ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.04.2007, 21:03
دولت قصد نابودی ناشران خصوصی را دارد

خبرگزاری كار ايران

يك مترجم:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد نابودی ناشران خصوصی را دارد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعمال سانسور و كارهايی چون دوپاره كردن نمايشگاه بين المللی كتاب تهران قصد نابودی ناشران خصوصی را دارد.
"فرزانه طاهری"، مترجم در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا، در خصوص نحوه برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران گفت‌‏: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دوپاره كردن نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران قصد نابودی ناشران خصوصی را دارد و با ابزارهای مختلفی چون اعمال سانسور و دوپاره كردن نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران كمر به اين كار بسته ‌‏است.
وی خاطرنشان كرد‌‏: سانسور و برخوردهای چنينی متوجه ادبيات جدی و هنر جدی است. انبوه آثار مبتذل بازار كتاب را اشباع كرده است. اين موضوع تنها مختص به ادبيات نيست و در عرصه تئاتر و سينما نيز وجود دارد. مثلا كارگردانانی چون "بيضايی" نمی‌توانند كاری روی صحنه ببرند، اما تئاترهای ضعيف همچنان روی صحنه می‌روند.
اين مترجم يادآور شد‌‏: سياست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای است كه تنها نظرات و ايده‌های شخص وزير را پوشش مي‌‏دهند و راهی را پيش گرفته‌اند كه به ضرر فرهنگ و هنر چند هزار ساله ما است.
طاهری گفت: نمايشگاه بين المللی كتاب امسال آشفته بازار خواهد شد و من بی شك به اين نمايشگاه سر نخواهم زد.


مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان:
وزير ارشاد نبايد نظرات شخصی خود را به عنوان قانون اعمال كند

مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ازسياستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نحوه برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران و مشكلاتی كه در روزهای اخير برای ناشران داخلی در اين زمينه به وجود آمده است ، انتقاد كرد.
"شهلا لاهيجی" درباره نمايشگاه بين المللی كتاب تهران گفت‌‏: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو پاره كردن نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران ،غرفه‌‏ها را با تخفيف‌‏های ويژه 50 درصدی در اختيار ناشران شركت كننده می‌گذارد كه كتاب‌ها را با تخفيف بالا در اختيار مخاطبان بگذارند، اين امر در كوتاه مدت كتاب فروش‌‏ها را به ورشكستگی می‌كشاند.
وی خاطرنشان كرد: تا كنون بسياری از ناشران و گروه‌‏های تعاونی ناشران مذهبی و اتحاديه ناشران خارجی از دوپاره شدن نمايشگاه بين‌‏المللی عدم رضايت خود را اعلام كرده‌‏اند و اتحاديه ناشران خارجی نيز شركت در نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران را آشنايی با ناشران داخلی عنوان كرده‌‏ است.
مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان يادآور شد‌‏: با توجه به اينكه شورای شهر ، مجلس شورای اسلامی ، اتحاديه ناشران ، برخی از ناشران مذهبی ، اتحاديه ناشران خارجی و برخی تعاوني‌‏ها اعتراض خود را نسبت به دو پاره شدن نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران اعلام كرده‌اند، اما متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان بر تصميم خود پافشاری می‌كند.
وی افزود : البته با توجه به اينكه ناشران خارجی به صورت مستقل در نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران شركت نمي‌‏كنند و يك ناشر مسووليت 10 و 15 ناشر ديگر را نيز بر عهده می‌‏گيرد، امكان شركت بسياری از ناشران خارجی در نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران وجود دارد.
لاهيجی با بيان اين مطلب كه دو سال پياپی است كه با مشكل برگزاری نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران روبرو هستيم ،يادآور شد : در چنين وضعيتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای اينكه راه حلی برای مشكلات موجود بينديشد در پی مقابله با بخش خصوصی و خودی و غير خودی كردن ناشران است، البته پيش از اين "صفار هرندی" به وضوح در اين باره سخن گفته بود.
وی ادامه داد‌‏: "صفار هرندی" و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان قوه مجريه ،تنها وظيفه دارد كه قانون را اجرا كند و نبايد نظرات شخصی خود را به عنوان قانون اعمال كند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد از تمام جنبه‌های نشر چه موافق نظر شخصی وزير باشد يا نباشد، حمايت كند.اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا كنون چيزی به غير از اين را دنبال كرده است.
وی در ادامه گفت: با سياست‌هايی كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمايشگاه‌های كتاب دنبال می‌كند و با تخفيف‌‏های 50 درصدی ،بسياری از كتاب فروشان شهرستان ،كتاب‌‏های ناشران را پس مي‌‏فرستند و اعلام می‌كنند با توجه به برگزاری نمايشگاه‌های اين‌‏چنينی ديگر قادر به فروش كتاب نخواهند بود.
لاهيجی حركت‌‏هايی چون تخفيف‌‏های 50 درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد را گامی اساسی برای نابودی كتاب و كتاب خوانی در كشور خواند و ادامه داد: شايد به ظاهر با تخفيف 50 درصدی از قشر كتاب خوان حمايت شود، اما در نهايت نشر خصوصی را به ورطه نابودی می‌كشاند تا همه اختيارات و امكانات در اختيار ناشران دولتی قرار بگيرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقاصد شخصی خود برسد.
وی افزود : در ايام نوروز صنف ميوه فروشان و يا مرغ‌‏فروشان فروش بالايی خواهند داشت، اگر در چنين شرايطی دولت مرغ يا ميوه از كشورهای خارجی وارد كند بخش دولتی را در ورطه ورشكستگی قرار می‌دهد.
لاهيجی گفت‌‏: نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب در سراسر جهان توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و دولت تنها به ناشران كمك‌های مادی می‌كند، اما در كشور ما مجری برگزار كننده نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب، دولت است و تا كنون نيز نتوانسته است كاری از پيش ببرد.
وی ادامه داد‌‏: يكی ديگر از كارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنگام برگزاری نمايشگاه‌ها و يا بازديد از كتاب فروشی ،جمع آوری برخی از كتاب‌هايی است كه از سوی همين وزارتخانه مجوز گرفته‌اند كه هيچ مرجعی نيز نسبت به چنين برخوردهايی پاسخگو نيست. سال گذشته در نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران همه كتاب‌‏های يك ناشر را از غرفه‌‏اش جمع كردند و در نهايت تنها صاحب غرفه باقی ماند!
وی هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نابودی نشر لرزان و ضعيف كشور خواند و گفت‌‏: سياست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انكشافی نيست و ابطال مجوزها،سانسورهای بی مورد و بی دليل و جداسازی نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران حاكی از اين نكته است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شمشير قطور خود را برای نابودی نشر لرزان و ضعيف ايران از رو بسته است.
لاهيجی با بيان اين مطلب كه در چنين شرايطی نمی‌توان پيش بينی كرد كه نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران به چه شكل برگزار خواهد شد، اظهارداشت‌‏: نمی‌توان پيش بينی كرد كه نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران چه وضعيتی خواهد داشت. ما هر يك به نوعی از نابودی اين رويداد فرهنگی متاسف خواهيم بود.
وی ادامه داد: يكی از بحث‌هايی كه حتی ناشران مذهبی آن را دليل عدم حضور خود در نمايشگاه بين المللی كتاب تهران عنوان كرده اند؛ برگزاری نمايشگاه در محل مصلی تهران است، گفت‌‏: چگونه مي‌‏توان در مكان مقدسی كه برای ورود به آن بايد وضو داشت‌‏،نمايشگاه بين المللی كتاب برگزار كرد، برگزاری نمايشگاه در اين محل با سخت گيری‌های بسياری همراه خواهد بود.
لاهيجی گفت: پيش از اين، حداقل هر دو شنبه هر يك از ناشران پنج دقيقه وقت داشتند كه با مدير كل اداره كتاب و كتاب خوانی گفت و گو داشته باشند، اما به تازگی اين پنج دقيقه را نيز از ناشران گرفته‌اند و با گرفتن روزنه پنج دقيقه‌‏ای ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به كلی درهای خود را به روی هر نوع گفت و گو بسته است.


