ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.04.2007, 16:03
ابهام در شرکت ایران در اجلاس امنیتی عراق

خبرگزاری "آفتاب" به نقل از یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گزارش داده است «مسئولان عالیرتبه ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که وزیر امور خارجه در اجلاس شرم‌الشیخ شرکت نکند.»

در اجلاس امنیتی عراق در شرم‌الشیخ وزرای خارجه همسایگان عراق، پنج كشور عضو دائم شورای امنیت، هشت كشور صنعتی جهان و نیز وزرای خارجه مصر و بحرین شركت می‌كنند. این اجلاس در تاریخ سوم و چهارم مه - ۱۳و ۱۴اردیبهشت – برگزار می‌شود.

مقام‌های ایران ظاهراً از ترکیب کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس شرم‌الشیخ و محل اجلاس ناراضی‌اند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است: «ظواهر امر حکایت از آن دارد که مسیر نشست به سمتی دیگر خواهد رفت و این در راستای منافع جمهوری اسلامی نیست. بنابراین مقامات عالی کشور تصمیم گرفته‌اند در این نشست نماینده‌ای نداشته باشند.»

اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی تردید ایران برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ، بیش از هر چیز سرنوشت ۵ ایرانی بازداشت شده در اربیل عراق است. این عده روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه توسط آمریکایی‌ها در شهر اربیل واقع در منطقه کردنشین شمال عراق، بازداشت شدند. دولت ایران می‌گوید این ۵ نفر دیپلمات هستند و حضور و فعالیت‌شان در اربیل قانونی بوده، اما آمریکایی‌ها اعتقاد دارند این پنج ایرانی وابسته به بخشی از سپاه پاسداران ایران هستند که اسحله و دیگر تدارکات در احتیار شبه‌نظامیان عراق قرار می‌دهند.

با این‌همه، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، از ایران به عنوان كشوری مهم یاد كرد و خواستار حضور ایران در اجلاس شرم‌الشیخ شد. وی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «با توجه به همسایگی ایران با عراق و نقش موثر این كشور در منطقه، حضور ایران در این كنفرانس سهم به‌سزایی در موفقیت كنفرانس دارد.»

در واکنش به احتمال عدم حضور ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ، یک مقام آمریکایی گفته است، نشست شرم‌الشیخ بدون حضور ایران نیز موفقیت‌آمیز خواهد بود.

دیوید ساترفیلد، مشاور وزیر خارجه‌ی آمریكا در امور عراق در دیدار با احمد ابوالغیظ، وزیر خارجه‌ی مصر گفت: آمریكا به برگزاری نشست‌های آتی مصر در خصوص عراق و نقش این كشور امیدوار است. وی گفت: اجلاس شرم‌الشیخ حتی بدون حضور ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.

ایران تاکنون بطور رسمی درباره عدم شرکت خود در کنفرانس امنیتی عراق اظهار نظر نکرده است.