده برای امنیتی کردن فضای دانشگاه دانست.


تحلیل خبرگزاری وابسته به سپاه

البته در کنار این اظهارنظرها، خبرگزاری فارس گزارش تحلیلی-خبری مفصلی را روی سایت خود قرار داد. این خبرگزاری این چهار نشریه را به «طیف افراطی دفتر تحکیم وحدت» منتسب کرد و این اقدام را توسط «شاخه دانشجویی براندازان» و دارای پیشینه دانست. سپس به گزارشی از مقالات چاپ شده در این نشریات پرداخت و این واقعه را شبیه به «18 تیر» توصیف کرد.
این خبرگزاری در کنار ارائه خبر، به تحلیل هم پرداخت و نوشت؛ «ادبیات این جملات (مطالب منتشر شده در آن چهار نشریه) آرزوی یک انقلاب مخملی را برای براندازی ابراز می دارد.»

سپس به تاریخچه «انقلاب های مخملی» در برخی کشورها پرداخت و تحصن برخی نمایندگان مجلس ششم را در این راستا قلمداد کرد. این خبرگزاری در پایان خبر خود نوشت؛ «بدون تردید حادثه دانشگاه امیرکبیر نه یک رخداد بلکه زنجیره یی از یک فرآیند طراحی شده و در دست اجرا از آن سوی مرزها است که باید بر بستری از عوامل داخلی و خارجی به پیش برود تا استراتژی مهار و ایجاد دولت ضعیف در کشور شکل بگیرد.»