ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.04.2007, 8:25
اعتراض دانشجویان شیراز به «مرام‌‏نامه اخلاقی»

ایلنا: دانشجویان به آین نامه جدیدی اعتراض دارند که "منشور اخلاقی" نام دارد و الگوی اخلاقی، رفتاری و پوششی خاصی را برای دانشجویان تجویز می کند.

طبق آئین نامه جدید ک تردد دانشجویان در خوابگاه دانشجویی از ساعت 11 شب به بعد محدود شده و دانشجویان باید با مجوز رسمی مسئولان دانشگاه در خوابگاه ها رفت و آمد کنند. این آئین نامه پوشیدن لباس های راحتی در راهروهای خوابگاه ها و ورود مهمان به خوابگاه ها را ممنوع کرده است. همچنین ورود و خروج به خوابگاه های دانشجویی در حد فاصل ساعات 11 شب تا 5 صبح به طور کامل ممنوع و به نگهبانان این اجازه داده شده تا بدون اجازه و به صورت سرزده وارد اتاق های دانشجویان شوند.

مرام‌‏نامه اخلاقی دانشجویان برای اولین بار در ۱۵ بهمن سال ۸۴ توسط دانشگاه تهران تدوین شد.

هر چند موارد مطرح شده در این مرام‌‏نامه كه به شیوه اخلاقی و رفتاری دانشجویان مربوط می‌‏‏شد، در دانشگاه تهران اجرایی نشد ؛ ولی آغازگر تدوین چنین طرح‌‏هایی در بحث پوشش دانشجویان در دانشگاه‌‏های دیگر نیز شد، بر این اساس از نیمه دوم سال ۸۵ دانشگاه‌‏های بزرگی همچون علامه طباطبایی، هنر، صنعتی شاهرود ، شیراز، شهركرد، تربیت معلم تهران و مازندران طرح‌‏هایی به منظور كنترل پوشش دانشجویان ‏اجرا كردند كه در راستای اجرای این طرح‌‏ها افرادی از حراست دانشگاه انتخاب و مامور رسیدگی به وضعیت پوشش دانشجویان شدند.

گفتنی است، موضوع كنترل پوشش با اعتراض دانشجویان دانشگاه‌‏های مختلف مواجه شده، به نحوی كه دانشجویان با برگزاری تجمع و تحصن در دانشگاه اعتراضات خود را بیان كردند.

دانشجویان دانشگاه شیراز از شب گذشته به دنبال اعمال محدودیت در خوابگاه‌‏های پسرانه اقدام به برگزاری تجمع كردند و خواستار بركناری ریاست دانشگاه هستند.

اعتراض دانشجویان پس از آن آغاز شد كه مدیریت دانشگاه به نصب آیین‌‏نامه و منشورهایی در تابلوهای قسمت‌‏های مختلف خوابگاه پسرانه شهید مفتح دانشگاه شیراز اقدام كرد كه طی آن مقررات جدیدی در جهت افزایش محدودیت‌‏ها در نظر گرفته شده است.

از جمله این مقررات جدید و افزایش محدودیت‌‏ها برای دانشجویان پسر می‌‏توان به محدودیت در پوشش و عدم استفاده از شلوارك و ركابی به عنوان لباس راحت در راهروها و محوطه خوابگاه اشاره كرد.

از دیگر مواردی كه موجب اعتراض دانشجویان قرار گرفته است، وضع قوانین جدید برای ورود و خروج دانشجویان است كه ورود و خروج به خوابگاه از ساعت ۲۳ الی ۵ صبح به طور كلی ممنوع اعلام شده است.

در بخش‌‏های دیگری از این منشور، ورود میهمانان و همراهان دانشجویان به خوابگاه منع شده است و همچنین اعلام كرده‌‏اند كه نگهبانان حق دارند، بدون اجازه و به طور سرزده به اتاق‌‏ها وارد شوند.

با نصب این آیین‌‏نامه در خوابگاه پسرانه شهید مفتح دانشگاه شیراز اعتراضاتی در بین دانشجویان شكل گرفت و حوالی ساعت ۲۰ یكشنبه شب برخی از دانشجویان اقدام به شكستن تابلوهای مذكور كردند. این دانشجویان ساعت ۳۰ /۲۲ در محوطه خوابگاه تجمع كردند و لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده شد. با افزایش جمعیت دانشجویان معترض، حدود دو هزار دانشجو در حالی كه سرود «یار دبستانی» را می‌‏خواندند و شعارهای تندی را علیه دكتر صادقی، رییس دانشگاه شیراز سر می‌‏دادند، به طرف در ورودی كوی دانشگاه سرازیر شدند.

برخی از شعارهای این دانشجویان عبارت بود از: «دانشجو می‌‏میرد، ذلت نمی‌‏پذیرد»، «مدعی عدالت، خجالت خجالت»، «اینجا پادگان نیست»، «صادقی، صادقی، استعفا، استعفا».

دانشجویان در حالی كه شعار می‌‏دادند بعد از نیم ساعت به محوطه پردیس ارم رسیده و با حلقه زدن به دور میدان پشت در ورودی دانشگاه تجمع كردند.

