ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.04.2007, 15:18
ملوانان انگلیسی آزاد شدند

احمدی نژاد بعد ازظهر روز چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی خود پس از اعلام خبر آزادی نظاميان دستگير شده انگليسی، گفت: ايران آزادی ۱۵‬نظامی انگليسی را به مردم انگليس هديه می‌كند.

به گزارش ايرنا، احمدی نژاد در اين‌باره گفت: به مناسبت ايام ولادت پيامبر بزرگ اسلام ، آن رحمت واسعه الهی و كانون همه خوبي‌ها و با تبريك میلاد اين هديه بي‌نظير خداوند به همه و همچنين به مناسبت ايام عروج حضرت مسيح(ع) و عيد "پسح" اعلام می‌كنم كه ملت كريم ايران و نظام جمهوری اسلامی در عين اقتدار و داشتن حق قانونی برای محاكمه اين نظاميان با تاسی به پيامبر عظيم شان اين ۱۵‬نفر را مورد عفو قرار داده و آزادی آنان را به مردم انگليس هديه می‌نمايد.
وی اظهارداشت: از دولت "بلر" می‌خواهم اين نظاميان را به جرم پذيرش و بيان حقايق مجازات نكنند.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهاراتش گفت: ما متاسفيم كه جوانان و نظاميان انگليسی در عراق مانده‌اند و در آبهای سرزمينی ايران دستگير می‌شوند.

وی با اشاره به اينكه در میان اين نظاميان يك خانم كه مادر يك فرزند خردسال است حضور دارد، اظهار داشت: چرا سخت‌ترين ماموريتها يعنی گشت زنی دريايی بايد به يك مادر واگذار شود، چرا به عواطف مادری احترام گذاشته نمی‌شود؟
احمدی نژاد گفت: متاسفانه دولت آقای بلر راه جنجال‌آفرينی و هياهو را دربرخورد با تجاوز نظاميان به آبهای سرزمينی ايران انتخاب كرد.

وی گفت: دولت بلر بلافاصله موضوع تجاوز نظاميان انگليسی را به شورای امنيت كشاند و شورای امنيت اگرچه با مقاومت دولت‌های مستقل به تمام خواسته‌های دولت انگليس پاسخ دقيق نداد ولی بدون بررسی دقيق و مشاهده اسناد قطعی بيانيه‌ای صادر كرد. مردم جهان می‌پرسند چرا؟ سووال اين است كه شورای امنيت با اين روند به كجا می‌رود؟
وی با اشاره به اتحاديه اروپا در رابطه با برخورد با موضوع دستگيری نظاميان گفت: اتحاديه اروپا نيز بدون هر نوع بررسی و شنيدن دلايل، ايران را محكوم كرد و خواستار آزادی نظاميان شد.

احمدی نژاد گفت: آيا خود اعضای اتحاديه اروپا می‌پذيرند كه حاكميت آنان نقض و به سرزمين آنان تجاوز شود، چرا هنوز به مناسبات نژادپرستانه پايبند هستند آيا با اين رويكرد می‌خواهند اروپا را اداره كنند و روابط خود را با ديگران تنظيم كنند و جايگاه اروپا را ارتقا بخشند؟
"ما از آقای شيراك نيز تعجب می‌كنيم كه بدون بررسي، اعلام موضع می‌كند آيا احترام به حقوق انسان‌ها يك تعهد است يا فقط يك ادعا؟"
وی ادامه داد: تاسف بارتر اينكه دولت انگليس حتی اين شجاعت را ندارد كه به مردم خود حقيقت را بگويد و به تصميمات اشتباه خود اعتراف كند. بدون ترديد مردم انگليس حق دارند از دولت خود بپرسند، سربازان خود در عراق و در آبهای سرزمينی ايران چه می‌كنند؟

تلاش برای آزادی ملوانان انگلیسی پس از آن آغاز شد که علی لاریجانی روز دوشنبه 14 فروردین در اظهاراتی آشتی جویانه پیرامون بحران بازداشت ملوان‌های انگلیسی، اعلام کرد ایران علاقمند به حل سریع تر مسئله پیش آمده است.

لاریجانی همچنین به انتقاد از رویکرد بریتانیا در این مناقشه پرداخت، موافقت ایران را برای حل مساله در مذاكره با مسوولان مختلف انگلیسی یا از طریق سفیران دو كشور اعلام كرد و گفت: به نظر ما باید هیاتی معلوم كند، آیا (حریم ایران) نقض شده است یا خیر.

تونی‌بلر نخست وزیر انگلیس نیز در واکنشی مثبت به اظهارات علی لاریجانی گفت: «اگر آنها (ایران) واقعا می‌خواهند که موضوع را از طریق دیلماتیک حل کنند درها بروی‌شان کاملا باز است». با این‌حال بلر تاکید کرده که چنانچه گفتگوهای دوکشور برای بازگرداندن فوری ملوانان و تفنگداران بریتانیایی شکست بخورد در‌ آن صورت «موضع بریتانیا در قبال ایران به گونه‌ای فزاینده سخت‌تر خواهد شد».

آزادی ملوانان

بنا به تصاویری که تلویزیون دولتی ایران پخش کرد هشت ملوان و هفت تفنگدار دريايی بريتانيايی در حضور محمود احمدی نژاد آزاد و به کشورشان فرستاده شدند. آنان دوازده روز در ايران در بازداشت بودند.


نشان شجاعت به افسر بازداشت کننده ملوانان

احمدی نژاد در جريان نخستين نشست مطبوعاتی خود ‬نشان درجه سه شجاعت را به «ابوالقاسم آمانگاه» فرمانده مرزبانان دريايی اهدا كرد. دوازده روز پیش افراد این فرمانده نظاميان بريتانيايی را دستگير کردند.