ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.05.2007, 21:51
آمریکا: ايران، «بزرگترين دولت حامی تروريسم» است

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گزارش سالانه خود درباره تروریسم را منتشر کرد که نام ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در سراسر جهان در آن به چشم می‌خورد.

در این گزارش آمده است که بخشی از دولت ایران از گروه‌هایی در خاورمیانه، به ویژه در عراق حمایت می‌كنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، تنها در سال ۲۰۰۶ ميلادی، بيش از ۱۳ هزار شهروند غيرنظامی عراقی، بر اثر حملات شورشيان جان خود را از دست داده اند و آمريکا می گويد که برخی از اين شورشيان، از سوی جمهوری اسلامی ايران حمايت می شوند.

آمريکا جمهوری اسلامی را متهم کرده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی، در نزديک به ۲۵ درصد حملات تروريستی در عراق دست داشته و موجب شده تا آمار قربانيان عمليات تروريستی در اين کشور، نسبت به سال ۲۰۰۵ ميلادی، ۴۰ درصد رشد کند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره تروريسم در سال ۲۰۰۶، ايران، «بزرگترين دولت حامی تروريسم» خوانده شده و تاکيد شده که در جمهوری اسلامی ايران، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات» از بسياری از گروه های تندرو در عراق و ساير نقاط جهان، حمايت می کنند.

جمهوری اسلامی ايران، همواره حمايت خود از گروه های تندروی عراقی را تکذيب کرده، اما در حمايت مالی از برخی گروه های تندرو در لبنان و فلسطين، گاه علنا رقم پول های اهدايی به آنها را اعلام می کند و همواره، حمايت تبليغاتی گسترده خود را از آنها، دريغ نمی کند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: «وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، مستقيما در طراحی و حمايت از اعمال تروريستی دست دارند و گروههای مختلفی را به چنين اعمالی تشويق می کنند؛ به ويژه گروههای فلسطينی که کادر رهبری آنها در سوريه مستقر هستند و گروه حزب الله لبنان را تشويق می کنند که در مسير منافع جمهوری اسلامی ايران، دست به اقدامات تروريستی بزنند.»

اين گزارش می افزايد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «پخش کردن مواد منفجره ای که به مرگ نيروهای ائتلاف منجر می شوند» دست دارد و همچنين به گروه تندروی حزب الله لبنان کمک می کند تا به گروه های تندروی شيعه عراقی، ساخت بمب را آموزش دهد.

همزمان در اين گزارش آمده که ايران «در تشويق اقدامات ضد اسراييلی، در حمايت های مالی و عملياتی، نقشی سطح بالا» ايفا می کند و هنوز، هويت عضو ارشد القاعده را که در سال ۲۰۰۳ ميلادی بازداشت کرده، افشا نکرده و تلاشی برای تحويل آن نيز ديده نمی شود.

منبع: رادیوفردا