ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.04.2007, 6:23
ایران تنها چند صد سانتریفوژ در اختیار دارد

اعتماد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گفت ایران تنها چند صد سانتریفوژ در سایت هسته یی نطنز راه اندازی کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس اظهارات البرادعی در حالی عنوان می شود که گمانه زنی ها درباره راه اندازی 3 هزار سانتریفوژ در سایت نطنز شدت گرفته بود. اما در حالی که محمد سعیدی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی در مصاحبه های اخیر خود شمار سانتریفوژهای راه اندازی شده در نطنز را اعلام نکرد و گفت از مرحله پایلوت عبور کرده ایم یعنی صنعتی شده ایم، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه یی با فایننشال تایمز راه اندازی 3 هزار سانتریفوژ را مورد تایید قرار داد.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی سخن می گفت برنامه هسته یی ایران را باعث نگرانی دانست اما موضوع پیشرفت قابل توجه تهران در زمینه غنی سازی اورانیوم را رد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه هایی از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه- بیستم فروردین ماه- که از سوی جمهوری اسلامی روز ملی فناوری هسته یی نام گذاری شده است در سایت هسته یی نطنز اعلام کرد تاسیسات نطنز غنی سازی در مقیاس صنعتی را برای تولید سوخت هسته یی آغاز کرده است.

علی لاریجانی مسوول پرونده هسته یی و مذاکره کننده ارشد ایران در این زمینه هم خبر تزریق گاز اورانیوم به 3 هزار سانتریفوژ را تایید کرد. پیشتر گمان برده می شد که ایران تنها 328 سانتریفوژ در تاسیسات نطنز راه اندازی کرده است.

دانشمندان مسائل اتمی می گویند که سه هزار سانتریفوژ از نظر تئوری می تواند برای استفاده نظامی ظرف مدت یک سال کافی باشد، اما این تردید وجود دارد که ایران واقعاً بتواند این تجهیزات را با موفقیت راه اندازی کند.

البرادعی در همین زمینه گفت که ایران همچنان در مراحل ابتدایی راه اندازی تاسیسات هسته یی نطنز است. ایران اما اعلام کرده است که قصد دارد بیش از پنجاه هزار سانتریفوژ را راه اندازی کند.

البرادعی در این مورد گفت که صحبت ما در مورد ساخت و راه اندازی پنجاه هزار سانتریفوژ در ابتدای راه قرار دارد و در حال حاضر تنها چند صد سانتریفوژ در ایران فعال هستند.

از سوی دیگر دیپلمات های نزدیک به IAEA (آژانس بین المللی انرژی اتمی) مستقر در وین هم اظهارات مشابهی ارائه کردند. برخی از این دیپلمات ها به آسوشیتدپرس گفتند که ایران تنها حدود 650 سانتریفوژ را به صورت سری استفاده می کند. این دیپلمات ها که نمی خواستند نامشان فاش شود همچنین تاکید کردند که این سانتریفوژها به صورت خالی کار می کنند و اورانیوم غنی شده تولید نمی کنند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را هم تکذیب کرد که ایران برنامه مخفیانه اتمی را دنبال می کند. البرادعی در همین مورد گفت؛ «این موضوع هنوز مشخص نشده است که ایران تاسیسات مخفیانه اتمی در اختیار دارد و ایران مواد لازم برای ساخت بمب اتمی در اختیار ندارد.»

با این همه اما البرادعی از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آن شد که ایران با شفافیت در مورد برنامه های اتمی اش به جامعه جهانی اطمینان دهد که نیات صلح آمیز دارد.

اظهارات البرادعی در مورد لزوم شفافیت برنامه های هسته یی ایران در حالی عنوان می شود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته از تاسیسات نطنز بازدید کردند و دو بازرس دیگر این آژانس هم روز سه شنبه به ایران آمدند تا از تاسیسات هسته یی ایران بازدید کنند.

ایالات متحده و متحدانش ایران را به دنبال کردن برنامه هسته یی غیرصلح آمیز متهم می کنند، اما تهران ضمن رد این اتهام تاکید می کند که هدف از برنامه اتمی اش تنها صلح آمیز و تولید انرژی است.

