ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.03.2007, 8:47
قطعنامه تحریم‌ ايران آماده رای‌گيری است

متن پيش نويس قطعنامه تحریم ايران در وضعيت آماده رای گيری (وضعيت آبي) قرار گرفت و قدرت‌های بزرگ اعلام كردند، روز شنبه درباره اين پيش نويس رای گيری خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، يك منبع نزديك به مذاكرات گفت: "بعد از رايزني‌های جديد درباره پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران، غربي‌هاي(آمريكا،فرانسه و انگليس) متن را در وضعيت آبی قرار دادند و اين به معنای آن است كه متن آماده برای رای گيری است."
"امير جونز باري" سفير انگليس در شورای امنيت سازمان ملل گفت: آنها به متن اصلی "هفت تا هشت" اصلاحيه وارد كردند تا بدينوسيله برخی از درخواست‌های مطرح شده از سوی آفريقای جنوبي،اندونزی و قطر مورد توجه قرار گرفته باشد.
وی تصريح كرد، مشورت‌های جديدی در شورای امنيت صبح امروز (جمعه) برای بازنگری نهايی در اين پيش نويس صورت خواهد گرفت.
وی مدعی شد، متن تعديل شده واكنشی مناسب، نسبی و فزاينده در قبال وضعيت پرونده هسته‌ای ايران محسوب مي‌شود.
از سوی ديگر "الكساندرو وولف" سفير آمريكا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت:"كشورهای بانی پيش نويس اين قطعنامه برخی تعديلات را كه با فلسفه حقوقی و قانونی تطابق دارد و مي‌تواند به آن ارزش اضافی ببخشد، وارد كرده‌اند."
يك ديپلمات نزديك به مذاكرات نيز گفت: "يكی از تعديلاتی را كه آفريقای جنوبی مطرح كرد و خواستار تعليق مجازات‌های تحميلی عليه ايران به مدت ٩٠ روز شده بود بر اساس قطعنامه ١٧٣٧ مورد قبول قرار نگرفت."
آفريقای جنوبی، اندونزی و قطر از اعضای غير دائم شورای امنيت، با ارائه پيشنهادی خواستار انجام اصلاحاتی در پيش نويس قطعنامه شدند.
آفريقای جنوبی خواستار تعليق تحريم های ايران به مدت ٩٠ روز است تا در اين مدت در آژانس بين المللی انرژی اتمی بحث‌های فنی صورت گيرد و با ايران نيز مذاكرات سياسی به عمل آيد. قطر و اندونزی نيز خواهان خاورميانه‌ای عاری از سلاح های اتمی شده‌اند.
پنج كشور عضو دائم شورای امنيت به علاوه آلمان اخيرا درباره پيش‌نويس قطعنامه سازمان ملل عليه ايران توافق كردند.
در پيش‌نويس جديد قطعنامه، ايران از صادرات تسليحات منع شده و از همه كشورها خواسته شده از فروش يا انتقال هرگونه «تانك‌های جنگي، خودروهای زرهي، سيستم‌های توپخانه‌ای كاليبر سنگين، هواپيماهای جنگي، هلي‌كوپترهای جنگي، كشتي‌های جنگی و موشك» و ديگر تسليحات به ايران خودداری كنند.
اين متن همچنين خواستار ممنوعيت داوطلبانه سفر برخی مقامات ديگر و شركت‌های مرتبط با برنامه‌های موشك بالستيك و برنامه هسته‌ای شده است.
در اين متن محدوديت‌های داوطلبانه‌ای بر «تعهدات جديد برای ارائه كمك‌هزينه، كمك مالی و اعطای وام» و همچنين گسترش مسدود كردن دارايي‌های نهادهای ديگر و افراد مرتبط با برنامه‌های موشكی و هسته‌ای ايران اعمال شده است.
مقامات مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخی شركت‌های وابسته به آن و بانك سپه نيز به فهرست افراد و نهادهای مورد تحريم‌های اقتصادی افزوده شده است.
اين متن به ايران ٦٠ روز فرصت می‌دهد به درخواست مكرر شورای امنيت برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم عمل كرده و يا با «اقدامات بيشتر مقتضی» بر اساس فصل ٤١ منشور سازمان ملل (تحريم‌های اقتصادی و نه زور) روبرو شود.


نماینده فرانسه در سورای امنیت:
اکثریت قاطع اعضا از پیش‌نویس حمایت می‌کنند


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس «ژان مارک دلاسابیه» نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل ظهر پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «اکثریت قاطع کشورهای عضو شورا حمایت خود را از پیش نویس پیشنهادی ١+٥ ابراز داشته و من فکر می‌کنم اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم با جلب نظر سایر اعضاء و تغییر برخی جزئیات، قطعنامه دیگری را بدون حتی یک مخالف درباره برنامه هسته‌ای ایران به تصویب برسانیم».
این اظهارنظر یک روز پس از آن بیان شد که منابع خبری اعلام کردند برخی اعضای غیردائم شورای امنیت در اقدامی کم سابقه خواهان ایجاد تغییراتی در پیش نویس ارائه شده از سوی گروه ١+٥ برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه تهران شده‌اند. جلب نظر هر ١٥ عضو شورا برای دادن رای مثبت به قطعنامه از نظر آمریکا و متجدان اروپایی اش یسیار مهم است زیرا به گمان آنان اعتبار قطعنامه و ضمانت اجرائی آن را افزایش می دهد.
در ادامه گزارش AP آمده است که هیات‌های نمایندگی ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا تلاش زیادی به خرج می‌دهند که رای گیری درباره قطعنامه حداکثر تا روز شنبه انجام شود ولی با توجه به موضع مخالف آفریقای جنوبی (رئیس دوره ای شورا) نسبت به پیش نویس پیشنهادی آنان احتمالا رای گیری به اواسط هفته آینده موکول خواهد شد.


منبع خبرها: فارس، آفتاب