ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2007, 7:32
تبرئه متهمان قتل‌های محفلی کرمان

اعتماد: دیوان عالی کشور حکم تبرئه عاملان قتل های محفلی کرمان را که با اعتقاد به مهدورالدم بودن، 2 زن و سه مرد را به قتل رسانده بودند تایید کرد.

به گزارش خبرنگار روزنامه اعتماد، عاملان قتل های محفلی کرمان که قتل های خود را از شهریورماه سال 81 آغاز کرده بودند اردیبهشت ماه سال 82 پس از به قتل رساندن یک زن و شوهر جوان که آخرین قربانیان این باند بودند دستگیر شدند.

نخستین قربانی این باند جوان 19ساله یی به نام مصیب افشاری بود که13 شهریورماه سال 81 به قتل رسید. متهمان در اعترافات خود درباره این جنایت گفتند؛ مصیب در میدان امام خمینی کرمان مواد مخدر می فروخت. ما بعد از شناسایی او چندین بار به وی تذکر دادیم تا دست از کارهایش بردارد اما او بی اعتنا بود تا اینکه به دستور حمزه (متهم ردیف اول) یک روز او را به زور سوار ماشینی کردیم و به محله هفت باغ بردیم و در آنجا حمزه ابتدا سنگی به سر مصیب کوبید و او را داخل چاله‌یی استخرمانند انداخت، سپس هرکدام از ما سنگی به او کوبیدیم اما مصیب نمی مرد تا اینکه حمزه گفت بهتر است او را زنده به گور کنیم. بعد چاله یی کندیم و پیکر نیمه جان مصیب را به داخل آن انداختیم و با شن و ماسه روی چاله را پوشاندیم و به این ترتیب مصیب را زنده به گور کردیم.

متهمان افزودند؛ قتل دوم را یک هفته بعد از قتل مصیب انجام دادیم. ابتدا محسن کمالی را شناسایی کردیم. او فساد اخلاقی داشت، بنابراین یک روز که در حال خروج از خانه بود، او را گرفتیم و به هفت باغ بردیم و در آنجا محسن را هم خفه کردیم و جسدش را همانجا دفن کردیم، سپس به دستور حمزه، موبایل و موتور محسن را برداشتیم تا از آنها برای کارمان استفاده کنیم.

قتل سوم را چند ماه بعد انجام دادیم، مقتول زنی به نام جمیله بود که او هم خرید و فروش مواد مخدر می کرد و فساد اخلاقی داشت. از آنجایی که این زن ازدواج هم کرده بود، پس از ربودن وی او را خفه نکردیم بلکه چاله یی کندیم و با روش سنگسار او را به قتل رساندیم، بعد جسد این زن را به بیابان های اطراف کرمان بردیم و در آنجا انداختیم تا طعمه حیوانات شود.

متهمان در ادامه اعترافات گفتند؛ به ما گفته بودند که محمدرضا نژادملایری و شهره نیک پور دختر و پسر فاسدی هستند که با هم ارتباط نامشروع دارند و به همین خاطر آنها را هنگامی که سوار خودروی پژوی محمدرضا بودند شناسایی کردیم و بعد از اینکه جلویشان را در جاده گرفتیم آنها را به چاله پر از آب هفت باغ بردیم و هر دو را در آنجا خفه کردیم. بعد اجسادشان را داخل پژو گذاشتیم و به بیابان بردیم و پس از آنکه اجساد را به بیرون انداختیم ماشین پژو را به آتش کشیدیم و موبایل محمدرضا را برداشتیم. ما نمی دانستیم شهره و محمدرضا زن و شوهر هستند و فکر می کردیم با هم رابطه نامشروع دارند.

ماموران در ادامه تحقیقات خود از متهمان دریافتند آنان به طرز فجیعی قربانیان را به قتل می رساندند.آنها همچنین متوجه شدند حمزه سردسته این باند، سرباز بوده و به اتفاق سایر اعضای باند که عضو یک پایگاه مقاومت بوده اند خود را محق می دانستند تا هر کسی را تصمیم گرفتند به قتل برسانند.

پس از به قتل رسیدن شهره و محمدرضا و کشف جسد سوخته آنان ماموران تلفن همراه محمدرضا را ردیابی کردند و دریافتند گوشی دست محمد حمزه است. بنابراین محمد حمزه دستگیر شد، اما او هیچ اعترافی نکرد تا اینکه ماموران از او خواستند نام 14 نفر از دوستانش را به ماموران ارائه دهد. پلیس در بررسی های خود متوجه شد 5 نفر از دوستان حمزه به اضافه خودش فعالیت و رابطه نزدیکی با هم دارند. بنابراین پلیس حمزه را تحت بازجویی های فنی - پلیسی قرار داد و او به 5 فقره قتلی که انجام داده بود، اعتراف کرد و ماموران سایر اعضای باند را هم دستگیر کردند.