البرادعی در جریان سفرش به عربستان و پس از دیدار با عبدالرحمن العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از برنامه انرژی هسته یی شش کشور حوزه عضو این شورا حمایت کرد. برنامه این شش کشور تلاشی است برای جلوگیری از سلطه ایران و اسرائیل در مورد انرژی اتمی در منطقه خاورمیانه.

رهبران کشورهای عربی بارها از برنامه هسته یی ایران ابراز نگرانی کرده و نسبت به تبعات حمله نظامی احتمالی امریکا به ایران هشدار داده اند.

کشورهای عرب خلیج فارس در ماه دسامبر گذشته اعلام کردند کمیسیونی تشکیل داده اند که بر روی ساخت تاسیسات هسته یی مشترک مطالعه خواهد کرد.

فرآیند سانتریفوژ

دستگاه های سانتریفوژ اورانیوم به مولکول های هگزافلوئورید اورانیوم که به درون آنها تزریق می شود طی حرکت دورانی با سرعت بسیار بالا شتاب می بخشند.

شتاب بخشیدن به این مولکول ها طی انتقال آنها از یک دستگاه سانتریفوژ به سانتریفوژ دیگر که به هم متصل شده و در اصطلاح «آبشار» تشکیل داده اند ادامه می یابد و ماده یی که در پایان به دست می آید حاوی اورانیوم با غلظتی است که میزان آن به تعداد دستگاه های سانتریفوژ و مدت زمان و سرعت سانتریفوژ بستگی دارد.

اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت مورد نیاز نیروگاه های اتمی به کار می رود اما در صورتی که اورانیوم در غلظت بسیار بالا غنی شود می تواند در سلاح اتمی نیز کاربرد داشته باشد.

ایران غلظت اورانیومی را که تاکنون در تاسیسات اتمی خود غنی سازی کرده در حد سه و نیم درصد و هدف خود از غنی سازی اورانیوم را خودکفایی در تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه های اتمی اعلام کرده است.

نگرانی از چه

اما امریکا و برخی دیگر از دولت های غربی معتقدند که هدف ایران از غنی سازی اورانیوم دستیابی به فناوری تولید سلاح اتمی است و بدین ترتیب با قطعنامه هایی که به پیشنهاد آنها به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده، تحریم هایی علیه این کشور اعمال شد تا غنی سازی اورانیوم و کلیه فعالیت های مرتبط با آن را در تمام سطوح متوقف سازد.

ایران عمل به این خواسته را کاملاً رد کرده و به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند.

محمد البرادعی که در عربستان سعودی به سر می برد طی گفت وگو با خبرنگاران در ریاض پایتخت این کشور گفته که در حال حاضر نسبت به غنی سازی اورانیوم که در ایران انجام می گیرد نگرانی وجود ندارد اما آنچه ایجاد نگرانی می کند، هدف ایران از غنی سازی اورانیوم است، به ویژه آنکه ایران هنوز صاحب نیروگاه اتمی نشده تا برای آن به سوخت اتمی نیاز داشته باشد.

از سوی دیگر سرگئی ایوانف هشدار داد که جنگ با ایران ممکن است به فاجعه یی منتهی شود.

خبرگزاری نووستی گزارش داد، سرگئی ایوانف معاون اول نخست وزیر روسیه که در جریان بازدید از یکی از مدارس روس زبان در ایروان صحبت می کرد، در پاسخ به سوال دانش آموزان اعلام کرد؛ مساله ایران را باید از راه سیاسی- دیپلماتیک حل کرد.

به گفته وی «مساله یی وجود دارد و این مساله پرونده هسته یی ایران است.»

ایوانف معتقد است که ایران حق توسعه انرژی هسته یی را دارد و گفت؛ اما مساله دیگر زمانی است که بحث غنی سازی اورانیوم پیش می آید.

وی با اظهار اینکه این روند باید تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد، تاکید کرد؛ باید به دقت نظارت شود که در چه اندازه و چه درصدی اورانیوم غنی سازی می شود.

ایوانف همچنین گفت که روسیه به ایران پیشنهاد تامین صدور سوخت هسته یی و بازگشت سوخت استفاده شده به روسیه را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد؛ به نظر من چنین روشی صحیح، عاقلانه و متناسب است.