ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.04.2007, 8:39
سولانا: ایران آماده گفتگو با آمریکاست

بی.بی.سی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمریکا را ترغیب کرده است در مورد مناقشه مربوط به برنامه اتمی ایران و برای حل سایر مسائل مستقیما با ایران وارد گفتگو شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس خاویر سولانا به کنفرانس امنیتی سالانه اروپا-آمریکا گفت که او در جریان دیدارهای دو روزه خود با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آنکارا، نتیجه گرفته است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی آماده مذاکرات مستقیم کشورش با آمریکاست.

وی گفت: "فکر می‌کنم در این مقطع زمانی، گشایش یک مجرای ارتباطی با ایران از سوی آمریکا ارزش فکر کردن داشته باشد."

وی گفت این مجرای ارتباطی باید برای بحث در مورد همه مسائل مورد اختلاف دو کشور باشد.

خاویر سولانا و علی لاریجانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، برای نخستین بار از زمان تحمیل تحریم های شورای امنیت بر ایران در ماه مارس به خاطر خودداری تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم، در پایتخت ترکیه دیدار داشتند. این گفتگوها قرار است دو هفته دیگر از سر گرفته شود.

آقای سولانا در کنفرانس روز جمعه ابراز عقیده کرد که خصومت واشنگتن نسبت به تهران تنها باعث تقویت "وضعیتی می شود که در آن ایران کشوری تلقی می شود که نمی توان آن را به سوی نوعی دیالوگ سوق داد."

سولانا واشنگتن را ترغیب کرد که تشخیص دهد نمی توان نقش ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در ثبات بخشیدن به خاور میانه ای متلاطم نادیده گرفت.

وی گفت "تلاش برای یافتن (صلحی) معنی دار و متوازن" در خاور میانه بدون کمک حکومت ایران ممکن نیست.

اما دانیل فراید، از دستیاران وزیر خارجه آمریکا، که در این کنفرانس حضور داشت گفت که تلاش های واشنگتن برای ایجاد ارتباط با تهران بی فایده بوده است و افزود: "بنابراین گیر افتاده ایم."

به علاوه به گزارش خبرگزاری فرانسه گوردون جاندرو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به درخواست آقای سولانا بار دیگر شرط گفتگو با ایران را دایر بر لزوم تعلیق غنی سازی از سوی آن کشور تکرار کرد.

وی گفت: "آمریکا پیشنهاد کرده است برای اولین بار طی 27 سال با ایران گفتگو کند اگر آنها غنی سازی و فعالیت های بازفرآوری را معلق کنند."

'آمریکا آماده تغییر سیاست های گذشته'

هرچند آقای سولانا می گوید برداشت او این است که آیت الله خامنه ای آماده گفتگوی مستقیم با آمریکاست اما رهبر ایران حداقل در ظاهر از شدت لحن خود مقابل آمریکا نکاسته و همچنان به حملات لفظی خود علیه واشنگتن ادامه داده است.

آیت الله خامنه ای از جمله در روز نخست سال نو شمسی گفت: "شبكه صهیونیزم جهانی و دولت كنونی ایالات متحده آمریكا، سمبل دشمنان بیرونی ملت ایران به شمار می ‌روند."

وی با انتقاد از کشورهای غربی هشدار داد که اگر این کشورها قرار باشد با ابزار شورای امنیت "بی‌قانونی" کنند و حق ایران را در دستیابی به انرژی هسته ای نادیده گیرند، ایران نیز می‌تواند "بی‌قانونی کند و خواهد کرد".

آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای در پوشش فعالیت صلح طلبانه هسته ای می کنند ولی ایران این اتهام ها رد می کند و می گوید هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته ای ندارد.

رهبر ایران همچنین در تهدیدی تند گفت که در صورت تهدید و خشونت علیه ایران، کشورش از تمام ظرفیت‌های خود برای ضربه زدن به دشمنان خود استفاده خواهد کرد.

در مقابل آمریکا ابراز تمایل کرده است حداقل در مورد امنیت عراق با ایران گفتگو کند و اخیرا بار دیگر سعی کرده است به ایران اطمینان دهد هدفش تغییر حکومت آن کشور نیست.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، روز 23 آوریل در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز لندن، خواهان شرکت جمهوری اسلامی در اجلاس شرم الشیخ که موضوع آن گفتگو درباره امنیت عراق است شد و گفت ایران نباید این فرصت را از دست بدهد.

نشست شرم الشیخ برای کمک به برقراری ثبات و امنیت در عراق، قرار است سوم و چهارم ماه مه (سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت) در شرم الشیخ مصر برگزار شود. ایران تا کنون مشخص نکرده که در این اجلاس حضور خواهد داشت یا خیر و سطح حضور احتمالی ایران نیز هنوز مشخص نیست.

خانم رایس سیاست تغییر رژیم ایران از سوی دولت آمریکا را رد کرد و گفت کاخ سفید تنها به دنبال تغییر رفتار این حکومت است.

وزیر خارجه آمریکا به علاوه گفت اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند آمریکا سیاست 27 سال گذشته خود را تغییر داده و در کنار قدرت های بزرگ با ایران بر سر میز مذاکره خواهد نشست.

خانم رایس گفته در آن صورت هرگونه مذاکره با ایران بصورت جامع و کامل انجام خواهد شد و به گفته او حتی امکان دارد آمریکا گفتگوهای حاشیه ای رو در رو با طرف ایرانی داشته باشد.

نشست شرم الشیخ با حضور همسایگان عراق و کشورهای عضو دایم شورای امنیت به اضافه آلمان، ژاپن و کانادا برگزار می شود و قرار است وزرای خارجه این کشورها در نشست شرکت کنند.