ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.04.2007, 5:13
سولانا: در مذاکرات معجزه‌ای صورت نگرفت

ایرنا: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه گفتگوهای روز گذشته خود با خاویر سولانا مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را "بسیار خوب" توصیف كرد.

لاریجانی كه امروز بعد از دیدار سه‌جانبه با سولانا و عبدالله گل وزیر امور خارجه تركیه در یك كنفرانس مطبوعاتی مشترك سخن می‌گفت، یادآوری كرد كه "دیروز با آقای سولانا گفتگوهای خوبی داشتیم و فكر می‌كنم این مسیر گفتگو، می‌تواند در آینده نتایج بهتری داشته باشد."
لاریجانی و سولانا چهارشنبه شب گذشته، مذاكرات عصر دیروز خود را كه بیش از پنج ساعت به طول انجامیده بود، "خوب" خوانده و آن را "سازنده" توصیف كرده بودند.

لاریجانی و سولانا هر دو تایید كرده بودند كه مذاكرات خود را روز پنجشنبه (امروز) در آنكارا و دو هفته دیگر پیگیری خواهند كرد.

لاریجانی از آقای عبدالله گل هم به خاطر این كه "پذیرای صمیمانه این مذاكرات در اینجا (آنكارا) بودند"، تشكر كرد.

لاریجانی گفت: "همان طور كه آقای گل گفتند ایران و تركیه دو كشور دوست و برادر و همسایه هستند و این مذاكرات در تركیه هم نشان‌دهنده عمق روابط دوستانه ما با تركیه است."

دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی اضافه كرد: "خوشحالم كه همزمان با این مذاكرات كه در تركیه صورت می‌گیرد، آقای عبدالله گل هم نامزد ریاست جمهوری تركیه شده‌اند و من پیشاپیش به ایشان تبریك می‌گویم و امیدوارم در سمت جدید، منشا تحولات در كشور خود و صلح، ثبات و رفاه در منطقه باشند."

وی گفت: "ما در دوران وزارت خارجه ایشان همكاری‌های نزدیكی با كشور تركیه داشتیم و نقش آفرینی تركیه در مسائل منطقه‌ای بسیار مثبت بود و باید بگویم در موضوع ملوانان انگلیسی هم تركیه نقش فعالی داشت."

لاریجانی گفت: "آقای گل هدیه نفیسی به من و آقای سولانا دادند كه آن كتاب مولانا است و تشكر می‌كنم و اگر شما خبرنگاران اجازه بدهید مصاحبه زودتر تمام شود، دوباره مذاكرات با سولانا را شروع خواهیم كرد."

سولانا هم با ابراز رضایت از روند مذاكرات روز گذشته خود با لاریجانی گفت: "با دكتر لاریجانی جلسه مهمی داشتیم كه البته معجزه‌ای صورت نگرفت. ولی پیشرفت وجود دارد و این آخرین مذاكرات ما با لاریجانی نخواهد بود و این گفتگوها، مقدمات مذاكرات آتی است. فضای خوبی در مذاكرات وجود دارد و البته كه در این مذاكرات، مهمان نوازی تركیه نیز نقش داشت."

سولانا گفت: "این روند گفتگو، امروز هم ادامه خواهد داشت."

سولانا نیز با تشكر و قدردانی از مهمان نوازی عبدالله گل و مردم تركیه گفت: "من دوره نامزدی ریاست جمهوری موفقی را برای عبدالله گل آرزو می‌كنم."

او گفت: "عبدالله گل سالهاست كه دوست خوب من است و امیدوارم این دوستی ادامه داشته باشد."

سولانا گفت: "فكر می‌كنم ریاست جمهوری عبدالله گل سبب خوشبختی بیشتر مردم تركیه شده و در دوران ریاست جمهوری ایشان، تركیه شاهد تحولات مثبتی شود." او گفت كه در بسیاری از مسائل با آقای گل همكاری سازنده داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این كنفرانس مطبوعاتی كه با استقبال بسیار گسترده رسانه‌های داخلی و خارجی تركیه روبه‌رو شد و اغلب شبكه‌های خبری آن را بطور زنده پخش كردند، عبدالله گل گفت: "آقای دكتر لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران و دكتر خاویر سولانا مسئول هماهنگ‌كننده سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا برای گفتگو در مورد برنامه هسته‌ای ایران در آنكارا گرد هم آمده‌اند."

او گفت: "من ابتدا به آقای لاریجانی و آقای سولانا به عنوان دوستان صمیمی خود خوشامد گفته و از این كه چنین جلسه مهمی را در تركیه برگزار كردند، تشكر مضاعف از آنها دارم."

عبدالله گل با تاكید بر این كه "حل این گونه مسائل مهم از طریق سیاسی و با گفتگوی متقابل، تحول مهمی است و امیدوارم به نتیجه خیری برسد"، گفت: "تركیه می‌خواهد سایر مسائل مهم منطقه نیز با همین درك و برداشت حل و فصل شود."

