ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.04.2007, 9:10
تلاش آمریکا برای دور کردن سوریه از ایران

آفتاب: هیئت آمریکایی به سرپرستی نانسی ‌پلوسی رئیس کنگره این کشور در سوریه، تلاش می‌کنند با تاثیرگذاری بر اقدامات منطقه‌ای دمشق، این کشور را به جمع حامیان صلح در خاورمیانه وارد کنند. در همین راستا اعضای این هیئت از بشار اسد می‌خواهند که تا حد ممکن از ایران و رئیس‌جمهورش دوری کند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نانسی‌ پلوسی و هیئت همراهش در سفر به سوریه تلاش می‌کنند بشار اسد رئیس جمهور این کشور و سایر مقامات سوری را متقاعد کنند که دست از حمایت شبه‌نظامیان منطقه‌ای بردارند و مانع از عبور شورشیان عراقی از مرزهای خود شوند. در همین راستا برخی از اعضای هیئت آمریکایی در سوریه گفته‌اند از بشار اسد خواسته‌اند از محمود احمدی‌نژاد دوری کند و سیاست‌های کشورش را در پیوند با تندروی‌های ایران در منطقه قرار ندهد.

«تام‌لانتوس» رئیس کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، گفت: از آقای بشار اسد پرسیدم چگونه کسی با داشتن اطلاعات و دانش لازم در مورد اوضاع دنیا می‌تواند دیدگاه‌های مشترکی با محموداحمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران که منکر هولوکاست و خواستار نابودی اسرائیل است داشته باشد.

بنا به نوشته نیویورک تایمز، سوری‌ها نیز امیدوارند سفر پلوسی بتواند به انزوای کشورشان پایان ببخشد. یک استاد دانشگاه دمشق معتقد است حضور رئیس کنگره آمریکا در سوریه می‌تواند غربی‌ها را متقاعد کند که به تعامل وتقابل با دمشق بیندیشند.