پس از پایان تحقیقات و ارسال پرونده به شعبه نهم دادگاه عمومی کرمان قاضی امیری تبار اعضای باند را محاکمه و آنها را محکوم کرد. طبق رای دادگاه محمد حمزه سردسته باند به اتهام شرکت در چهار فقره قتل (مصیب افشاری، محسن کمالی، جمیله اسماعیلی و شهره نیک پور) به قصاص و اعدام در ملاءعام و به خاطر 6 فقره آدم ربایی (مصیب افشاری، محسن کمالی، جمیله اسماعیلی، شهره نیک پور و محمدرضا نژادملایری) به 15 سال حبس، به خاطر سرقت اموال آنها به تحمل سه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم و علی متهم ردیف دوم به اتهام مشارکت در چهار فقره قتل (شهره، جمیله، محسن و محمدرضا) به 4 بار قصاص و مشارکت در ربودن آنها به 15 سال حبس و رابطه نامشروع به 99 ضربه شلاق محکوم شد.

همچنین متهم ردیف سوم به نام سلیمان به اتهام مشارکت در سه فقره قتل (شهره، محمدرضا و محسن) به قصاص و اعدام در ملاءعام و 5 فقره آدم ربایی به 15 سال حبس، سرقت اموال مقتولان به سه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد. متهم ردیف چهارم به نام محمد نیز به اتهام دو فقره قتل به قصاص در ملاءعام، به جرم سرقت اموال مقتولان به سه سال حبس، 6 فقره آدم ربایی به 15 سال حبس و ارتباط با زنان فاسد به 99 ضربه شلاق محکوم شد.

همچنین «محمد س.» متهم ردیف پنجم به جرم مشارکت در یک فقره قتل به قصاص در ملاءعام، مشارکت در سه فقره آدم ربایی به 15 سال حبس و سرقت اموال مقتولان به سه سال حبس و متهم ردیف ششم به نام چنگیز به خاطر مشارکت در یک فقره آدم ربایی به 15 سال حبس و مشارکت در یک فقره قتل به قصاص در ملاءعام و رابطه نامشروع با یک دختر جوان به 99 ضربه شلاق محکوم شد.

اما این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد و قضات دیوان اعلام کردند چون متهمان با اعتقاد به مهدورالدم بودن این قتل ها را انجام داده اند مجازات قصاص شامل آنها نخواهد شد.

به این ترتیب پرونده مجدداً به شعبه هم عرض فرستاده شد و دادگاه دوم متهمان ردیف یک و دو را به قصاص محکوم کرد اما با توجه به اینکه خانواده دو تن از مقتولان اعلام رضایت کرده بودند سایر متهمان را تبرئه کرد. پرونده برای بار دوم به دیوان رفت اما باز هم حکم نقض و پرونده برای سومین بار به شعبه هم عرض فرستاده شد.قاضی سوم رسیدگی کننده به پرونده مطابق نظر دیوان عالی کشور چون متهمان ادعا کرده بودند قربانیان را با اعتقاد به مهدورالدم بودن به قتل رسانده اند، آنها را تبرئه کرد. این بار حکم مورد اعتراض اولیای دم قرار گرفت و پرونده مجدداً به دیوان عالی کشور ارسال شد اما دیوان عالی کشور اعتراض اولیای دم را نپذیرفت و حکم برائت قاتلان محفلی کرمان را تایید کرد.

در رای صادره شعبه 31 دیوان عالی کشور آمده است؛ محمد حمزه (سردسته باند)، «محمد س.»، «محمد ی.»، «چنگیز س.» و «س. ج.» از اتهام قتل عمدی تبرئه شده و اعتراض اولیای دم وارد نیست و رای صادره تایید می شود.

همچنین باید پرونده متهمان «محمد س.» و «چنگیز س.» درخصوص مجازات جنبه عمومی جرم در قتل هایی که اولیای دم رضایت داده اند مجدداً رسیدگی شود و در صورتی که اعتقاد مهدورالدم بودن در مورد مقتولانی که خانواده آنها رضایت داده اند از سوی دادگاه احراز نشود دادگاه باید تصمیم خود را اعلام کند.