ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.03.2007, 8:25
احتمال صدور قطعنامه علیه ایران تا آخر هفته

پنج عضو دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان پس از پایان مشورت های دیروز (سه شنبه) خود ابراز امیدواری کردند پیش نویس قطعنامه تازه درباره ایران را تا پایان امروز - چهارشنبه - تسلیم اعضای شورای امنیت کنند.
بنابه گزارش ها نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان (گروه 1+5) پس از یک دور دیگر چانه زنی های دیپلماتیک در روز سه شنبه گفتند لازم است پیش نویس کنونی را یک بار دیگر برای بررسی و صدور دستورات لازم به پایتخت های خود ارسال کنند.
در دو روز گذشته نمایندگان گروه 1+5 از مذاکرات خود در مورد تعیین نوع تحریم‌های اعمالی علیه ایران ابراز رضایت کرده و تاکید کرده‌اند دومین قطعنامه تحریم ایران «به احتمال زیاد» تا اواخر این هفته تصویب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان توانسته‌اند مواضع خود در قبال تحریم ایران را به یکدیگر نزدیک کنند اما این به معنای توافق‌نهایی نیست چرا که هنوز مسائل بالقوه‌ای در مباحث آنها وجود دارد.
«جین مارس دولاسابلیر» نماینده فرانسه در سازمان ملل نشست شب گذشته گروه 1+5 را بهترین نشست این گروه دانست و گفت: این بهترین نشستی بود که تاکنون داشته‌ایم. ما اکنون بسیار به هم نزدیک شده‌ایم و گمان می‌کنم امروز توانسته‌ایم پیشرفت زیادی داشته باشیم.
«آلجاندرو وولف» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با بیان اینکه همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد و در برخی موارد توافق نهایی حاصل نشده گفت: اما گمان می‌کنم به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم. وی افزود: در بسته تحریم‌ها مواردی وجود دارد که کاملا در مورد آن توافق وجود دارد و مواردی هم هست که احتیاج به مذاکرات بیشتری دارد.
وولف ابراز امیدواری کرد در صورتی که همه چیز به خوبی پیش‌ برود قطعنامه تحریم ایران در اواخر هفته به تصویب برسد. وی همچنین اعلام کرد گزارش نشست از سوی نمایندگان برای بررسی‌های بیشتر در اختیار پایتخت‌ها قرار می‌گیرد.
«ونگ گوانگیا» نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: شش کشور بزرگ در مورد اعمال محدودیت‌هایی بر صادرات تسلیحات ایران به توافق رسیده‌اند. بنا به گفته وی تحریم تسلیحاتی ایران شامل واردات تسلیحاتی این کشور نمی‌شود.
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل با امتناع از بیان اختلافات احتمالی میان اعضا گفت: مشکلات در جزئیات است. یکی از مواردی که روس‌ها با آن مخالفت کرده‌اند مسدود کردن دارایی شرکت‌های ایرانی تحت کنترل سپاه پاسداران است. نماینده آمریکا در سازمان ملل در همین مورد گفت: از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث مسدود کردن دارایی این شرکت‌هاست که تاسیسات نفت و گاز و تسلیحات موشکی ایران را در اختیار دارند.
شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال گذشته با تصويب قطعنامه ای ايران را مشمول تحريم های اقتصادی محدودی قرار داد و ٦٠ روز به ايران مهلت داد كه غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد. ايران اين قطعنامه را ناديده گرفت.
قطعنامه شماره 1737، فروش مواد و فناوری های اتمی و موشكی به ايران را ممنوع و دارايی های برخی مقام های ايرانی درگير در بخش های حساس آن برنامه ها را مسدود می كند. اكنون اين شش كشور سعی دارند همان تحريم ها را يك درجه تشديد كنند.
مقام های كشورهای عضو دائم شورای امنيت و آلمان اعلام داشته اند كه اين بار تاكيد آنها بر سرعت عمل در تصويب قطعنامه ای جديد است و نه شدت تحريم ها.
به گفته ناظران، تصويب سريع قطعنامه جديدی عليه ايران، ولو شامل تنبيه های معتدلی نيز باشد، به اين كشور گوشزد می كند كه جامعه جهانی در مخالفت با سياست هسته ای كنونی اين كشور وحدت نظر دارد و ممكن است در صورت لزوم، اقدامات شديدتری را مورد توجه قرار دهد.


واکنش دولت ایران

سخنگوی دولت ایران روز چهارشنبه در واکنش به نزدیک شدن شورای امنیت به قطعنامه تازه ای علیه کشورش گفت که تحریم های بین المللی علیه ایران بی اثر خواهد بود.
غلامحسین الهام افزود که جمهوری اسلامی نه از صدور قطعنامه جدید استقبال می کند و نه نگران آن است.
به علاوه وی یک بار دیگر تاکید کرد که مساله تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط ایران، که خواسته اصلی شورای امنیت سازمان ملل از این کشور است، "منتفی است".


روسيه: ايران غنی سازی را متوقف کند

روسيه روز سه شنبه ۱۳ مارس ايران را فراخواند که به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم عمل کند و با آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز همکاری نمايد.
بر پايه بيانيه وزارت امور خارجه روسيه، مقام های روسيه اين درخواست را در جريان ديدار دو روزه علی حسينی تاش، قائم مقام شورای عالی امنيت ملی ايران از روسيه، با وی در ميان گذاشته اند.
به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين درخواست نشان از افزايش تنش ها در روابط ايران و روسيه دارد. در جريان مذاکرات با آقای حسينی تاش، مسکو بر ضرورت اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد و خواست های شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی توسط ايران تاکيد کرده است.
مقام های روسيه همچنين از ايران خواسته اند که «گام های سازنده لازم را که برای آغاز بی درنگ مذاکرات لازم است» را بردارد.


منابع گزارش: بی‌بی‌سی‌، خبرگزاری آفتاب، رادیوفردا