ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.03.2007, 6:38
نگرانی شورای امنيت از ادامه بازداشت ملوانان

شورای امنيت سازمان ملل متحد با انتشار اعلاميه ای که به دنبال مذاکرات وبده بستان های سياسی لحن ملايمی پيدا کرده بود، نسبت به ادامه بازداشت ۱۵ تن ازپرسنل نيروی دريائی بريتانيا ازسوی ايران "عميقا ابرازنگرانی کرد."
در اين اعلاميه که روز پنجشنبه انتشاريافت، ازايران خواسته شده است که اجازه دهد ماموران امور کنسولی با بازداشت شدگان بريتانيائی ديدارکنند. دراعلاميه همچنين آمده است شورای امنيت خواستارآن شده است که هرچه زودتر قطعنامه ای درباره بن بست پيش آمده وآزادی پرسنل بريتانيائی مورد تصويب قرارگيرد.
به گزارش رسانه ها، روسيه با افزودن اين عبارت به اعلاميه که بريتانيا خواستارآزادی فوری بازداشت شدگان است، مخالفت کرده بود.
این بیانیه همچنین از ایران می خواهد اجازه دسترسی مقام های کنسولی بریتانیا به این افراد را بدهد.
بیانیه شورای امنیت نمونه کمرنگ تر نسخه ای است که بریتانیا آماده کرده بود و خواستار "محکوم" کردن ایران به خاطر بازداشت این 15 نفر و آزادی فوری آنها می شد.
بیانیه شورای امنیت پس از چهار ساعت مذاکره مورد موافقت قرار گرفت. در بیانیه آمده است: "اعضای شورای امنیت نسبت به بازداشت 15 خدمه نیروی دریایی بریتانیا توسط پاسداران انقلاب و ادامه بازداشت آنها توسط دولت ایران عمیقا ابراز نگرانی می کند و از دولت ایران می خواهد اجازه دسترسی کنسولی براساس قوانین مربوطه بین المللی را بدهد."
امیر جونز پری، سفیر بریتانیا در سازمان ملل گفت که بیانیه سازمان ملل "نتیجه خوبی" برای بریتانیا به حساب می آيد.
وی افزود این بیانیه، که به اتفاق آرا صادر شد، "پیام درستی" به ایران می دهد تا اجازه دسترسی به این ملوانان و تفنگداران دریایی را فراهم و آزادی فوری آنها را تضمین کند.
تلاش بریتانیا برای تصویب بیانیه ای شدیدتر در "محکومیت" اقدام ایران در پی مخالفت هایی به رهبری روسیه ناکام ماند.

واکنش ایران


ایران در واکنش گفت که صدور این بیانیه به حل ماجرا "کمکی نمی کند."
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: "این موضوع را می توان و باید از طریق کانال های دو جانبه حل کرد. تلاش دولت بریتانیا برای درگیر کردن طرف های ثالث، از جمله شورای امنیت، در این ماجرا کمکی نمی کند."

واکنش آمریکا


از سوی دیگر نیکولاس برنز معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا با اصرار بر "بی گناهی" ملوانان و تفنگداران دریایی بازداشت شده بریتانیا، هشدار داد که خلیج فارس یک آبراه بین المللی است که ایران نباید آن را "دریاچه اختصاصی" خود بداند.
به گفته آقای برنز آمریکا مصمم است امنیت حمل و نقل دریایی بازرگانی و حفظ صلح در خلیج فارس را تامین کند.
وی همچنین گفت رزمایش نظامی دو ناو هواپیمابر این کشور در خلیج فارس با هدف افزایش تنش ها با ایران انجام نشده است.
آقای برنز که در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا صحبت می کرد بر عزم ایالات متحده بر به کارگیری دیپلماسی در برابر ایران تاکید کرد: "ما در پی درگیری نظامی با ایران نیستیم. بر این باوریم که امکان موفقیت دیپلماسی در این مناقشه وجود دارد و باید آن را امتحان کنیم."
در این حال جان بولتون سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد واکنش بریتانیا به دستگیری نیروهایش به وسیله ایران را ضعیف دانست.
آقای بولتون در گفتگو با بی بی سی، اقدام ایران را عمدی و هدف از آن را مقابله با قطعنامه جدید شورای امنیت درباره برنامه هسته ای این کشور برآورد کرد.
جان بولتون همچنین با اشاره به بی اعتنایی ایران به تصمیم های شورای امنیت، هرگونه تلاش بریتانیا برای آزادی نیروهایش در قالب سازمان ملل متحد را بی فایده خواند و خواستار اقدام یک جانبه لندن علیه تهران شد.
وی گفت: "پاسخ درست به اقدام ایران افزایش فشار بر این کشور، افزایش تحریم های بین المللی اقتصادی آن و افزایش انزوای بین المللی تهران با همراهی واشنگتن است."
ملوانان و تفنگداران دريايی بريتانيايی بامداد جمعه گذشته (23 مارس) پس از بازرسی یک کشتی تجاری هندی توسط سپاه پاسداران ايران بازداشت و همراه دو قایق خود به داخل این کشور انتقال داده شدند.
ايران علت بازداشت اين نظاميان را ورود غيرقانونی شان به آبهای ايران اعلام کرده، در حالی که دولت بريتانيا محل بازداشت آنان را داخل آبهای سرزمينی عراق می داند.

ایران آزادی فی ترنی را مورد توجه قرار می دهد

درهمين حال ايران اعلام کرد درخواست ترکيه را درمورد آزاد ساختن فی ترنی تنها پرسنل زن بريتانيائی درميان ۱۵ناوی، مورد توجه قرارخواهد داد.
تلويزيون دولتی ايران گزارش داد که رجب طيب اردوان نخست وزيرترکيه اين درخواست را نزد محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران مطرح ساخته است.
ايران ابتدا اعلام کرده بود که ممکن است خانم ترنی به زودی آزاد شود. اما مقامات ايران روزپنجشنبه اظهارداشتند به علت " رفتارناصحيح " بريتانيا، آزادی خانم ترنی را به حال تعليق درآورده اند.


منبع: بی بی سی، رادیوآمریکا