ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 25.03.2007, 8:52
ما به اصل تعليق در برابر تعليق معتقديم

وزيران خارجه پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان پس از تصويب قطعنامه ۱۷۴۷‬ عليه ايران، يك بيانيه مشترك صادر كردند. اين بيانيه‌ را سفير انگليس در سازمان ملل در نشست اين شورا قرائت كرد.
متن اين بيانيه به اين شرح است:

«اين بيانيه توسط وزرای خارجه چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگليس و آمريكا با حمايت نماينده عالی اتحاديه اروپا صادر می‌شود:
تصويب با اجماع قطعنامه ۱۷۴۷‬شورای امنيت نگرانی عميق جامعه بين‌الملل را بر سر برنامه هسته‌ای ايران نشان می‌دهد. ما از عدم همكاری ايران با قطعنامه‌های قبلی شورا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ابراز تاسف می‌كنيم و يك بار ديگر از ايران می‌خواهيم كه به تعهدات بين‌المللی خود كاملا عمل كند.
ما به راه حل مذاكره‌ای كه به نگرانيهای جامعه بين‌الملل جواب بدهد متعهد هستيم. هدف از مذاكرات توافق مشروح با ايران با احترام متقابل برای ايجاد اعتماد مجدد بر سر منحصرا صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌ای ايران وبهبود روابط وتوسعه همكاريهای گسترده‌تر باايران و تمامی كشورهای ما است.
ما حق ايران را بر اساس ان پی تی برای تحقيق، توليد و استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای در راستای تعهدات ان پی تی تشخيص می‌دهيم. در همين رابطه توافقات آينده، جزييات و زمان آن در مذاكرات مشخص می‌شود.
همكاری و شفافيت كامل ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای رسيدگی به مسائل حل نشده ضروری است. ما حمايت كامل از آژانس و كاركنانش را مجددا تاكيد می‌كنيم.
ما به اصل تعليق در برابر تعليق معتقديم. معنای آن اين است كه در زمان مذاكرات كه با چهارچوب زمانی مورد توافق انجام می‌شود، ايران تعليق قابل تاييد توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را كه توسط قطعنامه‌های ۱۷۳۷‬و ۱۷۴۷‬شورای امنيت خواسته شده انجام می‌دهد و بحث درباره برنامه هسته ای ايران و تدابير ناشی از قطعنامه‌های شورای امنيت به تعليق در می‌آيد.
پيشنهادی را كه در ماه ژوئن ۲۰۰۶‬به ايران ارائه داديم دوباره تاييد می كنيم. اين پيشنهادات شامل همكاری با ايران در زمينه انرژی صلح آميز هسته ای، تضمين قانونی برای تامين سوخت و همكاريهای اقتصادی و امنيتی سياسی بيشتر است. اين پيشنهاد روی ميز است.
از ايران می‌خواهيم كه از اين فرصت استفاده كند تا با همه ما مذاكره كند تا راه حل مذاكره‌ای پيدا كنيم. پيشنهاد ما منافع بزرگی برای ايران و منطقه ايجاد می‌كند و به نگرانی جامعه بين‌الملل هم رسيدگی می‌كند و در همين حال منافع مشروع ايران را هم در نظر می‌گيرد.
در منطقه‌ای كه بی‌ثباتی و خشونت بسيار دارد بياييد راه حلی برای ايجاد اعتماد و ترويج صلح و احترام متقابل پيدا كنيم. با اين روحيه به جمهوری اسلامی ايران پيشنهاد گفت و گوی مجدد می‌دهيم تا اگر بتوانيم، راه حلی را كه مورد قبول طرفين است، از طريق مذاكره پيدا كنيم.»


