ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.04.2007, 14:20
«خبر خوش هسته‌ای» اعلام شد!

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرد: ایران وارد مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم شد.
غلامرضا آقازاده این خبر را بعد از ظهر روز دوشنبه 20 فروردین در نطنز در حضور گروهی از مقام های جمهوری اسلامی و تعدادی از سفرای خارجی اعلام کرد.
پیش از این ایران توانسته بود با تكمیل 2 حلقه 164تایی سانتریفوژ به غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت بپردازد.
خبرگزاری «فارس» نوشته است «با پیشرفتهای كنونی ایران به دانش ایجاد چرخه كامل سوخت هسته‌ایی رسیده‌ است.»
خبرگزاری فارس «ورود ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای را «مرحله‌ای بدون بازگشت» عنوان کرده كه هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی را بیش از پیش در دنیا تثبیت می‌نماید.
ایران پیشتر اعلام کرده بود تا پایان سال 85 با راه اندازی ٣٠٠٠ دستگاه سانتریفیوژ به مرحله نیمه صنعتی تولید سوخت هسته‌ای راه می‌یابد.
شتاب جمهوری اسلامی در فراوری صنعتی اورانیوم در حالی صورت می گیرد که تا سال ها اساسا به این ماده نیازی ندارد. سوخت نیروگاه بوشهر ، اگر تکمیل و راه اندازی شود ، مطابق قرارداد تا ده سال از سوی روسیه تامین خواهد شد و درحال حاضر به غیر از بوشهر در ایران هیچ نیروگاهی در حال ساخت و یا راه اندازی وجود ندارد.

برنامه راه‌اندازی ۵۰‬ هزار سانتریفیوژ

غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی اعلام كرد: برنامه جمهوری اسلامی ایران در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز فقط نصب و راه‌اندازی سه هزار دستگاه سانتریفیوژ نیست بلكه برای ۵۰‬هزار دستگاه سانتریفیوژ برنامه‌ریزی شده است.
وی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در پاسخ به این پرسش كه چرا راه‌اندازی سه هزار دستگاه سانتریفیوژ را در جشن هسته‌ای اعلام نكردید؟ اظهار داشت: من عمدا در سخنرانی عدد مطرح نكردم و دلایلی داشتم.
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مهمترین دلیل این است كه من نگران بودم كه با مطرح شدن تعداد سانتریفیوژها ابهامی به وجود بیاید، از این نظر كه برنامه ما تعداد سه هزار دستگاه است؟
آقازاده اضافه كرد: در حالی كه ما در نطنز برای ۵۰‬هزار سانتریفیوژ سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی كرده‌ایم یعنی زیر بناهایی كه درست شده، تجهیزات تصفیه هوا، برق و تهویه هوای تازه و همه آن ملزوماتی كه برای پشتیبانی این صنعت وجود دارد، برای تعداد ۵۰‬ هزار عدد طراحی و ایجاد شده است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: وقتی ما اعلام می‌كنیم وارد مرحله صنعتی شده‌ایم این حد سقفی ندارد.
وی افزود: می‌خواستم بعدها سوء‌استفاده نشود كه ایران سه هزار سانتریفیوژ را به پایان رسانده و موضوع تمام است.
آقازاده تاكید كرد: درست برعكس، ما وارد مرحله صنعتی كه می‌شویم نصب ماشین‌ها (سانتریفیوژها) بصورت یك جریان دایمی تا مرحله‌ای كه كل این ‪۵۰‬ هزار تا نصب شود، ادامه پیدا می‌كند.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: احتمال دادم از این مساله بخصوص از سوی رسانه‌های خارجی سوء‌استفاده شود و تلقی كنند كه برنامه ایران، با سه هزار سانتریفیوژ تمام می‌شود.
آقازاده درباره برنامه‌های آتی سازمان انرژی اتمی گفت: برنامه‌های آتی سازمان توسعه فناوری هسته‌ای، بهینه‌سازی و به روز كردن آن است.
وی همچنین درباره مناقصه بین‌المللی ساخت دو نیروگاه هزار مگاواتی گفت: مناقصه بین‌المللی این دو نیروگاه را طی روزهای آینده اعلام می‌كنیم.



لاریجانی: الان وقت تفاهم با غرب است

آفتاب: در حالی که منابع خبری معتقدند ایران تا ساعات 15:30 امروز استقرار 3000 سانتریفیوژ در نطنز را به عنوان یک «خبر خوش هسته‌ای» اعلام خواهد کرد، علی لاریجانی در پیامی نرم و آشتی‌جویانه به جهان غرب تاکید کرد «امروز که چرخه سوخت هسته‌ای ما کامل شده است آماده تفاهم با کشورهای غربی هستیم».

این اظهارات لاریجانی که بلافاصله توسط رسانه‌های غربی بازتاب پیدا کرد در برخی محافل اروپایی این گونه تعبیر شد که دولت نهم تصمیم گرفته است با استفاده از فرصت تبلیغاتی ناشی از اعلام خبر خوش هسته‌ای، زمینه بازگشت به میز مذاکرات و کاهش بحران هسته‌ای را ایجاد کند.

علی لاریجانی صبح امروزهمزمان با روز فناوری هسته‌ای در تجمع طلاب و روحانیون شهر مشهد گفت: امروز که چرخه سوخت هسته‌ای ما کامل شده است، آماده آغاز مذاکرات غیر فرمایشی با هدف رسیدن به تفاهم هستیم و اگر غربی‌ها مایل به تفاهم با ایران هستند، همین امروز وقت تفاهم است.

