ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.04.2007, 16:04
عملیات نظامی علیه ایران در دستور نیست

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در اظهارنظری درباره‌ی مناقشه‌ی هسته‌ای ایران گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای ایران تا بدین جا امیدوارکننده بوده و باید شانس موفقیت به آن داده شود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گیتس افزود: «ما توافق کردیم که با بحران هسته‌ای ایران از طریق گفتگوهای دیپلماتیک مواجه شویم که به نظر می‌رسد راه حل خوبی باشد. دلیل این رویکرد نیز توافق جامعه جهانی با این سیاست است.»

رابرت گیتس این سخنان را در اسرائیل و در دیدار با همتای اسرائیلی خود بر زبان آورد.
در طول اقامت بیست‌وچهار ساعته‌ی گیتس در اسرائیل، موضوع برنامه هسته‌ای ایران در صدر موضوعات گفتگوهای گیتس با مقامات اسرائیلی قرار داشت.

خانم رایس و مردم ایران

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر تلاش‌های دیپلماتیک در مواجهه با مناقشه‌ی اتمی ایران، ادامه‌ی اظهارنظرهای برخی دیگر از مقام‌های ترازبالای ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر درباره‌ی ایران است که آشکارا آرام و خویشتندارانه است.

یک روز پیش از گیتس، خانم کاندولیزا رایس در واشنگتن گفت: «ما می‌خواهیم اختلاف‌های خود با دولت ایران را از طریق ابزارهای دیپلماتیك حل كنیم.»

رایس که در "میزگرد سیاسی رهبران جوان جهان" صحبت می‌كرد، ایرانیان را "مردمی بزرگ" خواند و گفت: «مردم ایران مردم بزرگی هستند. ایران دارای فرهنگی بزرگ، فرهنگی خیلی کهن، كهن‌تر از آمریكاست، فرهنگی كه به‌طور گسترده‌ای به معرفت و پیشرفت انسانی یاری داده است.»

وزیر خارجه‌ی آمریکا افزود: «آنچه برای مردم ایران می‌خواهیم، همان چیزی است كه برای همه در سراسر جهان می‌خواهیم و آن توانایی ابراز عقیده و حق انتخاب رهبران و موفقیت زنان است.»

وی گفت: «ما تمایل داریم شاهد دسترسی مردم ایران به فن‌آوری هسته‌ای غیر نظامی باشیم؛ به شكلی كه خطر اشاعه را در بر نداشته باشد.»

رایس خاطرنشان کرد: «مردم ایران و ‌آمریكا باید دوست باشند و من به دنبال روزی هستم كه روابط میان دولت‌های ما اجازه دهد چنین چیزی انجام شود. »

خانم رایس هم‌چنین در سخنانی دیگری در روز چهارشنبه، ۱۸ آوریل درباره‌ی ایران، گفت، آمریكا آماده‌ی نشستن بر سر میز مذاكره با ایران در صورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است.

وی افزود: «برآوردن این شرط، ایران و آمریكا را برای گفت‌وگو درباره‌ی هر آنچه آن‌ها و ما در ذهن داریم، كنارهم قرار می‌دهد و ما آن را محدود نكرده، و گفته‌ایم درباره‌ی همه چیز حرف خواهیم زد ... ما هر اختلافی كه با دولت ایران داشته باشیم، اختلافی با مردم ایران و فرهنگ بزرگ آن‌ها و تمایلشان برای به رسمیت شناخته شدن آن فرهنگ نداریم. »

مسیری کاملا حساب‌شده

یک مقام سابق ایالات متحده‌ی آمریکا نیز گفته است، استفاده از نیروی نظامی علیه ایران به هیچ روی در دستور کار واشنگتن نیست.

ریچارد هالبروک، سفیرپیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که در همایشی در قزاقستان سخنرانی می‌کرد، گفت: «دولت ایالات متحده اکنون با بررسی همه‌ی جوانب، مسیری کاملا استاندارد و حساب‌شده را در خصوص برنامه اتمی ایران طی می‌کند».

وی افزود: «بحث استفاده از نیروی نظامی علیه ایران به هیچ روی در دستور کاخ سفید نیست زیرا همه بی‌فایده بودن چنین اقدامی را درک می‌کنند».

هالبروک، با اشاره به اینکه ایالات متحده برای برقراری نوعی رابطه‌ی مستقیم با ایران تلاش می‌کند، گفت«امروز تعداد کسانی که به امکان برقراری گفتگو بین دو کشور اعتقاد دارند از همیشه بیشتر است.»