سفير انگليس: انگليس شديدا خوشحال است

ایرنا: سفيران انگليس ، فرانسه و آلمان در سازمان ملل پس از تصويب قطعنامه ۱۷۴۷ علیه ایران در شورای امنيت باحضور در جمع خبرنگاران از تصويب اين قطعنامه ابراز خرسندی كردند.
امر جونز پری سفير انگليس در سازمان ملل عصر شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: انگليس شديدا خوشحال است كه شورای امنيت با اجماع عمل كرد و پيامی خيلی روشن برای ايرانيان فرستاد كه بايد به تعهدات خود عمل كنند.
وی گفت: اين اقدامی قانونی از طرف شورای امنيت است كه از ايرانيان می‌خواهد تا به آنچه كه گفته‌ايم عمل كند چرا كه ما فشار را بصورت تدريجی افزايش می‌دهيم.
سفير انگليس گفت: همانطور كه در بيانيه وزرای خارجه شش كشور عنوان شد اميدواريم كه اين قطعنامه منجر به راه حل مذاكره‌ای شود. راه مذاكره برای ايران باز است اگر ايران قبول كند كه غنی‌سازی ، تحقيق و فرآوری را به تعليق درآورد. ما می‌خواهيم مذاكره كنيم ، می‌خواهيم راه بهتری برای مذاكره پيدا كنيم و انتخاب با ايرانيان است.
جونز پری افزود: پيشنهادی كه روی ميز است و ما می‌خواهيم كه احتمال داشتن تسليحات هسته‌ای را از ايران بگيريم.


سفير فرانسه: اين قطعنامه مهم است

ژان مارك دلا سابليه سفير فرانسه در سازمان ملل نيز گفت: يكبار ديگر شورای امنيت به وظيفه خود عمل كرد. اين قطعنامه مهم است، شورای امنيت تدابير جديدی را در پيش گرفته تا فشار را روی ايرانيان بيشتر كند چراكه آنان به تعهدات الزامی خود عمل نكرده است.
وی افزود: ايرانيان حق انتخاب دارند، انتخابی كاملا واضح. يا اين كه غنی‌سازی را معلق كنند و شورای امنيت هم تدابيرش را معلق می‌كند يا اين كه انزوا را بيشتر كند. اميدواريم كه ايرانيان راه درست را انتخاب كند.


سفير آلمان: هدف اين است كه ايرانيان را به ميز مذاكره بكشانيم

توماس ماسوتك سفير آلمان نيز به خبرنگاران گفت: تدابيری كه در اين قطعنامه مطرح شده هدف ما نيستند هدف اين است كه ايرانيان را به ميز مذاكره بكشانيم.
سفير آلمان افزود: پيشنهاد مشروحی كه در ماه ژوئن به ايران داده شده هنوز روی ميز است و ايران می‌تواند انرژی صلح آميز هسته‌ای داشته باشد.
و در كنار آن تامين سوخت و يك تضمين خيلی گسترده اقتصادی و امنيتی . ما می خواهيم كه در اين جهت حركت كنيم.
سفيران سه كشور اروپايی در پاسخ به سووال خبرنگار ايرنا كه "چرا به آژانس اجازه نداديد كه كار خود را انجام دهد و موضوع را به شورای امنيت كشانديد؟" گفتند كه آژانس موضوع را به شورای امنيت ارجاع كرده و اين قطعنامه بر اساس گزارش آژانس تصويب شده است.
آنان گفتند: آژانس نتوانسته تاييد كند كه فعاليتهای ايران برای اهداف نظامی نيستند.
خبرنگاری از سفير فرانسه پرسيد: چگونه مطمئن هستيد كه آمريكا از اين قطعنامه برای حمله به ايران استفاده نمی‌كند؟
سفير فرانسه گفت: اين قطعنامه بر اساس ماده ۴۱‬ از فصل هفتم است كه بر اساس تحريم اقتصادی می‌تواند عمل كند.


