ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.04.2007, 9:02
آثار مناقشه اتمی بر اقتصاد ایران

آفتاب: صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد مواجهه جامعه جهانی با ایران در مورد مناقشه اتمی بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته و تشدید بحران می‌تواند تهدید کننده سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در ایران باشد. بنا به این گزارش تداوم تنش هسته‌ای ایران باعث شده سرمایه گذاری در بخش خصوصی این کشور کاهش یابد.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول به هزینه‌های اقتصادی بحران هسته‌ای ایران اشاره نشده است اما در بخشی از این گزارش آمده است: عدم قطعیت سیاسی به همراه افزایش تنش در خصوص برنامه هسته‌ای در سال 2005 باعث کاهش 22 درصدی در مبادلات سهام ایران شده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین تداوم تنش در خصوص مساله هسته‌ای ایران و امکان نوسانات قیمت نفت را بزرگترین تهدید برای اقتصاد ایران عنوان کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش پائین آوردن تورم و اشتغال‌زایی برای 750000 جوان بیکار بزرگترین چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت ایران عنوان شده است. بنا به این گزارش «ایران در سالهای اخیر با درصد بالای بیکاری، تورم و رشد پائین اقتصادی روبرو بوده است. البته با افزایش قیمت نفت، بهبود بخش کشاورزی و محرک‌های دولتی تولید داخلی ایران در سال 2006 به 5.4 درصد رسیده و همین امر باعث کاهش ده درصدی بیکاری در ایران شده است».

صندوق بین‌المللی پول در ادامه آورده است: دولت ایران از افزایش درآمدهای نفتی خود برای بالا نگه داشتن درصد رشد اقتصادی، کارآفرینی و سرمایه گذاری در بخش اجتماعی استفاده کرده است که بنا به پیش‌بینی صندوق بین المللی پول این امر می‌تواند به افزایش تورم و به خطر افتادن رشد اقتصادی و روند اشتغال‌زائی در این کشور منجر شود.

«پاتریک کلاوسون» مدیر تحقیقات موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن این گزارش را هشداری به ایران دانست و گفت: این گزارش پیامی است برای ایرانی‌ها که مشکل هسته‌ای را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر این که «در چنین شرایطی سیاستهای اقتصادی ایران با تهدیدهای بسیاری همراه است» در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: دولت محمود احمدی نژاد به بازیگران اقتصادی خارجی برای نجات کشور از بحران نیاز دارد.