ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.04.2007, 7:13
آغاز آبگيری سد سيوند

به رغم اعتراض گسترده ایرانیان طرفدار حفظ میرات فرهنگی در داخل و خارج کشور، آبگیری سد سیوند از روز ٣٠ فروردین به دستور محمود احمدی نژاد آغاز شد.

تنگه بلاغی، دریاچه سد سیوند، محل بسیاری از آثار باستانی و یادگارهای فرهنگی دوره هخامنشی است. از جمله تنها بخش سالم از جاده شاهی هخامنشی در جهان، روستاهای باستانی، کاخ داریوش هخامنشی، کارگاه های ذوب فلز، پخت سفال و تولید نوشیدنی، گورستان اشکانی و نیز بعضی از محوطه هایی که هنوز کاوش نشده اند. با آبگیری سد سیوند همه اینها زیر آب خواهد زفت.

کارشناسان می گویند به دلیل سستی و آبرفتی بودن خاک منطقه، با آبگیری سد سیوند، سطح آب های زیرزمینی منطقه بالا خواهد آمد و یادگارهای باستانی دشت پاسارگاد (از جمله کاخ بار عام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، گور کمبوجیه، تل تخت و به ویژه آرامگاه کوروش که نزدیک ترین اثر به سد است) تخریب خواهند شد.

بیش از ۷۰‬ گروه و نهاد غیردولتی و موسسه فرهنگی خواستار توقف اجرای طرح و بررسی تمامی جوانب امر پیش از آبگیری سد سیوند شده بودند اما این درخواستها با بی اعتناعی کامل دولت روبرو شدند.

دوستداران میراث فرهنگی ایران در تلاش بودند با طرح شکایتی بتوانند از آبگیری سد سیوند جلوگیری کنند. دکتر محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری، وکالت مردم را در شکایت از مسوولان ساخت سد سیوند به عهده گرفته است.

محمدعلی دادخواه وکیل این پرونده گفته است که بیش از ۱۰۰۰ نفر به او وکالت داده اند که از پرویز فتاح، معاون رییس جمهوری و اسفندیار رحیم مشاعی، رییس سازمان میراث فرهنگی شکایت کنند.
دادگاه شهرستان پاسارگارد تاکنون از دریافت شکواییه های مردم خوددرای کرده است. محمدعلی دادخواه گفته است اگر نتوانیم از طریق دادگاه آبگیری سد را متوقف کنیم، به مجامع بین المللی شکایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، مطالعات این سد درسال ‪ ۶۷‬آغاز شد و درسال ‪ ۷۱‬عملیات اجرایی آن شروع شد. سد سیوند از نوع سنگ ریزه‌ای، مساحت حوزه آن پنج هزار و ‪ ۴۹۰‬کیلومترمربع و طول تاج ‪ ۶۰۰‬متر و عرض تاج آن ‪ ۱۰‬متر است.


گزارش «ایرنا» از مراسم آغاز آبگیری سد سیوند

سد سیوند روز پنجشنبه با حضور مهندس رسول زرگر معاون وزیر نیرو آبگیری شد.
در این مراسم، معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: برای احداث این سد با همكاری سازمان میراث فرهنگی، مطالعات گسترده‌ای در خصوص تاثیر آبگیری این سد بر آثار باستانی صورت گرفته است.

رسول زرگر افزود: در طول چهار ماه گذشته اطلاع رسانی دقیقی از سوی وزارت نیرو در خصوص هماهنگی این وزارت خانه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت نگرفت و همین امر باعث تاخیر ‪ ۱/۵‬ساله در آبگیری این سد شد.

او اظهارداشت: این تاخیر باعث از بین رفتن فرصتهای زیادی در زمینه جذب و مهار سیلابهای منطقه شد.

مهندس زرگر گفت: اولین اعتراض رسانه‌ای به آبگیری سد سیوند در دی‌ماه سال ۸۳‬ و توسط روزنامه گاردین صورت گرفت و متعاقب آن و طی ۱/۵‬سال گذشته ۱۷‬مورد اطلاعیه، بیانیه و تجمع از سوی موافقین و مخالفین آبگیری هم در داخل و هم در خارج از كشور صادر شد و انجام گرفت.

معاون وزیر نیرو افزود: تعدادی از مخالفین آبگیری معتقدند كه در صورت آبگیری سدسیوند، آب به آرامگاه كورش خواهد رسید كه در پاسخ باید گفت برای وقوع چنین امری نیاز به ۳۵‬میلیارد متر مكعب آب است و همچنین ته دریاچه تا آرامگاه كورش ‪ ۸/۵‬ كیلومتر فاصله دارد.

مهندس زرگر اظهار داشت:باید به آن دسته از افرادی كه رودخانه سیوند را نیز یكی از عوامل تخریب مجموعه باستانی می‌دانند گفت این رودخانه در طول هزار سال گذشته كار زهكشی را انجام می‌داده است.

وی گفت: در طول سه ماه گذشته تا كنون دستگاههای رطوبت سنج بسیار قوی در منطقه تعبیه شده و تاكنون هیچ مشكلی به وجود نیامده و معتقد هستیم در آینده نیز مشكلی رخ نخواهد داد.

وی استناد صحبت های خود را بیانیه وزارت نیرو در پاسخ به مخالفین آبگیری سد سیوند اعلام كرد.

مطالعات این سد درسال ۶۷‬آغاز شد و درسال ۷۱‬عملیات اجرایی آن شروع شد.
سدسیوند از نوع سنگ ریزه‌ای، مساحت حوزه آن پنج هزار و ‪ ۴۹۰‬كیلومترمربع و طول تاج ۶۰۰‬متر و عرض تاج آن ۱۰‬متر است. ظرفیت تخلیه سد ۴۶۶‬مترمكعب در ثانیه اعلام شد. این سد در ۱۱۰‬كیلومتری شمال شیراز ساخته شده است.