دفاع سفير روسيه از تصويب قطعنامه

ويتالی چوركين سفير روسيه در سازمان ملل با دفاع از قطعنامه شورای امنیت تصريح كرد كه وزيران خارجه پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان از ايران می‌خواهد تا برای يافتن راه حل مورد قبول طرفين وارد گفت وگو شود.
وی عصر شنبه به وقت نيويورك به خبرنگاران گفت: ما راه ديگری را به ايران ارائه می‌دهيم كه با آن می‌تواند برنامه صلح آميز هسته‌ای داشته باشد و از درگيری سياسی بر حذر باشد.
خبرنگاری پرسيد: آيا نگران اين نيستيد كه دولت بوش از اين قطعنامه سوء‌استفاده و به ايران حمله كند؟
سفير روسيه پاسخ داد: راه برای سوء‌استفاده نيست. اين قطعنامه با دقت طراحی شده است.
وی افزود: ديديد كه پنج عضو دائمی شورای امنيت تقريبا بيانيه‌های مشابه در اين رابطه دادند تا مطمئن باشند كه هيچ گونه سوء‌استفاده از اين قطعنامه صورت نمی‌گيرد.
از وی سوال شد: به نظر می‌رسد كه با سخنان وزير خارجه ايران آنها اعتماد به جامعه بين‌الملل ندارند. آيا راهی وجود دارد كه اعتمادسازی شود؟
سفير روسيه گفت: اعتماد و احترام مسئله دو طرفه است. البته درست است كه ايران نسبت به جامعه بين‌الملل اعتماد ندارد و اما ما هم نسبت به برنامه هسته‌ای ايران اعتماد نداريم كه كاملا منطبق بر ان پی تی باشد.
وی افزود: تنها راه ايجاد اعتماد اين است كه به گفت و گو ادامه دهيم و بيانيه‌ای كه توسط وزرای خارجه شش كشور ايراد شد نشان می‌دهد كه ما درها را برای مذاكره نمی‌بنديم. اين گفت و گو بايد بر اساس آينده و نه گذشته باشد.
خبرنگاری پرسيد: پس از ۶۰‬روز آمريكا گفته كه تدابير بعدی را در نظر می گيرد آيا روسيه آماده است همكاری كند؟
چوركين جواب داد: اين مسئله در قطعنامه مطرح شده است كه پس از ۶۰‬روز آژانس به شورا گزارش می‌دهد و اگر همكاری نباشد شورای امنيت تدابير بعدی را در نظر می‌گيرد ولی بايد توجه شما را به اين نكته جلب كنم كه اين تدابير همه بر اساس ماده ۴۱‬خواهد بود و استفاده از زور در كار نيست. اميدوارم كه به قطعنامه بعدی نرسيم، هيچ يك از قطعنامه‌ها نمی‌تواند مبنای استفاده از نيروی نظامی باشد.
از وی سوال شد: آيا فكر نمی‌كنيد كه وقت آن رسيده كه درباره خاورميانه عاری از تسليحات هسته‌ای صحبت شود؟
وی جواب داد: پس از مذاكرات طولانی تاكيد می‌كنم در اين موقعيت بخصوص اعضای غير دائمی شورای امنيت فعال بودند البته همه را نمی‌توان راضی كرد و تغييرات آنها را افزود. فكر می‌كنم كه راه حل خوبی پيدا شد كه اين مسئله در متن قطعنامه مطرح شود ولی به عنوان نماينده روسيه می‌گويم كه اين هدف مهم است و می‌توانيم آن را دنبال كنيم.
خبرنگاری پرسيد: آيا فكر می‌كنيد كه اين تحريمها موثر خواهد بود يا تدابير ديگری مانند قطع كمك روسيه به نيروگاه بوشهر می‌تواند كمك‌كننده باشد؟
چوركين گفت: موضع و اصول ما اين است كه در حالی كه تدابيری تصويب می شود نبايد از آنها جلوتر برويم. پروژه بوشهر هيچ ربطی به اين قطعنامه و حل مسئله هسته‌ای ايران ندارد.
وی افزود: جامعه بين‌الملل ابزاری دارد و تحريم يكی از آنها است... اميدواريم كه اين‌ها موثر باشند.
از وی سوال شد: در مورد تحريم چگونه مطمئن می‌شويد كه مردم ايران هدف قرار نمی‌گيرند؟
سفير روسيه جواب داد: راه حل مذاكره‌ای برای حل اين موضوع لازم است.


