ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2007, 23:06
احضار تحکیمی‌ها به دادگاه

اعتماد: در حالی که فعالان دانشجویی عضو انجمن‌های اسلامی سراسر کشور به دنبال محکوم کردن بازداشت دانشجویان دانشگاه مازندران هستند، اعضای ارشد دفتر تحکیم وحدت به دادگاه فراخوانده شدند.

علی نیکونسبتی، محمد‌ هاشمی و بهاره هدایت سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و حامد ایرانشاهی عضو سابق این مجموعه سیاسی-دانشجویی به دادگاه‌هایی جداگانه فراخوانده شدند.

«محمد‌هاشمی» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از سوی دادگاهی در شهرستان سبزوار احضاریه دریافت کرد که پیش از این «علی نیکونسبتی» دیگر عضو شورای مرکزی را نیز فراخوانده بود. در همین حال «بهاره هدایت» عضو جدید شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که به تازگی به عنوان مسوول واحد حقوق بشر شورای مرکزی تحکیم معرفی شده است، نیز از سوی شعبه ششم دادسرای انقلاب تهران احضار شد.

او در پاسخ به این سوال که چگونه دادگاهی از سبزوار اقدام به احضار دو تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم کرده است، گفت؛ «شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دوره گذشته مهمترین وظیفه خود را دفاع و حمایت از انجمن‌های عضو اتحادیه تعریف کرده بود و بارزترین نمونه این حمایت هم دفاع از دانشجویان و اعضای انجمن دانشگاه سبزوار در جریان فوت یک دانشجوی دانشگاه سبزوار بود.» دبیر تشکیلات تحکیم همچنین در ارتباط با احضار بهاره هدایت دیگر عضو شورای مرکزی نیز گفت؛ «خانم هدایت از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران به دلیل شرکت در تجمع 22 خرداد سال گذشته احضار شده است. خانم هدایت از اعضای دفتر تحکیم است که در عین حضور در جنبش دانشجویی ارتباط موثری نیز با جنبش زنان دارد و برخورد با ایشان با توجه به همزمان شدن با احضار گسترده فعالان جنبش زنان نگران کننده به نظر می‌رسد».

از سوی دیگر روز گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات «بهاره هدایت»، مسوول کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت و دبیر واحد حقوق بشر این تشکل در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

نسرین ستوده وکیل مدافع این دانشجو با اعلام این مطلب به ایلنا گفت؛ در این جلسه بنده را به جلسه دادگاه راه ندادند و علت این امر را نیز اعلام نکردند. عدم اجازه برای حضور وکیل در دادگاه، یک اقدام بی سابقه و خلاف اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی است. وی در مورد اتهامات موکلش گفت؛ بر اساس اظهارات موکلم، اتهامات وی «شرکت در تجمع غیرقانونی روز 22 خرداد سال 85»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «بر هم زدن نظم عمومی» عنوان شده است. بهاره هدایت مسوول کمیسیون زنان و دبیر کمیته حقوق بشر تحکیم وحدت نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان این که در شعبه 6 دادگاه انقلاب بدون وکیلش حضور یافته است، اظهار داشت؛ اتهامات را نپذیرفتم و گفتم که طبق اصل 27 قانون اساسی تجمع قانونی بوده است.

وی افزود؛ در این جلسه دادگاه نماینده دادستان عنوان کرد که با توجه به این که مطالبات این تجمع خلاف مبانی اسلام بوده مخالف اصل 27 قانون اساسی بوده است و چون مجوز از وزارت کشور نداشته، مجدداً اتهامات را مطرح کردند.

در همین حال اعتراضات در دانشگاه مازندران روز گذشته نیز ادامه داشت و تعدادی از دانشجویان در مخالفت با رویدادهای چند روز اخیر در صحن این دانشگاه تجمع کردند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به ایسنا گفت؛ هنوز خبری از شش نفر دانشجویی که همچنان در بازداشت به سر می‌برند در دست نیست.

در این زمینه مسوول حراست دانشگاه مازندران درخصوص وضعیت دانشجویانی که همچنان در بازداشت به سر می‌برند و زمان آزادی آنها به ایسنا اظهار داشت؛ ما همچنان پیگیر آزادی بازداشت شدگان هستیم و به ما گفته شده تا بعدازظهر چهارشنبه (دیروز) سه نفر از دانشجویان آزاد خواهند شد و سایر دانشجویان تا امروز آزاد می‌شوند.

حلیمی ادامه داد؛ از دانشجویانی که آزاد می‌شوند، تعهد کتبی گرفته می‌شود و همچنین خانواده‌های آنها نیز باید تعهد بدهند.

وی درخصوص صدور قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی برای این دانشجویان بیان کرد؛ درباره وثیقه پنجاه میلیون تومانی اطلاعی ندارم.

از سوی دیگر دیروز در دانشگاه شهید عباسپور نیز تجمع مشابهی صورت گرفت.

