ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.03.2007, 6:56
نشست شورای امنيت درباره ایران ادامه می‌يابد

شورای امنيت سازمان ملل در نشست شامگاه چهارشنبه خود پیش‌نویس قطعنامه تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار داد. آفريقای جنوبی ، اندونزی و قطر، سه عضو غيردائم شورای امنيت با ارائه پیشنهادهایی خواهان ایجاد تغییراتی در پیش‌نویس ارائه شده از سوی گروه ١+٥ شده‌اند.
الهاندرو ولف سفير موقت آمريكا در سازمان ملل می‌گويد كه نشست عصر چهارشنبه اعضای شورای امنيت فقط به گوش دادن پيشنهادات اصلاحی سه كشور درباره متن پيش نويس قطعنامه مرتبط با ايران اختصاص داشت.
وی به خبرنگاران در مقر اين سازمان در نيويورك گفت: "نشست خوبی داشتيم. سه عضو شورا (افريقای جنوبی ، اندونزی و قطر) پيشنهاداتی را ارائه دادند و مذاكرات كوتاهی در اين زمينه داشتيم.
سفير موقت آمريكا افزود: برخی از اعضا اعلام كردند كه به اين تغييرات بر اساس تطابق با ساختار قطعنامه‌های قبلی نگاه می‌كنند و مذاكرات بين ما ادامه دارد.
ولف در رابطه با رای با اجماع گفت كه اين مسئله مهم است ولی محتوا هم به همان اندازه اهميت دارد.
وی تصريح كرد كه نشست چهارشنبه برای مذاكره نبوده و بيشتر به نظرات برخی از اعضا گوش داده شد و دوباره اين مسائل بررسی می‌شوند.
سفير موقت آمريكا در پاسخ به اين سوال كه " آيا ممكن است اين هفته رای‌گيری انجام شود؟" گفت كه هنوز هم امكان آن وجود دارد.
ولف در خصوص نظرات آفريقای جنوبی گفت: " نظر همه خيلی خوب بوده و همه اعضا حق دارند كه نظر خود را اعلام كنند."
اگر شورا بتواند به توافق برسد پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران به خاطر برنامه اتمی آن کشور احتمالا در هفته جاری به رای گذاشته خواهد شد.
تدابیر پیشنهادی پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان از کشورهای جهان می‌خواهد از دادن هرگونه وام تازه به ایران خودداری کنند و محدودیت‌هایی در زمینه سفر مقام‌های ایرانی درگیر در برنامه اتمی قائل شوند.
به علاوه این پیش نویس صدور تسلیحات از سوی ایران را ممنوع کرده و دارایی‌های اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موسسات وابسته به آن را مسدود می کند.
اما آفریقای جنوبی - از اعضای شورا - ایرادهای زیادی به متن پیش نویس وارد کرده است. آفریقای جنوبی می گوید تحریم های پیشنهادی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان به طور مشخص برنامه اتمی ایران را هدف نمی گیرد. این کشور تغییراتی گسترده را در متن پیش نویس پیشنهاد کرده است که از جمله ممنوعیت صدور تسلیحات توسط ایران را کنار می‌گذارد، با درخواست برای ندادن وام به ایران و همچنین با مسدود کردن دارایی های موسسات و چهره های ارشد سپاه پاسداران مخالفت می کند.
آفریقای جنوبی خواهان اتخاذ ایده "فراغت" ٩٠ روزه است که براساس آن ایران و شورای امنیت به طور همزمان غنی سازی اورانیوم و تحریم ها را معلق می کنند و مذاکرات آغاز می شود.
قطر و اندونزی، دیگر اعضای شورای امنیت، نیز در مورد پیش نویس قطعنامه محذوراتی دارند.
هرچند قطعنامه تنها با ٩ رای از ١٥ رای قابل تصویب خواهد بود اما دولت های غربی ترجیح می‌دهند از حمایت آفریقای جنوبی - یک کشور ممتاز درحال توسعه - و کشورهای اسلامی برخوردار باشند زیرا پیام قوی تری به تهران می فرستد.