سفير آفريقای جنوبی: به آنچه خواستيم نرسيديم اما متن بهتر از اول است

دوميسانی كومالو سفير آفريقای جنوبی و رييس دوره‌ای شورای امنيت عصر شنبه به وقت نيويورك پس از تصويب قطعنامه ۱۷۴۷ علیه ایران تصريح كرد كه اعضای غيردائم شورا به آنچه كه در اين قطعنامه می‌خواستند نرسيدند، اما قطعنامه كنونی بهتر از متن پيشنهادی اوليه است.
از وی سوال شد: وزير خارجه ايران گفت كه برخی از حاميان قطعنامه عضو شورا نبودند و برخی ديگر كاملا از آن مطلع نبودند نظر شما چيست؟ رييس دوره‌ای شورای امنيت گفت: شما می‌دانيد وقتی كه مذاكره درباره قطعنامه اول شروع شد بانيان سعی كردند تا ما را منزوی كنند و كنار بگذارند ولی نهايتا ما شكايت كرديم و دست آخر بصورت كامل در مذاكره دخالت داشتيم.
كومالو افزود: اين قطعنامه بی‌عيب نيست و قطعنامه‌ای نيست كه ما ترجيح می‌داديم نوشته شود ولی برای اين كه راهی پيدا شود تا ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همكاری كند فكر كرديم كه بهترين راه اين است كه با اجماع رای داده شود.
خبرنگار سوال كرد: وزير خارجه ايران گفت كه برخی از اعضای شورا ديگر اعضا را مجبور به اين كار كردند. نظر شما چيست؟
سفير آفريقای جنوبی جواب داد: البته پنج عضو دائمی و آلمان اين قطعنامه را ارائه دادند ولی ما به آن تغييرات زيادی را افزوديم. مسئله ان پی تی را وارد كرديم مسئله خلع سلاح را وارد كرديم و مسئول بودن آژانس را تاييد كرديم و اين يك قطعنامه متفاوت با آنچه كه آنها ارائه دادند است هر كس كه اين قطعنامه و پيش نويس اوليه را بخواند می‌داند كه يكی نيستند. البته به آنجاييكه ما می‌خواستيم نرسيد ولی بهتر از اول است.
از كومالو پرسيده شد كه "آيا فكر می‌كنيد كه در سخنرانی وزير خارجه ايران وقتی می‌گويد به جامعه بين‌الملل اعتماد ندارند درست است و وقتی می گويد كه بايد ايران را بصورت جدی دخالت داد. چه راهی برای دخالت ايران برای مذاكره وجود دارد؟"
وی پاسخ داد: همانطور كه در بيانيه خود ما گفتيم بسياری از اعضا، شامل آفريقای جنوبی بصورت دوجانبه با ايران در تماس هستند و به اين روند ادامه می‌دهند تا راه حلی پيدا شود. مشكل اين است كه آژانس كه مسئول در اين قضيه است اعلام كرده كه ايران نتوانسته آنها را قانع كند كه برنامه آنها كاملا صلح آميز است،اين چالشی است كه با آن مواجه هستيم.
كومالو در جواب اين سوال كه "ولی آنها آژانس را هم قسمتی از جامعه بين‌الملل می‌دانند كه بر عليه آنها است" گفت: آژانس كارشناس در اين زمينه است. آنها مسئول هستند.
خبرنگاری سوال كرد: چرا با ارائه چنين تغييرات بزرگی انتظار همه را بالا برديد و در نهايت نيز با تن دادن به تغييراتی بسيار جزئی به آن رای داديد؟
سفير آفريقای جنوبی گفت: اگر به خاطر تغييرات ما نبود چيزی در رابطه با حمايت از نقش آژانس و تعهد به ان پی تی و بسياری مسائل ديگر در كار نبود. اگر به متن قبلی نگاه كنيد می‌بينيد كه قطعنامه بهتری است اما آيا بی عيب است؟ خير بی‌عيب نيست.
