ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.04.2007, 6:24
چرا با آبگیری سیوند مخالفند

اعتماد: دلایل NGOها برای مخالفت با آبگیری سد سیوند

چرا با آبگیری سد سیوند مخالفیم؛

1 - بسیاری از آثار باستانی و یادگارهای فرهنگی تنگه بلاغی (مثل تنها بخش سالم از جاده شاهی هخامنشی در جهان، روستاهای باستانی، کاخ داریوش هخامنشی، کارگاه های ذوب فلز، پخت سفال و تولید نوشیدنی، گورستان اشکانی و بعضی از محوطه هایی که هنوز کاوش نشده اند) به زیر آب خواهد رفت.

2 - خدشه دار شدن ثبت جهانی «پاسارگاد» که در سال 1383 در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو با 100 درصد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. براساس قانون جهانی میراث فرهنگی و تاریخی، کشور ایران ملزم به نگهداری محوطه باستانی پاسارگاد است و نباید حریم تعیین شده این اثر را (که دربرگیرنده بخشی از تنگه بلاغی نیز هست) به خطر بیندازد.

3 - به دلیل سستی و آبرفتی بودن خاک منطقه، پس از بالا آمدن آب های زیرزمینی بر اثر آبگیری سد، یادگارهای باستانی دشت پاسارگاد (از جمله کاخ بار عام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، گور کمبوجیه، تل تخت و به ویژه آرامگاه کوروش که نزدیک ترین اثر به سد است) تخریب خواهند شد.

4 - یادگارهای باستانی پاسارگاد از جنس سنگ های آهکی و جذب کننده رطوبت هستند. پس از آبگیری سد و تشکیل دریاچه پشت آن، آب و هوای منطقه تغییر یافته و رطوبت هوا بسیار زیاد می شود که موجب نابودی بناهای سنگی فرسوده پاسارگاد و آرامگاه کوروش خواهد شد.

5 - گذرگاه تاریخی عشایر (حداقل 4 ایل هنوز از این تنگه استفاده می کنند) و مراتع و محل اطراق آنها در تنگه بلاغی به طور کامل به زیر آب خواهد رفت و به روند زندگی این مردم آسیب جدی وارد خواهد شد.

6 - بنابر نظریه کارشناسی مژگان میرمحمدی (متخصص زمین ریخت شناسی) پس از آبگیری سد، احتمال وقوع زمین لرزه در این منطقه به وجود می آید که موجب ویرانی آثار باستانی پاسارگاد خواهد شد.

7- آسیب های زیست محیطی ناشی از آبگیری سد بسیار است؛ با آبگیری سد سیوند، پوشش گیاهی بکر و نادر تنگه بلاغی از بین خواهد رفت و همچنین براساس نظریه کارشناسی دکتر پیمان یوسفی آذری (مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور) پس از آبگیری سد، حداقل 8هزار اصله درخت 500 ساله و هزاران هکتار زمین مرغوب کشاورزی در پشت سد نابود خواهند شد. این درختان و جنگل ها، به دلیل خشک بودن خاک منطقه، پس از آبگیری سد هرگز قابل احیا نیستند.

8- هزینه ساخت سد سیوند (که متاسفانه بیشتر آن در یک سال اخیر و همزمان با اعتراض های مردمی به ساخت سد از سرمایه های ملی برداشت شده) به چند برابر پیش بینی شده در زمان آغاز ساخت آن رسیده است. همچنین به دلیل آبرفتی بودن خاک تنگه بلاغی و دیواره های حوضه آبریز سد، مجریان ساخت سد نمی توانند بیش از ارتفاع 10 تا 15 متر از آن را آبگیری کنند. این مقدار، اصطلاحاً آب مرده محسوب شده و قابل بهره برداری نیست.سد سیوند با طرح و سازه نادرست در مکانی نامناسب از لحاظ زمین شناسی و در محل ممنوعه میراث فرهنگی جهانی، طی نزدیک به 5 برابر زمان تعیین شده و به چند برابر هزینه واقعی آن بنا شده است و آبگیری آن خسارات جبران ناپذیر فرهنگی، تاریخی و زیست محیطی نیز به بار خواهد آورد.

و اعتراض ها آغاز شد

1- زمزمه ها از حدود 3 سال پیش آغاز شد، بیشتر با ای میل و پیام کوتاه.

2- پایگاه اطلاع رسانی یادمان های باستانی در سال 1384 آغاز به کار کرد. این پایگاه تاکنون 5 بیانیه در اعتراض به آبگیری سد سیوند صادر کرده است.

3- در همایش 30 دی ماه 1385، مسوولان سازمان میراث فرهنگی از توقف عملیات کاوش در تنگه بلاغی خبر دادند. آنها در جلسه همایش اعلام کردند که با پایان عملیات کاوش باستان شناسان، سازمان میراث فرهنگی نیز مجوز کتبی خود را برای آبگیری سد به وزارت نیرو صادر خواهد کرد.

4 - تاکنون بیش از 70 گروه و نهاد غیردولتی و موسسه فرهنگی خواستار توقف اجرای طرح و بررسی تمامی جوانب امر پیش از آبگیری سد سیوند شده اند.

5- در 18 بهمن ماه 1385 جمعی از دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران، در مقابل ساختمان وزارت نیرو و پس از آن در برابر ساختمان سازمان میراث فرهنگی، تجمع آرام برگزار کردند.

6- در 25 بهمن ماه 1385 جمع زیادی از مردم متشکل از نهادهای غیردولتی، جمعی از عشایر فارس و لرهای بختیاری و... در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع و بیانیه یی مشترک را برای حاضران قرائت کردند.

7- در پی بالا گرفتن موج اعتراض های مردمی حتی تعدادی از احزاب و سازمان های دولتی نیز با صدور بیانیه یی خواستار رسیدگی به اعتراض های بجای آنان شده اند.

8- در 8 اسفندماه 1385 در نخستین همایش پاسداشت یادگارهای فرهنگی در دانشگاه تهران، دکتر رضا مرادی غیاث آبادی (اخترباستان شناس) برای حضور در یک مناظره در برابر موافقان آبگیری سد (به شرط انتشار کامل اطلاعات کاوش ها از سوی سازمان میراث فرهنگی) اعلام آمادگی کرد.

9- دکتر محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری، وکالت مردم را در شکایت از مسوولان ساخت سد سیوند به عهده گرفته است.

10- روند اعتراض ها همچنان ادامه دارد و خبرها و گزارش های گوناگونی پیرامونی سد سیوند، آرامگاه کوروش، پاسارگاد و تنگه بلاغی از سوی کارشناسان، متخصصان و علاقه مندان و دلسوزان میراث فرهنگی و محیط زیست در نشریات تخصصی، صنفی و دانشجویی بسیاری منتشر شده و می شود. با یک جست وجوی اینترنتی درباره سد سیوند با بیش از 40 هزار لینک فارسی و چندین و چندسایت و وبلاگ روبه رو می شویم.