اظهارات سفير فرانسه در سازمان ملل

سفير فرانسه در سازمان ملل می‌گويد اگر اصلاحاتی كه سه عضو غيردائم شورای امنيت بر متن پيش نويس يك قطعنامه عليه ايران ارائه داده‌اند، در مسير خلاف مندرجات قطعنامه ۱۷۳۷باشد ، پاريس و بانيان قطعنامه آن را نخواهند پذيرفت.
ژان مارك دلا سابليه عصر چهارشنبه به وقت نيويورك گفت: فرانسه و بانيان متن پيش نويس قطعنامه ايران، چند روز قبل اين متن را بين اعضای شورای امنيت توزيع كرده و به آنها مهلت زمانی معمول را داده‌اند تا با پايتخت‌هايشان مشورت كنند.
وی تصريح كرد كه مشورتها در نشست پيش رو آغاز می‌شود ولی تاكنون مذاكرات دو جانبه‌ای با سه كشوری كه تغييراتی را تقاضا كرده‌اند انجام شده است.
سفير فرانسه ادامه داد كه روش كار شورای امنيت بصورت كلی در برخورد با برنامه هسته‌ای ايران بر اساس قطعنامه ‪ ۱۷۳۷است كه با اجماع اعضای اين شورا تصويب شده و اگر برخی از اين تغييرات در اين جهت نباشند مورد توجه اعضای شورای امنيت قرار نخواهند گرفت.
او افزود كه هدف ايجاد فشار تدريجی بر ايران است و تغييراتی كه در اين جهت نباشند در نظر گرفته نمی‌شوند.
سابليه گفت كه زمان رای‌گيری مشخص نيست چرا كه هنوز مشورتها شروع نشده ولی اميدوارم كه تا آخر اين هفته پيش نويس قطعنامه تصويب شود.
سفير فرانسه در سازمان ملل در ارتباط با تغيير برخی از اسامی در فهرست افراد و شركتهايی كه مورد تحريم قرار می‌گيرند، گ‌فت اين اسامی با دليل انتخاب شده‌اند و به نظر من نيازی به تغيير آنها وجود ندارد.


اظهارات سفير انگليس

امر جونز پری سفير انگليس در سازمان ملل نيز به خبرنگاران گفت: " آنچه كه مهم است اين است كه ايران با خواسته‌های اجباری شورای امنيت مخالفت كرده است.
وی افزود: به نظر ما اگر تعهداتی را كه به ايران اجبار كرده‌ايم برداريم انحراف از روش شورای امنيت است. فشارها تدريجی ولی در عين حال قابل برگشت است.
سفير انگليس گفت: بيش از سه سال است كه در مذاكره بوده‌ايم. در مورد نظر ۹۰روز مهلت زمانی، اول شورا بيانيه رياست شورا را تصويب كرد بعد قطعنامه اول تصويب شد و ايران چهار ماه فرصت بين قطعنامه اول و دوم داشت و هر وقت كه توقف نشان داديم ايران گفت كه از آن برای پيشرفت برنامه هسته‌ای خود از آن استفاده كرده است.
جونز پری افزود: تعهداتی وجود دارد كه اگر ايران به آنها عمل كند راه مذاكره وجود دارد و امكان رابطه بهتر بين ايران و جامعه بين‌الملل و بويژه اتحاديه اروپا هست.