از وی سوال شد: چگونه سعی می‌كنيد كه همكاری را بيشتر كنيد؟ وزير خارجه ايران خيلی عصبانی بود.
رييس دوره‌ای شورای امنيت گفت: قطعنامه ۶۰‬روز مهلت می‌دهد تا مذاكره كنند. همانطور كه در بيانيه خود گفتيم ما نمی‌خواهيم اوضاع تشديد شود، همانطور كه چند سال قبل در مورد يك كشور ديگر تشديد شد.
خبرنگار سوال كرد: شما گفتيد كه رئيس جمهور بايد فرصت صحبت قبل از رای‌گيری داشته باشد. او نتوانست ويزا بگيرد. به وزير خارجه ايران هم پس از رای‌گيری اجازه صحبت داديد، پس چگونه انتظار داشتيد كه صحبتهای آنها تغييری ايجاد كند؟
وی جواب داد: اين امری عادی است كه وزيران پس از اينكه سفرا صحبت كردند سخنانی داشته باشند ولی چون رئيس جمهور ايران رئيس دولت ايران است سفرا توافق كرده بودند كه او قبل از رای‌گيری صحبت كند.
مجددا از وی پرسيده شد: او ويزا نداشت. آيا وظيفه شما به عنوان رئيس شورای امنيت اين نبود كه مطمئن شويد كه او ويزا می‌گيرد؟
كومالو گفت: روز جمعه هم گفتم كه ويزا صادر شد ولی برخی از همراهان فرمها را كامل پر نكرده بودند ولی بهتر است از آمريكا اين سوال را بپرسيد.
خبرنگاری سوال كرد: آيا ممكن است در مورد راههايی كه قرار است بصورت دوجانبه با ايران گفت و گو شود توضيح دهيد يا اين كه قرار است منتظر قطعنامه ديگر باشيم.
رييس دوره‌ای شورای امنيت گفت:اين مسئله‌ای است كه سياسی است و به پايتختها و دولتها مربوط است و در اين جا انجام نمی‌شود.
وی در اين‌باره كه آيا ممكن است خطر تشديد درگيری با ايران ايجاد شود؟ گفت : همانطور كه در بيانيه خود گفتيم اميدواريم كه اين گونه نشود چرا كه به آسانی می‌تواند به درگيری منجر شود و ما می‌خواهيم كه آنرا قطع كنيم.
از وی سوال شد: در مورد بانك سپه و تحريم اين بانك كه مردم ايران را هدف قرار داده، آيا اين تحريمها با دقت طراحی شده اند؟
كومالو جواب داد: فهم من اين است كه اين تحريمها كسانی را كه تجارت می كنند هدف قرار می‌دهد نه كسانی كه پول در بانك دارند. همانطور كه وزير ايران گفت اين بانك بيش از صد سال سابقه دارد. ولی بياد بياوريد كه اين آفريقای جنوبی است كه درخواست حذف اين بند را داشت ولی موفق نشديم. اين يكی از چيزهايی بود كه ما خواهان حذف آن شديم ولی برنده نشديم.
خبرنگاری پرسيد: آيا نگران بی‌طرفی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيستيد؟ فكر نمی‌كنيد كه آژانس را برخی دولتها به حاشيه بكشانند؟ وی پاسخ داد:ما مطمئن شديم كه آژانس به حاشيه كشانده نخواهد شد.
ما مطلبی را افزوديم كه اشاره دارد آژانس مقام اصلی در اين قضيه است.
سفير آفريقای جنوبی تصريح كرد كه اين قطعنامه براساس ماده ۴۱‬است و بايد از طريق صلح آميز راهی برای رفع مشكل پيدا شود.