يك نويسنده:
برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران به شكل دوپاره به ضرر فرهنگ ما است

برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران به صورت دوپاره به ضرر فرهنگ و هنر ما خواهد بود.
"ناهيد طباطبايی"، نويسنده در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا،در خصوص دوپاره شدن نمايشگاه بين المللی كتاب تهران گفت‌‏: برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب به صورت دوپاره اصلا قابل قبول نيست و تا كنون در هيچ جای اين جهان پهناور شاهد برگزاری نمايشگاه به اين شكل نبوده ايم.
وی خاطرنشان كرد: يكی از بهانه‌های بزرگ مسوولان برای عدم برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران در محل دائمی نمايشگاه‌ها ،مشكل ترافيك بود كه با دو پاره شدن نمايشگاه اين مشكل دو چندان خواهد شد.
نويسنده كتاب جامه داران افزود‌‏: بی شك استقبال از نمايشگاه بين المللی كتاب تهران در مقايسه با سال‌های قبل كمتر خواهد بود؛ چرا كه بازديدكنندگان در پيدا كردن كتاب مورد نياز خود با توجه به عدم حضور بسياری از ناشران و بسياری از ناشران فعال با مشكل مواجه می‌شوند.


يك نويسنده:
مسوولان به نظرات كارشناسی ناشران توجه كنند

"اميرحسن چهل تن" معتقد است كه مسوولان بايد برای برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران به نظرات كارشناسی ناشران توجه كنند.
"امير حسن چهلتن"، نويسنده در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا،در خصوص نحوه برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب تهران افزود‌‏: وظيفه ناشران انتشار و ارائه كتاب به بهترين شكل است. اگر ناشران به عنوان كارشناس،دوپاره شدن نمايشگاه بين المللی كتاب تهران را صدمه به كار و فعاليت خود می‌بينند طبيعی است كه من نظر كارشناسی آنها را تاييد می‌كنم.
وی ادامه داد‌‏: اگر كتابی درست ارائه نشود باعث فقر فرهنگی مي‌‏شود. به نظرم بايد به نظر كارشناسان اهميت بدهيم.
چهل‌‏تن سياست‌‏های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را كه نويسندگان و ناشران را به خودی و غير خودی تقسيم می‌كند به نوعی اهانت به فرهنگ و هنر دانست و گفت‌‏: هيچ چيز بدتر از اين نيست كه نويسندگان و ناشران را به خودی و غير خودی تقسيم كنيم؛ چرا كه فرهنگ، خودی و غير خودی نمی‌شناسد.


يك شاعر و مترجم:
دوپاره شدن نمايشگاه كتاب زير سوال بردن بعد بين‌المللی آن است

برگزاری نمايشگاه بين المللی كتاب در مصلی يكی از عجيب‌‏ترين اتفاقاتی است كه تنها در كشور ما رخ مي‌‏دهد.
"علی عبداللهی"،شاعر و مترجم در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا،در خصوص وضعيت نمايشگاه بين المللی كتاب تهران گفت‌: نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران 19 سال به صورت يكپارچه برگزار شده است و همين يكپارچگی بعد بين المللی به آن می‌دهد. دوپاره شدن آن زير سوال بردن بعد بين المللی آن است كه در اذهان عمومی و در جهان تاثير سوئی به همراه خواهد داشت.
مترجم اشعار رستيوس ادامه داد‌‏: بيشتر بازديد كنندگان اين نمايشگاه كه از شهرستان‌ها به تهران می‌آمدند در يك روز هم به بخش داخلی و هم خارجی سر می‌زدند، اما دوپاره شدن نمايشگاه بين المللی كتاب تهران موجب شده است اين گروه به راحتی نتوانند به نمايشگاه بين‌‏المللی كتاب تهران سر بزنند و كتاب‌‏های مورد نياز خود را پيدا كنند.
عبداللهی دوپاره شدن نمايشگاه بين المللی كتاب تهران را موجب افزايش ترافيك تهران دانست و گفت‌‏: مسيرهايی كه به محل مصلی می‌رسند گنجايش ظرفيت ترافيك نمايشگاه را ندارد و با توجه به عدم وجود پاركينگ در اين منطقه كه بتواند به نمايشگاه بين المللی كتاب تهران سرويس بدهد؛ حمل و نقل در شهر تهران غير ممكن خواهد شد.
وی يادآور شد: با توجه به عدم حضور بيش از 150 ناشر و ناشران جدی انتظار نمی‌رود كه نمايشگاه بين المللی كتاب خوبی پيش روی داشته باشيم. وقتی كتاب‌‏های مورد نيازمان را نتوانيم در اين نمايشگاه پيدا كنيم ديگر چگونه می‌توان انتظار نمايشگاه خوبی را داشت.