به گزارش ایسنا در این تجمع که در مقابل ساختمان آموزش این دانشگاه از ساعت 11 تا 30/12 برگزار شد، دانشجویان علاوه بر اعتراض به بازداشت برخی دانشجویان دانشگاه مازندران درباره انرژی هسته یی، دانشجویان ستاره دار و اعتراض به صحبت‌های صورت گرفته درباره جنبش دانشجویی و... و مطالبات صنفی کارگران و معلمان به بیان مطالبی پرداختند. یکی از دانشجویان تجمع کننده با اشاره به نقش دانشگاه در کشور از دانشجویان خواست که نسبت به مسائل صحبت کنند. دانشجویان دانشگاه ایلام نیز تریبون آزاد برگزار کردند. در کنار تجمع‌ها و اعتراض‌های دانشجویی، دانشجویان عضو انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت نیز همچنان به اعتراض خود در محکومیت بازداشت دانشجویان مازندرانی ادامه دادند.

علاوه بر انجمن‌های اسلامی شریف، شیراز، علامه طباطبایی و بیانیه 36 امضایی انجمن‌های اسلامی سراسر کشور روز گذشته انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز بیانیه صادر کرد.

انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور بیانیه یی اتفاقات اخیر دانشگاه مازندران را محکوم کرد. به گزارش ایلنا در این بیانیه آمده است؛ بار دیگر حرمت دانشگاه شکسته شد، عده یی از دانشجویان با هر دلیل به دانشگاه پناه می‌آورند و در آنجا تحصن می‌کنند، نیروهای امنیتی شبانه آنها را به مکان نامعلوم منتقل می‌کنند. وزیر علوم هیچ گونه عکس العملی نشان نمی‌دهد، رئیس دانشگاه اظهار بی اطلاعی می‌کند و رئیس حراست می‌گوید که این مساله به ما ارتباطی ندارد، هیچ کس مسوولیتی را نمی‌پذیرد، این است واقعیت اتفاق افتاده. در ادامه بیانیه تصریح شده است؛ اما حقیقت این است که این مساله به ما ارتباط دارد، به ما دانشجویانی که اجازه داده ایم این حادثه برای چندین بار تکرار شود. آری مسوولیت این فاجعه را ما بر عهده می‌گیریم چرا که به ضوابط و مصوباتی که از کیان دانشگاه و دانشگاهیان حمایت می‌کند، اعتماد کردیم، به کسانی که مسوولیت اجرای قانون و حفظ حرمت دانشجویان را بر عهده دارند. آری ما خود مسوولیت این فاجعه را بر عهده می‌گیریم.

در پایان این بیانیه آمده است؛ اما اینها را می‌نویسیم و می‌گوییم نه برای آنکه مسوولان بشنوند یا بپذیرند چراکه مسوول کسی است که احساس وظیفه دارد و به افکار عمومی احترام می‌گذارد. اینها را گفتیم که به یاد آوریم روشنگری بر عهده ماست و این اولین مسوولیتی بود که ما پذیرفتیم.

انجمن اسلامی منتخب دانشجویان امیرکبیر هم این واقعه را محکوم و اعلام کرد؛ «مهرورزی که فقط برای ما اخراج، تعلیق، ممنوع الورود، زندان و ستاره دارد را نمی‌خواهیم.»

انجمن اسلامی دانشجویان زنجان هم به همراه دیگر تشکل‌های همفکرشان در مجموعه دفتر تحکیم وحدت در بخشی از بیانیه یی جداگانه اعلام کرد؛ «پس از برخوردهای گسترده یک سال اخیر با جنبش دانشجویی و در راس آن انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور،طی هفته جاری بار دیگر شاهد تعرض به حریم مقدس دانشگاه بودیم.» همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حمایت از «بیژن صباغ» و سایر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه مازندران دست به تحصن زدند. با وجود این اعتراض‌ها اما همچنان شش نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در بازداشت به سر می‌برند. سعید یعقوبی نژاد (دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مازندران)، عمید مشرف زاده (دبیر سیاسی انجمن اسلامی)، علی تقی پور، ضیاء نبوی و بیژن صباغ (عضو انجمن اسلامی) و مهدی شریف الدین نسب (دبیر شورای صنفی) دانشجویان بازداشتی دانشگاه مازندران هستند. البته روز گذشته رئیس مجتمع فنی و مهندسی نوشیروانی بابل به ایسنا گفت؛ «خداوند متعال را شاکریم که در ادامه پیگیری‌هایی که انجام دادیم، توانستیم 9 تن از دانشجویان مجتمع فنی و مهندسی نوشیروانی را آزاد کنیم.»

به گزارش ایسنا جانعلیزاده افزود؛ «تلاش و پیگیری برای رفع بازداشت از سایر دانشجویان مصرانه ادامه دارد و امیدواریم که به زودی تحقق پیدا کند.» دفتر تحکیم وحدت هم برای چندمین بار اطلاعیه یی صادر کرد و از عملکرد رئیس دانشگاه مازندران و وزیر علوم انتقادی تند و تیز کرد و بار دیگر خواستار آزادی دانشجویان شد.