ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2007, 7:07
احمدی‌نژاد: سد سیوند آبگیری می‌شود

احمدی نژاد در اجتماع مردم شهرستان مرودشت گفت: سد سیوند آبگیری می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی عصر دوشنبه در بیست و هفتمین سفر استانی به فارس افزود: آبگیری سد سیوند هم در همین سفر آغاز خواهد شد. سد سیوند بر روی رودخانه پلار ساخته شده است.


نه دولت به حامیان میراث‌ فرهنگی

آفتاب: با وجود اعتراضات گسترده مدافعان آثار باستانی و هشدار کارشناسان، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور قصد دارد در جریان سفر جاری خود به استان فارس آب‌گیری سد سیوند را آغاز کند. این تصمیم احمدی‌نژاد در حالی اتخاذ شده است که کارشناسان و علاقمندان میراث فرهنگی هشدار داده‌اند در صورت آب‌گیری سد سیوند که در منطقه تنگه بلاغی قرار دارد بخش بزرگی از آثار تمدنی به جامانده از دروان هخامنشی و ساسانی که هنوز مراحل کاوش‌های باستانشناسی در آن تکمیل نشده به زیر آب فرو خواهد رفت و حتی احتمال تخریب آرامگاه کورش بزرگ، بنیان‌گذار سلسله هخامنشی نیز وجود دارد.

خبر آب‌گیری سد سیوند ـ آن هم با حضور شخص رئیس‌جمهور ـ که توسط محمود احمدی نژاد در جمع مردم مرودشت فارس اعلام شد با بهت و حیرت بسیاری از ناظران روبرو شده است. این در حالی است که مخالفان این امر در ماه‌های اخیر زنجیره‌ای از اقدامات اعتراضی از تحصن در مقابل مجلس و سازمان میراث فرهنگی تا شکایت علیه وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی را سامان داده‌ بودند. اقداماتی که به نظر می‌رسد با تصمیم احمدی‌نژاد برای آب‌گیری سد سیوند تنها «گره‌ای بر باد» بوده است.

گفتنی است پیش از این پرویز فتاح، وزیر نیرو از موافقت كتبی و رسمی‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آب‌گیری سد سیوند و آب‌گیری این سددر هفته جاری خبر داده بود. «رحیم مشایی» رئیس این سازمان همان فردی است که اخبار بسیاری درباره ضرورت برکناری او منتشر شده و حتی اعتراض رسمی کمیسیون فرهنگی مجلس به عملکردش را برانگیخته است. با این حال، مشایی که حتی فیلمی از حضور او در یک مراسم نامشروع منتشر شد تاکنون به دلیل حمایت ویژه محمود احمدی‌نژاد به مسئولیتش ادامه داده است.

جالب اینکه عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بهمن‌ماه گذشته در واکنش به تجمع انجمن‌های حمایت از آثار میراث فرهنگی در اعتراض به آبگیری سد سیوند و احتمال تخریب آثار باستانی به همین نکته اشاره کرده و گفته بود زمانی که سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌کند آبگیری این سد مشکلی ندارد و به آثار باستانی را تخریب نمی‌کند، ما چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم؟


چرا با آبگیری سیوند مخالفند