وزیر خارجه تركیه گفت كه "كشورش به روابط با اروپا اهمیت زیادی می‌دهد و ایران نیز كشور دوست و برادر و همسایه تركیه است و امیدوارست كه مذاكرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفتگو و دیپلماسی حل و فصل شود و تركیه همواره آماده است هر وظیفه‌ای را كه به عهده‌اش گذاشته شود، ایفا كند."

عبدالله گل در خاتمه سخنانش برای لاریجانی و سولانا در مذاكرات آرزوی موفقیت كرد.

عبدالله گل از اظهارات لاریجانی و سولانا در مورد خود و تركیه هم تشكر كرد و از ده‌ها خبرنگاری كه این كنفرانس مطبوعاتی را پوشش می‌دادند، خواست كه با توجه به ضیق وقت، فقط چند سوال مطرح كنند.

سولانا در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات بیشتری از مذاكرات و این كه چه پیشرفت‌هایی در این مذاكرات حاصل شد، گفت: "تحقق این مذاكرات، فی نفسه خود تحول مهمی است و ما در مورد موضوعات مهمی نیز با آقای لاریجانی گفتگو كردیم و سعی كردیم همدیگر را درك كرده و با موقعیت‌ها و مواضع یكدیگر آشنا شویم."

او تاكید كرد "اصولا آشنایی با مواضع و موقعیت‌های طرف‌ها، مهم‌ترین تحول برای حل مساله است."
سولانا افزود: "مذاكرات ادامه خواهد داشت و امید است كه ما مساله را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل كنیم."

لاریجانی نیز ضمن تایید سخنان سولانا گفت: "نفس این مذاكرات، خود، نظرها را به هم نزدیك می‌كند. اگر اختلاف نظر نداشتیم كه برای مذاكره در اینجا جمع نمی‌شدیم. اما نفس این كار، این است كه ما به پارادایم مشتركی برای حل مساله برسیم."

لاریجانی افزود: "فكر می‌كنم در یك سری از مسائل، به این وحدت نظر نزدیك شدیم كه بهترین راه حل آن است كه حل مساله از طریق مذاكره صورت گیرد." دبیر شورای امنیت ملی تاكید كرد "یعنی مساله بر اساس مقررات و قوانین بین‌المللی حل شود و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان ان.پی.تی. حاكم شود و اینها چارچوب‌های خوبی است كه در آن‌ها وحدت نظر داشته باشیم."

سولانا در پاسخ به سوالی در مورد این كه آیا محل ادامه مذاكرات می‌تواند تركیه باشد، گفت: "هنوز در مورد محل بعدی مذاكرات تصمیم نگرفته‌ایم. ولی البته نمی‌خواهیم زود به تركیه زحمت داده و مزاحمت ایجاد كنیم." سولانا گفت: "البته این مذاكرات، مذاكرات رسمی نیست و در ماهیت، مذاكرات مقدماتی است و البته كه ما نمی‌توانیم همه جزئیات را با افكار عمومی در میان بگذاریم."


مذاكرات لاریجانی و سولانا در آنكارا خاتمه یافت

ایرنا: مذاكرات دو روزه "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و "خاویر سولانا" مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنكارا، روز پنجشنبه خاتمه یافت و سولانا بلافاصله تركیه را ترك كرد.

در چهار دور این مذاكرات كه در یك دور آن "عبدالله گل" وزیر امور خارجه تركیه نیز حضور داشت، ایده‌های جدید و به قول آقای لاریجانی "بسیار جالبی" مطرح شد و مقرر شد كه مذاكرات ظرف دو هفته آینده پیگیری شود. هنوز محل قطعی مذاكرات دو هفته آینده مشخص نشده است.

لاریجانی و سولانا از عصر دیروز (چهارشنبه) مذاكرات سنگینی را آغاز كردند كه دور اول و دوم آن تا آخرین ساعات شب گذشته ادامه یافت و بیش از پنج ساعت به طول انجامید.

لاریجانی و سولانا در پایان آن مذاكرات اعلام كردند كه گفتگوهای "خوب" و "سازنده" داشته‌اند.

بعد از دور سوم مذاكرات كه صبح پنجشنبه و در میز صبحانه و با حضور "عبدالله گل" برگزار شد، لاریجانی، سولانا و گل در یك كنفرانس مشترك مطبوعاتی در برابر خبرنگاران قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمین و آخرین دور مذاكرات ایران و اتحادیه اروپا در مورد مساله هسته‌ای، پیش از ظهر امروز آغاز شد و تا ساعاتی پس از ظهر هم ادامه یافت و سولانا بلافاصله بعد از پایان آخرین دور، محل مذاكرات را به مقصد فرودگاه آنكارا ترك كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هیات ایرانی "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه، "جواد وعیدی" معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی و "محمد سعیدی" معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی هم شرکت داشتند.