ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.03.2007, 11:13
سه سال حبس برای یک روزنامه‌نگار

وكيل مدافع يك متهم به جاسوسی از تجديدنظرخواهی نسبت به حكم موكلش خبر داد.
محمود عليزاده طباطبايی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه موكلش به اتهام جاسوسی به سه سال حبس محكوم شده، اظهار داشت كه بعد از تعطيلات نوروز بلافاصله تقاضای تجديدنظرخواهی خواهد داشت.
وی با اشاره به اينكه پرونده علی فرحبخش در شعبه شش دادگاه انقلاب درحال بررسی است در خصوص درخواست مرخصی برای موكلش در ايام نوروز گفت: درخواستی از سوی همسر موكلم به رياست قوه قضاييه داده شد كه رياست قوه هم به دادستان دستور دادند، اما متأسفانه در آن زمان پرونده از دادستانی به دادگاه ارجاع شده بود كه دادگاه هم اعلام كرد كه دستوری برای اعطای مرخصی به آن داده نشده است.
طباطبايی ادامه داد: بعد از رسيدگی‌های انجام شده درحال حاضر دادگاه اعلام كرده كه فارغ از رسيدگی است و بر اين اساس موكلم به مرخصی فرستاد نشده است.
وی همچنين مدعی وجود اشتباهی در رأی صادره شد و ادامه داد: در كيفرخواست صادره از سوی رياست شعبه ششم دادگاه انقلاب آمده است كه موكلم ٢٣٠٠ دلار از عوامل بيگانه پول دريافت كرده است كه البته شخص علی فرحبخش منكر اصل ارتباط با عوامل بيگانه است اما در كيفرخواست اين مسأله عنوان شده است. اشتباه در رای دادگاه اين است كه به جای ٢٣٠٠ دلار ٢٣٠٠٠ هزار دلار ذكر كرده است كه معادل دو برابر آن يعنی ٤٦٠٠٠ دلار جريمه تعيين كرده و همچنين استرداد ٢٣٠٠٠ دلار را خواستار شده كه جمعا ٦٩٠٠٠ هزار دلار جريمه تعيين كرده كه در واقع اصل موضوع كيفرخواست ٢٣٠٠ دلار بود.

علی فرحبخش روزنامه نگار اقتصادی در روزنامه‌های شرق، ياس نو و صبح امروز كه در هفته اول آذر ماه سال گذشته پس از شركت در يك سمينار اقتصادی در تايلند در فرودگاه مهرآباد تهران دستگير شد، به دنبال محاكمه در پنجم اسفند سال گذشته، به سه سال زندان محكوم شد.
اتهام آقای فرحبخش از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب «جاسوسی» و «دريافت پول از بيگانه»، عنوان شده ، اما وكيل اين روزنامه‌نگار زندانی اعلام كرد كه «علی فرحبخش منكر اصل ارتباط با عوامل بيگانه است.»
خبر بازداشت علی فرحبخش ۴۰ روز پس از دستگيری وی و اولين بار توسط نايب رييس انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران در دی ماه سال ۸۵ منتشر شد.
ماشاالله شمس الواعظين، در باره علت تاخير در اعلام اين خبر گفت كه خانواده اين روزنامه‌نگار از انتشار خبر دستگيری دبير گروه اقتصادی روزنامه توقيف شده ياس نو و حتی اطلاع آن به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران امتناع كرده بودند و اين انجمن برحسب اتفاق ۴۰ روز بعد از دستگيری وی از آن اطلاع يافت.
مقام‌های رسمی طی چهار ماه گذشته از هرگونه اطلاع رسانی در اين خصوص امتناع كردند اما به دنبال پذيرش وكالت علی فرحبخش از سوی محمود عليزاده طباطبايی، وی اعلام كرد كه اتهام اين روزنامه‌نگار از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب، «جاسوسی» ذكر شده است.
پدر علی فرحبخش كه خود از قضات بازنشسته دستگاه قضايی ايران است با ارسال دو نامه به محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، فرزندش را بی‌گناه دانسته و دستگاه قضايی را مسوول جان فرزندش اعلام كرده است.
پدر وی كه دو ماه بعد از دستگيری فرزندش موفق به ملاقات او شد در نامه‌اش به محمود هاشمی شاهرودی تاكيد كرد كه «مفاد هيچ كدام از اصول بخشنامه حقوق شهروندی و همچنين حقوق شهروندی در مورد بازداشت پسرم رعايت نشده است.»
هوشنگ فرحبخش در نامه به رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی با اشاره به اين كه فرزندش ۴۴ روز از دوران بازداشتش در انفرادی نگهداری شده، اعلام كرد « علی فرحبخش بدون ارتكاب هيچگونه جرمی در زندان بسر می برد.»

نوروز در زندان
خانواده فرحبخش در آستانه سال نو در نامه‌ای ديگر به رييس قوه قضاييه خواهان صدور دستورالعمل موكد برای آزادی موقت فرزندشان از زندان شدند.
در اين نامه كه نسخه‌ای از آن در خبرگزاری‌های منتشر شد، آمده است كه به رغم گذشت بيش از شش هفته از دستور تبديل قرار و آزادی موقت علی فرحبخش هنوز اقدامات اجرايی و قانونی برای تبديل قرار وی به عمل نيامده است.
خانواده فرحبخش در اين نامه نسبت به وضعيت جسمی فرزندشان ابراز نگرانی كرده و خواهان درمان وی در خارج از محيط زندان شده اند.
محمود عليزاده طباطبايی، وكيل آقای فرحبخش با اشاره به اينكه پرونده وی در شعبه شش دادگاه انقلاب درحال بررسی است، در خصوص درخواست مرخصی برای موكلش در ايام نوروز گفت: «درخواستی از سوی همسر موكلم به رياست قوه قضاييه داده شد كه رياست قوه هم به دادستان دستور دادند، اما متا سفانه در آن زمان پرونده از دادستانی به دادگاه ارجاع شده بود كه دادگاه هم اعلام كرد دستوری برای اعطای مرخصی به آن داده نشده است.»
به گفته آقای طباطبايی، بعد از رسيدگی های انجام شده، درحال حاضر دادگاه اعلام كرده كه فارغ از رسيدگی است و علی فرحبخش به مرخصی فرستاده نشده است.

منایع گزارش: رادیوفردا، ایسنا