ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.04.2007, 8:00
سپاه: می‌توانیم در جهان بی‌تعادلی ایجاد كنیم

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی هوایی سپاه تاكید كرد: امروز دارای قدرت موشكی ایران پایه هستیم كه می‌تواند با مقیاس نامحدود مواضع دشمن را مورد هدف قرار ‌دهد.

حسین سلامی، قرمانده نیروی هوایی سپاه روز پنجشنبه در سخنرانی خود با عنوان تاثیرات ژئوپولتیك و ژئواستراتژیك ایران در منطقه و جهان گفت: ژئوپولتیك بدون پشتوانه اراده عمیق ملی نمی‌تواند تاثیرات تعیین كننده‌ای داشته باشد و حركت دادن وضعیت مورد اهمیت است. ایران جزئی از خاورمیانه، جهان اسلام و دنیای امروز است و بدون بررسی منطقه تحلیل ژئوپولتیك ایران ناقص است.

سلامی منطقه خاورمیانه را محل تلاقی كشورهای قدرتمند طی 30 سال گذشته برشمرد و خاطرنشان كرد: تقریباً تمام جنگ‌های منطقه‌ای با مقیاس‌های جهانی در خاورمیانه است و بیشترین نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای در اینجا شكل گرفته، بنابراین همواره به عنوان قلب جهان از آن یاد شده است.

وی با این ادعا كه «امروز خاورمیانه محل شكل‌گیری پدیده‌ای اثرگذار به نام دنیای اسلام است»، گفت: در پدیده جهانی سازی كه مترادف با غربی سازی است، امروز مفهوم برخورد بین تمدن‌ها نشان می‌هد كه دنیای جدیدی پس از فروپاشی شوروی در حال شكل‌گیری است به نام دنیای اسلام كه مركز پیدایش آن خاورمیانه است.

سلامی با اشاره به اینكه آمریكا و غرب، كشورهای مسلمان را به عنوان یك كل نگاه نكرده و آنها را جداگانه بررسی می‌كنند، اظهار داشت: تمام تقسیم‌بندی‌های قومی، گرایشات سیاسی، اجتماعی، اقلیم‌های جغرافیایی و توزیع ثروت و قدرت را در مقایس‌های بالا بررسی می‌كنند و تمركز آنان بر ایجاد تحول در خاورمیانه است.

فرمانده نیروی هوایی سپاه ایجاد خاورمیانه بزرگ و جدید را نقطه كانونی استراتژیك آمریكا عنوان كرد و افزود: این منطقه محل منازعات و تلاقی‌ها در دنیای امروز است، چرا كه بیش از 60 درصد منابع نفت دنیا در خاورمیانه است و می‌تواند تمامی دنیا را در زمستان منجمد كند.

سلامی با تاكید بر اینكه ایران در همه سیستم‌های امنیتی منطقه تاثیر بسزایی دارد، گفت: رئیس جمهور آمریكا، ایران را خطرناك‌ترین تهدید و در تلاقی چهار راه به هم پیوستن تكنولوژی و اسلام می‌داند كه این خود نشان از اهمیت و نفوذ ایران در خاورمیانه است.

سلامی گفت: غرب و آمریكا ترفند بازی بی‌پایان در بحران‌ها و سیستم‌های امنیتی را در خاورمیانه به كار می‌گیرند؛ اما ایران می‌تواند در زمانی كه اراده كند بر 50 درصد انرژی جهان اثر بگذارد، چرا كه تسلط لحظه به لحظه بر مسایل دارد. البته این تسلط ذاتی است و سلب شدنی نیست، پس این تاثیر فوق العاده ژئواستراتژیك است.

سلامی تاكید كرد: ایران می‌تواند با تاثیر بر تجارت جهانی، بی‌تعادلی بازگشت ناپذیری را در سیستم جهانی ایجاد كند و این قدرت بزرگ فراتر از تحمل قدرت‌های امروز دنیا است؛ چرا كه نمی‌توانند شوك‌های اقتصادی سنگینی را تحمل كنند.

وی اظهار داشت: تنگه هرمز به عنوان گلوگاه انتقال انرژی دنیا، در تسلط ایران است بر این اساس اگر كشوری قادر به برهم زدن برنامه‌های آنان باشد، نشان می دهد كه بر مبادرات جهانی تسلط كامل دارد.
فرمانده نیروی هوایی سپاه گفت: تاثیرات طبیعی، فرهنگی و اعتقادی انقلاب ایران توانست انجماد، سردی و سكون قبل از انقلاب در برخورد با صهیونیست را به فضای فعال افتخار آمیز و پیروزی آفرین تبدیل كند.

سلامی گفت: آمریكا می‌داند بدون خاورمیانه و دنیای اسلام نمی‌تواند نظم‌ نوین در نظر خود را پیاده كند و بدون این دو قدرت، جهانی شدن ممكن نیست، آنان همه انرژی خود را برای اعمال سیاسی در منطقه گذاشته‌اند اما در حل بحران‌های منطقه عاجز مانده‌اند.

وی افزود: آنان در عراق هر چه بیشتر دست و پا می‌زنند بیشتر فرو می‌روند. با بحران افزایش بودجه نظامی مواجه شده و این یعنی بایستی از خدمات دهی به بخش داخلی به نفع مدیریت خارجی كاهش دهند. جامعه داخلی نیز تحمل این را نداشت و در نتیجه این امر به ایجاد تحول سیاسی در درون آمریكا منجر شد و دمكرات‌ها از آنان سبقت گرفتند.

سلامی افزود: ما شانه به شانه غرب در بحران‌های منطقه حركت می‌كنیم و هر چند حضور فیزیكی نداریم به ثبات و امنیت عراق می‌اندیشیم، چرا كه امنیت عراق مدیون بازی امنیت‌خواهی ما است و همه ناامنی ها سرچشمه از حضور آمریكا دارد.

این سپاهی ادعا کرد: در شرق تمدن و دین باعث عمق استراتژیك ایران شده و بنابراین در هند و پاكستان و افغانستان نیز تاثیرگذار هستیم و با ارتباط با آنها قدرت نفوذ منطقه‌ای عمیق یافته‌ایم. اقتصاد تركیه به میزان بسیار زیادی وابسته به ایران است و در دریای خزر نیز بازیگری فعال هستیم.
وی افزود: امروز دارای قدرت موشكی ایران پایه هستیم كه می‌تواند با مقیاس نامحدود مواضع دشمن را مورد هدف قرار دهد و دامنه توانمندی‌های ما در صنایع دفاعی امروز ملی شده است.