وی افزود: غربی‌ها باید بدانند که رسیدن به تفاهم با ایران از دالان قطعنامه‌های سازمان ملل نمی گذرد و اگر به جای تعامل، همچنان راه تنش در پیش گیرند، باید بدانند که ایران هم عکس العمل جدی نشان خواهد داد و ممکن است ادامه سیاست‌های آنها، معاهده NPT را با چالشی جدی مواجه کند.

لاریجانی اظهار داشت: ما ملتی سلیم‌النفس هستیم، اما ساده‌لوح نیستیم اگر می خواهید تفاهم كنید با توجه به اینكه ما به دانش هسته‌ای بطور كامل دست یافته‌ایم امروز زمان آن است. او ادامه داد: موضوع این تفاهم عدم انحراف ما از تعهدات بین‌المللی خواهد بود و حاضریم نگرانیهای شما را در این زمینه رفع كنیم.

وی گفت: این تصور كه ما از حقوق خود در این زمینه دست برداریم خیالی باطل است و اگر آنها با صدور قطعنامه ما را در تنگنا بگذارند ما هم می‌توانیم برای آنها ایجاد تنگنا كنیم.

مسئول پرونده هسته‌ای ایران در ادامه یادآور شد: اگر ابهاماتی برای غرب از گذشته باقی مانده است، به این خاطر است که به ما اجازه ندادند که سئوالات آنها را جواب بدهیم و در حین مذاکرات، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بردند، اما امروز می گویند که مانگران آینده هستیم و چون ممکن است در آینده ایران فناوری هسته‌ای برای تولید سلاح استفاده کنند، امروز باید جلوی شما را بگیریم که این، استدلالی غیرقابل قبول است.

لاریجانی با بیان این مطلب که سلاح هسته‌ای در دکترین سیاسی ایران جایی ندارد، ادامه داد: بنابر کدام حقوق بین المللی کشوری را به خاطر ترس از آینده مجازات می کنند؟ آیا بازدیدهایی که از پادگان‌های نظامی ما داشتند نظارت‌هایی که داشتند برای رفع نگرانی‌ها کافی نبود؟

وی همچنین با تاکید بر این نکته که پرونده اتمی ایران یک مسئله ایزوله نیست، گفت: عده‌ای می گویند که چرا کوتاه نمی آیید، در صورتی که آنها باید متوجه باشند کوتاه آمدن ما، غربی‌ها را جسورتر می کند و حتی اگر مسئله هسته‌ای هم نباشد، آنها پرونده‌های دیگری را خواهند گشود، همان طور که پیش ازاین نیزچنین کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین مسأله سوخت در آینده را نیاز استراتژیک برای کشورها خواند و اظهار داشت: غربی‌ها در تامین سوخت کشور سابقه خرابی دارند، آنها پس از انقلاب قراردادهای هسته‌ای با ما را لغو کردند، نیروگاه بوشهر را تکمیل نکردند و با این سوابق منفی، حالا می خواهند به آنها اطمینان کنیم و سوخت آینده خود را ازآنها بگیریم.

وی افزود: آنها می خواهند به بهانه تامین سوخت هسته‌ای ما را در دفاع از حقوق مردم فلسطین خاموش کنند و به همین خاطر، ما برای حفظ استقلال ملی خود باید دانش تامین این سوخت را داشته باشیم.


احتمال افزایش تنش میان تهران و غرب

آفتاب: در آستانه اعلام «خبر خوش هسته‌ای» از سوی ایران خبرگزاری فرانسه گزارش داد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران قصد دارد باردیگر با اعلام مرحله جدیدی در پیشرفت‌های هسته‌ای کشورش فشارهای غرب را نادیده بگیرد.

بنابه این گزارش اگر خبر خوش هسته‌ای احمدی‌نژاد حاوی پیشرفت‌های جدی در برنامه هسته‌ای ایران باشد می‌تواند به افزایش تنش میان تهران و غرب منجر شود.

احمدی نژاد پیش از این قول داده بود در آینده نزدیک «خبر خوش هسته‌ای» را اعلام خواهد کرد. سایر مقامات ایرانی از افشاء این خبر امتناع کرده‌اند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه هدف ایران نصب سه هزار سانتریفوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز است و پیش بینی می‌شود خبر جدید هسته‌ای نیز در راستای همین مساله باشد. بنا به اعلام مقامات ایرانی آنها تا کنون توانسته دو آبشار 164 تائی از سانتریفوژ را نصب کند.

خبر گزاری فرانسه در ادامه به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد ایرانی‌ها هزار سانتریفوژ را در مراحل مختلف نصب قرار داده‌اند اما گاز هگزافلوراید تنها به یک سوم از این سانتریفوژها تزریق شده است.

بنابه این گزارش ایران در آوریل گذشته و در تداوم برنامه هسته‌ای‌اش اعلام کرد توانسته با موفقیت غنی سازی اورانیوم در سطح 5/3 درصد را انجام دهد. این میزان برای تولید سوخت هسته‌ای کافی است اما برای ساخت بمب اتم غنی سازی اورانیوم باید در سطح 90 درصد انجام شود. بنا به این گزارش با وجود امیدواری غرب مبنی بر اینکه ایران پس از آزادی نظامیان انگلیسی موضع آرام‌تری در برنامه هسته‌اش اتخاذ کند اما باردیگر اعلام کرد حاضر به بحث در مورد حقوق قانونی خود نیست.

در همین راستا محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ما می‌توانیم در مورد نگرانی‌های طرفهای درگیر در مساله صحبت کنیم اما حقوق قانونی ما در زمینه هسته‌ای نیاز به بحث ندارد. وی افزود: ما کاری برخلاف معاهده منع تکثیر هسته‌ای انجام نداده‌ایم پس هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای تعلیق نداریم.