ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.04.2007, 6:21
اتهامات شدید ارتش آمریکا به دولت ایران

آفتاب / بی بی سی

سخنگوی ارتش آمریکا در عراق بار دیگر حکومت ایران را متهم کرد که شورشیان عراقی را در امر ساختن بمب‌‌های جاده‌ای مرگبار موسوم به EFP یاری می‌کند و تلاش‌های خود را در این زمینه شدت بخشیده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال ویلیام کالدول روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: «ما اینک کاملا می‌دانیم که تکنولوژی ساخت این بمب‌ها و مواد تشکیل دهنده‌شان از یک کشور خارجی به عراق انتقال یافته و همچنین می‌دانیم که نحوه ساخت و به‌کارگیری این بمب‌ها در ایران به شورشیان آموزش داده ‌شده ‌است».
بنا به گفته کالدول علیرغم تلاش‌های ارتش آمریکا این «آموزش» طی ماه‌های گذشته همچنان در داخل خاک ایران ادامه یافته‌است.
کالدول در ادامه افزود: ما شواهدی در اختیار داریم که نشان می‌دهد که ماموران اطلاعاتی ایران همچنان در داخل خاک عراق فعال بوده و در اموری چون تامین منابع مالی‌، ارسال تجهیزات و آموزش جنگجویان شیعه فعال هستند.
ژنرال کالدول گفت این سلاح ها شامل گلوله های خمپاره و آر پی جی (دستگاه نارنجک انداز) است.
مقام های ارتش آمریکا گفتند که سلاح های نمایش داده شده در این کنفرانس خبری، هفته گذشته در اتومبیلی در یک محله سنی نشین بغداد کشف شده است.
ژنرال کالدول گفت که ایرانی ها نه تنها سلاح در اختیار برخی گروه هایی که با نیروهای ائتلافی و دولتی عراق می جنگند می گذارد بلکه آنها را آموزش نیز می دهد.
وی گفت: "گروه هایی هستند که در ایران با مدرن ترین سلاح ها و مهمات موجود آموزش می بینند و بعد اینها به عراق قاچاق می شود و توسط این گروه ها برای حمله به نیروهای امنیتی عراق و نیروهای ائتلافی مورد استفاده قرار می گیرد."
وی افزود: "استفاده و به کار گیری این سلاح ها، به شکلی که صورت می گیرد، نیازمند آموزش های خیلی ماهرانه است."
سخنگوی نیروهای ارتش آمریکا در عراق همچنین در ادامه تصاویری از چندین قبضه خمپاره، آرپی‌جی‌ و موشک‌های زمین‌ به ‌هوای قابل حمل به خبرنگاران نشان داد و گفت که این تجهیزات ساخت ایران بوده و یا از ایران به داخل عراق وارد شده‌اند.
گفتنی است در ساخت بمب‌های جاده‌ای مرگبار یا EFP های مورد اشاره ارتش آمریکا از مواد منفجره با قابلیت ذوب‌کنندگی بالا استفاده می‌شود که از قابلیت نفوذ به درون خودروهای زرهی ارتش این کشور برخوردار هستند. ژانویه گذشته ارتش آمریکا با انتشار تصاویری ضمن متهم ساختن ایران گفت که تاکنون 170 سرباز این کشور در عراق بواسطه انفجار این بمب‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
دو ماه قبل، مقامات نظامی آمریکایی اتهامات خود را علیه مقامات ایرانی «در بالاترین سطح» نشانه رفته و گفتند با حمایت این شخصیت‌ها بمب‌های پیشرفته‌ای که انفجار آنها در کنار جاده‌های عراق در حال افزایش است به این کشور بحران زده قاچاق می‌شود. آ