نيكلاس برنز:
خاويرسولانا طی روزها و هفته‌های آينده با دولت ايران در تماس خواهند بود

مقام‌های ارشد كشورهای آمريكا، انگليس و فرانسه، شامگاه شنبه، از تصويب قطعنامه ضد ايرانی در شورای امنيت سازمان ملل، قطعنامه‌ای كه با اعمال نفوذ آنان به تصويب رسيد، استقبال كردند.
آنان در بيانيه‌ها و مصاحبه‌های خبری سعی كرده‌اند كه اين قطعنامه را برغم مخالفت و سكوت كشورهای روسيه، چين و برخی از اعضای غير دائم شورای امنيت، "هشداری بين‌المللی به ايران" قلمداد كنند.

به گزارش ايرنا، "مارگارت بكت" وزير خارجه انگليس در بيانيه‌ای به مناسبت تصويب قطعنامه ۱۷۴۷‬ آن را "پاسخی متناسب و مرحله‌ای" به عدم تعليق غنی‌سازی توسط ايران ناميد.

"نيكلاس برنز" معاون وزير خارجه آمريكا هم در اولين اظهار نظر در اين خصوص گفته كه "تصويب قطعنامه جديد عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل كه تحريمهای جديدی را عليه اين كشور اعمال می‌كند، گوشمالی بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران است كه می‌تواند موجب منزوی شدن بيش از پيش اين كشور شود."
خبرگزاری فرانسه شامگاه شنبه از واشنگتن به نقل از "نيكلاس برنز" همچنين اعلام كرد، نمايندگان كشورهای عضو اتحاديه اروپا ايران را به ازسرگيری مذاكرات درباره موضوع فعاليت‌های هسته‌ايش ترغيب می‌كنند.
بنابراين گزارش، برنز در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "خاويرسولانا" مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و ديگر ديپلمات‌های اروپايی طی روزها و هفته‌های آينده با دولت ايران در تماس خواهند بود تا اين كشور در تصميم خود مبنی برقطع مذاكرات هسته‌ايش تجديد نظر كند.
"فيليپ دوست بلازی" وزير امور خارجه فرانسه نيز از تصويب قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل، ابراز خرسندی كرد و تهران را به آزاد كردن بلاشرط سربازان انگليسی دستگير شده در خليج فارس فراخواند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از پاريس، "دوست بلازی اين تحريم‌ها را غيرقابل اجتناب خوانده است.
وی افزود: امروز، هدف ما متقاعد كردن ايران به تطبيق دادن خود با تعهدات بين‌المللی است.
براساس اين گزارش، نمايندگان و دولت‌های روسيه و چين و حتی آلمان نيز هنوز بطور رسمی در خصوص اين قطعنامه اظهار نظری نكرده‌اند.


سولانا می‌گويد، درتلاش برای انجام گفت وگو با نماينده ايران است

"خاوير سولانا"، مسئول ديپلماسی اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌يی در برلين، اعلام كرد كه در تلاش برای انجام گفت‌وگوهايی جديد با مذاكره‌كننده‌ی ارشد هسته‌يی ايران است.
سولانا در اين بيانيه كه اواخر شب گذشته انتشار يافت، گفت، كشورهای ۱+۵‬ از من خواسته‌اند كه بابرقراری تماس با دكتر لاريجانی، به راهی برای مذاكره با تهران، دست يابيم.
اين ديپلمات برجسته‌ی اتحاديه اروپا كه در پنجاهمين سالگرد انعقاد "پيمان رم" سخن می‌گفت، افزود: "باب گفت وگو همچنان باز است و من اميدوارم كه با همكاری يكديگر بتوانيم به اين مهم دست يابيم."
پيمان رم، تشكيل اتحاديه اروپا را پايه‌گذاری كرد.
كشورهای ۱+۵‬ كه تلاش كرده‌اند از طريق تحريم‌ها و نيز پيشنهاد برای گفت وگو، ايران را به تعليق غنی‌سازی ترغيب نمايند، به سولانا ماموريت داده‌اند كه تماس‌ها را با لاريجانی از سرگيرد.
بااين حال، در اين بيانيه آمده است: "ما درارتباط با برنامه‌ی ايران نگرانيم. ترديدها نسبت به برنامه هسته‌يی ايران، بر ثبات خاورميانه، تاثيری منفی می‌گذارد."
سولانا همچنين گفت، هدف ما ايجاد تغيير در همه‌ی اينهاست. ما خواهان مشاهده‌ی ايرانی موفق در جامعه‌ی بين‌المللی هستيم، به ويژه اتحاديه اروپا كه داشتن روابطی بهتر و نزديك‌تر را با ايران، ترجيح می‌دهد.


منبع: ایرنا