ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.04.2007, 16:01
دور تازه اذیت و آزار جوانان به زودی آغاز می‌شود

اعتماد / شبنم رحمتی: امروز سه سالی می شود که اردیبهشت ماه پای پلیس را به حوزه خصوصی مردم باز می کند. امسال هم طبق سنت دو سال پیش، سردار رادان رئیس پلیس پایتخت که بر جای مرتضی طلایی تکیه زده است در نشستی مطبوعاتی از خواست 93 درصدی مردم برای دخالت نیروی انتظامی در امر بدحجابی خبر داد و اعلام کرد اجرای این طرح از سوی این نهاد بلندپروازانه نیست.

او با اینکه معتقد بود موضوعات فرهنگی باید با اقدامات فرهنگی همراه باشد، اعلام کرد؛ اقدام فرهنگی زمانی پذیرفته می شود که منطق فرهنگی نیز وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه مطالبات فرهنگی را از مسوولانی بخواهید که وظیفه آن را دارند، پلیس وظایف خود را انجام می دهد. طرح جدید مبارزه با بدحجابی از اول اردیبهشت ماه در پایتخت اجرا می شود و مصادیق آن پوشیدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و در اصطلاح به آنها «نوار» گفته می شود، استفاده از مانتوهای کوتاه و تنگ و لباس های کوتاه و بدن نما است به روال سال های پیشین نیز در مرحله اول برخورد با زنان بدحجاب صورت می گیرد و پس از پایان طرح که تا زمانی که پلیس تشخیص بدهد، ادامه پیدا می کند، برخورد با «بد پوششی پسران» آغاز خواهد شد.

سردار رادان اجرای این طرح را نتیجه نظرسنجی های علمی خواند که در دانشگاه های تهران و ناجا صورت گرفته است. او با ارائه آماری از نتایج این نظرسنجی گفت؛ 86 درصد مردم خواهان برخورد با بدحجابی بوده و در این بین 83 درصد معتقدند بدحجابی امنیت اخلاقی جامعه را به خطر انداخته است.

علاوه بر این سردار رادان به بخشی از نظرسنجی اشاره کرد که دخالت پلیس در این حوزه را کاملاً مشروعیت می بخشید. او گفت؛ 93 درصد از پرسش شوندگان نیز اظهار کردند که نیروی انتظامی می تواند به موضوع بدحجابی پایان دهد.

به گفته سردار رادان قرار است تا اول اردیبهشت ماه، کار اطلاع رسانی و آگاه سازی به پایان برسد و واحدهایی که از قبل هم در این حوزه فعال بوده اند از جمله گشت ارشاد احیا شوند. در این میان چند واحد دیگر مانند گشت غیرمحسوس و برخورد با مزاحمان نوامیس نیز به طرح قبلی اضافه می شوند.

سال گذشته 50 گشت ارشاد برای تذکر به بدحجاب ها در سطح شهر مستقر بودند اما امسال به گفته سردار رادان 10 گشت به آنها اضافه شده است که اتفاقاً غیرمحسوس عمل می کنند. 30 گشت ارشادی، 15 گشت غیرمحسوس و 15 دستگاه گشت تجمعی که همان فولکس ها هستند، قرار است در سطح شهر طرح مبارزه با بدحجابی را اجرا کنند.

سردار رادان با بیان این که گشت های غیرمحسوس با لباس شخصی در سطح شهر مستقر هستند، تصریح کرد؛ این افراد مدارک، حکم و کارت هویتی به همراه خود دارند.

صحبت های سردار رادان نشان می دهد رویکرد پلیس برای حل ماجرای بدحجابی در پایتخت از سال گذشته تا امروز تغییراتی کرده است. در حالی که پارسال سردار طلایی گفته بود که نحوه عملکرد پلیس، گفت وگو و ادبیات دوستانه است و «به هیچ وجه قصد برخورد نداریم» امسال سردار رادان تاکید کرد؛ افرادی که وضعیت نامناسب بدتری دارند حتماً دستگیر شده و به مراکز انتظامی که پیش بینی شده هدایت می شوند و مورد مشاوره مشاوران زن قرار می گیرند. سپس از خانواده این افراد درخواست می شود که به مرکز پلیس آمده و با اصلاح در وضعیت ظاهری فرزندانشان، آنها را تحویل بگیرند.

از دیگر سو، طلایی سال گذشته گفته بود نیروی انتظامی مطلقاً به حوزه خصوصی افراد وارد نمی شود و حوزه عمل ناجا تنها حوزه های عمومی در سطح جامعه است اما سردار رادان در نشست مطبوعاتی تصریح کرد که «مصادیق در هر جایی قابل مشاهده باشد، پلیس وارد عمل می شود. همچنین خودروهایی که در آن افراد بدحجاب نشسته باشند، توقیف و به مدت دو ماه در پارکینگ نگه داشته می شوند.»

علاوه بر این سردار رادان گفت؛ «ما به هر محلی از جمله آموزشگاه ها سرکشی کرده و موارد مورد نظر را تذکر می دهیم. ماموران راهنمایی و رانندگی نیز می توانند در صورت مشاهده رانندگان بدحجاب در بزرگراه ها، خودروی آنها را متوقف کنند و این موضوع تجاوز به حریم خصوصی محسوب نمی شود.»

سردار رادان با بیان اینکه این موضوع متفاوت از بحث زنان خیابانی است، تاکید کرد؛ «با زنان خیابانی نیز در این طرح برخورد می شود و شیوه های برخورد نیز ارشادی، انتظامی و قضایی است و بر این اساس افرادی که در خیابان می توان با تذکر در امورشان اصلاح ایجاد کرد، با ارشاد راهنمایی می شوند.»

در قانون مجازات اسلامی تنها تبصره ماده 638 است که درباره وضعیت بدحجابی با ابهامات زیاد در آن صحبت شده است. در این تبصره آمده؛ «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می شوند.» اما هنوز از سوی هیچ نهاد و ارگانی تعریف دقیقی از «حجاب شرعی» ارائه نشده و در موارد مختلف تعریف آن بر عهده نهادهای اجرایی درگیر ماجرا گذاشته شده است. چنانکه سال گذشته فقط حرف از برخورد با کسانی بود که مانتوهای کوتاه می پوشیدند امسال برخورد با روسری های کوچک و شال ها نیز در محدوده فعالیت پلیس قرار گرفته است. شاید لازم است با تعریف دقیق این واژه از تفسیر به رای قانون و تضییع حقوق ملت جلوگیری کرد.