این دانشجویان بیش از دو ساعت در محل مذكور تجمع و همچنان به سر دادن شعار پرداختند و در اكثر شعارهای خود استعفای دكتر محمد صادقی، رییس دانشگاه شیراز را خواستار شدند. دانشجویان شعار می‌‏دادند: «صادقی حیا كن، دانشگاه رو رها كن»، «رییس بی‌‏لیاقت، استعفا، استعفا» و ….

در نهایت ساعت ۳۰/۱ بامداد دوشنبه دكتر صادقی وارد محوطه كوی دانشگاه شیراز شد ، این در حالی بود كه دانشجویان هر لحظه با صدایی بلندتر به سر دادن شعار می‌‏پرداختند.

در حالی كه دكتر صادقی قصد سخنرانی داشت، دانشجویان با شعارهای پی در پی و خواندن سرود «یار دبستانی»، اجازه سخنرانی را به وی ندادند.

دانشجویان بعد از شنیدن هر جمله از سخنان دكتر صادقی فریاد می‌‏زدند: «دروغگو، دروغگو، استعفا ، استعفا» بعد از گذشت یك ساعت دیگر دانشجویان با شعار «حرف نهایی ما استعفا، استعفا» به سمت خوابگاه حركت و اعلام كردند كه صبح فردا نیز در همین مكان تجمع می‌‏كنند و ساعت ۳:۳۰ بامداد این تجمع پایان پذیرفت.

صبح روز دوشنبه نیز بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شیراز در محل كوی دانشگاه شیراز تجمع كردند. دانشجویان از حضور بر سر كلاس‌‏های درس دانشگاه نیز خودداری كردند.

این دانشجویان تجمع فوق را در ادامه تجمع شب گذشته برگزار كرده و خواستار استعفای هر چه سریع‌‏تر دكتر محمد صادقی، رییس دانشگاه شیراز شدند.

دانشجویان معترض همچنان با سر دادن شعارهایی از جمله «صادقی، صادقی- استعفا ، استعفا» و «رییس بی‌‏كفایت- استعفا ، استعفا» منتظر حضور دكتر صادقی هستند.

این دانشجویان خواسته‌‏های ۱۱ گانه خود را نیز تنظیم كرده‌‏اند و خواستار اجرای آن توسط مسوولان دانشگاه هستند.

خواسته‌‏های ۱۱ گانه این دانشجویان به شرح زیر است:
۱- استعفای مسوولان دانشگاه به دلیل عدم كفایت و ناامن كردن محیط دانشگاه
۲- لغو كلیه محدودیت‌‏های اعمال‌‏شده به دانشجویان اعم از دختر و پسر از جمله حساسیت‌‏های بی‌‏جا نسبت به پوشش خواهران، حفظ و احترام به حریم شخصی دانشجویان
۳- بهبود وضعیت نابسامان و نامطلوب خوابگاه‌‏های دانشگاه
۴- بهبود امكانات رفاهی در خوابگاه‌‏های دانشجویی پسران و دختران
۵- بهبود كیفیت و اصلاح وضعیت نابسامان سلف سرویس
۶- جلوگیری از تك‌‏صدایی شدن دانشگاه و آزادسازی كلیه فعالیت‌‏های فرهنگی، صنفی، اجتماعی و سیاسی
۷- بهبود وضعیت نابسامان علمی دانشگاه و افزایش امكانات پژوهشی
۸- تعویض ناوگان فرسوده حمل و نقل و بهبود وضعیت سرویس‌‏دهی و افزایش ساعات كار سرویس‌‏ها
۹- ۲۴ ساعته شدن كتابخانه‌‏های دانشگاه و امكانات‌‏سازی متناسب با تعداد دانشجویان
۱۰- اصلاح نحوه برخورد دستگاه‌‏های نظارتی اعم از حراست، كمیته انضباطی و انتظامات
۱۱- ایجاد فضای امن و آرام با جلوگیری از حضور بی‌‏نمود مسوولان حراست و انتظامات و حفظ حریم خوابگاه خواهران



دفتر تحكیم وحدت نیز ایجاد محدودیت‌‏های جدید در خوابگاه‌‏های دانشگاه شیراز را محكوم كرد.

علی نیكونسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحكیم وحدتگفت: متاسفانه بار دیگر شاهد آن بودیم كه دخالت نابه‌‏جای مسوولان در مسایل دانشجویی و ایجاد محدودیت‌‏های سلیقه‌‏ای، بحران دیگری آفرید و دانشگاه شیراز را به عرصه اعتراض دانشجویان به این دخالت‌‏های نابه‌‏جا تبدیل كرد.
وی، با بیان این‌‏كه این محدودیت‌‏های سلیقه‌‏ای در پی سفر اخیر رییس دولت و وزیر علوم به استان فارس وضع شده است، افزود: معتقدیم این اقدام در هماهنگی كامل با آنها بوده و جای تاسف است كه سفرهای استانی به جای فراهم آوردن امكانات برای دانشجویان، باعث آزار بیشتر آنها می‌‏شوند.
عضو شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت، ادامه داد: متاسفانه مسوولان وزارت علوم به جای رسیدگی به امور آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه‌‏ها، تمام وقت خود را صرف ایجاد محدودیت و دخالت نابه‌‏جا در مسایل دانشجویی می‌‏كنند.