اظهارات سفير آفريقای جنوبی

دوميسانی كومالو سفير آفريقای جنوبی در سازمان ملل و رياست دوره‌ای شورای امنيت پس از پايان اين نشست به خبرنگاران ‌گفت:" اين نشست خيلی مفيد بود. سه هيات پيشنهادات خود را ارائه و در مورد آنها توضيح دادند."
وی افزود:" در پايان گفتند كه بانيان پيش نويس قطعنامه می‌خواهند امروز يا فردا نشست داشته باشند و فردا ساعت پنج بعد از ظهر(صبح جمعه به وقت تهران) شورا جلسه خواهد داشت. قطعا فردا ملاقات انجام می‌شود تا مواردی كه مورد قبول واقع شده و آنهاييكه رد شده را بررسی و نتيجه را به پايتختها ارسال كنيم."
سفير دوره‌ای شورای امنيت گفت:" آنها گفتند كه به ما به اندازه كافی فرصت می‌دهند تا با پايتختهايمان تماس بگيريم."
كومالو افزود:" هيچ يك از اعضای دائمی نگفتند كه ما حق تغيير نداريم." "به نظر من خيلی مشكل است كه اين هفته رای‌گيری انجام شود. فردا (پنجشنبه) دستور كار شورا خيلی پر است پس از اين كه به ما فردا اطلاع دهند بايد از پايتختهايمان نظر بگيريم."
وی گفت:"اگر آنها مي‌خواهند همين حالا هم مي‌توانند رای‌گيری كنند مگر اين كه نخواهند ما شركت داشته باشيم."
رييس دوره‌ای شورای امنيت در رابطه با حق ايران به استفاده از انرژی صلح آميز هسته‌ای گفت:" ايران حق استفاده از فن آوری صلح آميز انرژی هسته‌ای را دارد ولی ان پی تی خلع سلاح هسته‌ای را هم تقاضا می‌كند. اين برای همه است نه تنها ايران ".
كومالو در پاسخ به اين سوال كه "ايران آماده است تا هر گونه تضمين را در مورد استفاده صلح آميز از فن آوری هسته‌ای بدهد"، گفت كه اگر ايران تضمينی دارد كه ارائه بدهد بايد هر چه زودتر آن را ارائه دهد چراكه اعضای شورای امنيت از اين تضمين مطلع نيستند."
" من بايد نظر شش كشور را در رابطه با آنچه كه قرار است بپذيرند يا رد كنند بدانم و بعد می‌توان در مورد اجماع صحبت كرد."
از وی سوال شد: علت تغييراتی كه آفريقای جنوبی ايجاد كرده چيست؟ وی جواب داد: " اصولی كه پشت نظر ما است اين است كه اين قطعنامه مشخص نيست و به موضوعات منع گسترش هسته‌ای و تاييد نقش آژانس نمی‌پردازد."
سفير آفريقای جنوبی افزود" ما به شش كشور پيشنهاد داده‌ايم آنها گفته‌اند كه برخی از تغييراتی كه ما داده‌ايم را می‌توانند بپذيرند و برخی ديگر را نمی‌توانند قبول كنند چرا كه هدف آنها را از اين قطعنامه تغيير می‌دهند."
كومالو گفت: " ما قرار نيست كه قطعنامه جديدی ارائه دهيم فقط تغييراتی را مطرح كرده‌ايم."
سفير آفريقای جنوبی اظهارات سفير آمريكا را مبنی بر اين كه نشست امروز جنبه مذاكره نداشت، رد كرد.
او در رابطه با زمان رای‌گيری و اين كه او چه قولی به سفير ايران برای شركت احمدی نژاد داده گفت كه او تنها با سفير ايران اين مطلب را مطرح كرده كه وقتی قطعنامه در وضعيت آبی قرار گرفت و ۲۴ساعت فرصت برای راي‌گيری مطرح شد به او اطلاع دهند چرا كه زمان دقيق رای‌گيری را نمی توان پيش بينی كرد.
رييس دوره‌ای شورای امنيت گفت:" اين تغييرات خيلی جدی هستند و اگر آنها مي‌خواهند راي‌گيری را همين حالا اعلام كنند قادر به چنين كاری هستند."

منابع گزارش ها: بی بی سی ، ایرنا