ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.04.2007, 8:36
اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد

در آستانه‌ی دیدار خاویر سولانا و علی لاریجانی ‎درباره مناقشه‌ی اتمی ایران، اتحادیه‌ی اروپا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه‌ی اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۲۳ آوریل خود در لوگزامبورگ، اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را با برخی تحریم‌های تازه به تصویب رساندند. بنا به این گزارش،
فهرستی از ۲۸ شخصيت حقوقی و حقيقی تهيه شده که دارايی آنها ضبط شده و تمامی ارتباطات مالی و غيرمالی آنها ممنوع اعلام می شود. جزئیات بیشتری از مصوبه‌ی وزیران خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.
به این ترتیب و با تشدید تحریم ها، اتحادیه اروپا دو روز پیش از دیدار سولانا لاریجانی، فشارهای خود بر تهران را افزایش داد.
تصمیم های شورای وزیران خارجه اتحادیه در چهارچوب مصوبه های شورای آمنیت در دو قطعنامه‌ی ۱۷۳۸ و ۱۷۴۷ است. تحریم های شورای امنیت متوجه اشخاص و سازمان‌هایی است که در پروژه‌های هسته‌ای و موشکی ایران مشارکت دارند. این تحریم‌ها پس از آن مقرر شد که جمهوری اسلامی ایران از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم سرباز زد. فروش سلاح و برخی فن‌آوری‌های حساس به ایران جزو این تحریم‌هاست و سفر خارجی برخی مقام‌های ایرانی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی نیز ممنوع شده است.


دیدار سولانا با لاریجانی در آنکارا

ساعتی پیش از تصویب اجرای تحریم‌ها علیه ایران توسط وزیران خارجه اتحادیه اروپا، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد روز چهارشنبه ۲۵ آوریل در آنکارا با علی لاریجانی نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سولانا در لوگزامبورگ گفت، روز چهارشنبه با لاریجانی در آنکارا بررسی خواهیم کرد که آیا در مسیر تعامل می‌توانیم حرکت کنیم یا نه.
آخرین دیدار خاویر سولانا و علی لاریجانی در ماه فوریه‌ی گذشته برگزار شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره با لاریجانی را به درخواست پنج عضو دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان پیش می‌برد.
در مورد ملاقات ۲۵ آوریل در تماس‌های تلفنی اخیر میان سولانا و لاریجانی توافق شده است. خبرگزاری‌های ایران، از جمله ایسنا، روزهای گذشته از قول علی لاریجانی گزارش کردند «در شرایط فعلی امکان مذاکره برای رسیدن به تفاهم وجود دارد.»