ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2007, 12:22
اولویت فعلى دموكراسی و حقوق بشر است

ایلنا: يك فعال ملی- مذهبی گفت: آنچه امروز برای ما و در شرايط فعلی اولويت دارد، دموكراسی و حقوق بشر است و ما بايد برای تحقق آن فرهنگ‌‏سازی كنيم كه يكی از زمينه‌‏های فرهنگی ايجاد دموكراسی، تساهل و مدارا است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسن يوسفی اشكوری در نشست «صلح برای صلح» كه به مناسبت هفتمين سالروز ترور سعيد حجاريان توسط شاخه دانشجويی جبهه مشاركت ايران اسلامی برگزار شد، گفت: خوشحالم از اينكه آقای دكتر حجاريان در ميان ماست و دليل خوشحالی من اين است كه اواخر سال 79 حادثه تلخ ترور وی پيش آمد. من به سفری رفتم كه نتيجه‌‏اش چهار سال و هفت ماه زندان بود و من توفيق شركت در چنين مراسمی را نداشتم. از اينكه بعد از شش سال می‌‏بينم ايشان زنده هستند هرچند از نعمت سلامت جسمانی كامل برخوردار نيستند اما به لطف خداوند در قيد حيات بوده، فكر می‌‏كنند، می‌‏انديشند و اثر می‌‏گذارند، همه اينها جای خوشحالی دارد.
وی در خصوص ضرورت «مدارا برای دموكراسی» گفت: امروز مساله‌‏ای كه برای ما و جامعه جهانی اولويت دارد، ضرورت صلح، دموكراسی و حقوق بشر است. در سال‌‏های اخير كه دوران اصلاحات آغاز شد، دموكراسی، آزادی، حقوق بشر و بسياری از ارزش‌‏هايی كه محصول دنيای مدرن است، برای ما اولويت داشت.
يوسفی اشكوری ادامه داد: آنچه امروز برای ما و در شرايط فعلی اولويت دارد، دموكراسی و حقوق بشر است. ما بايد برای تحقق آن فرهنگ‌‏سازی كنيم كه يكی از زمينه‌‏های فرهنگی ايجاد دموكراسی، تساهل و مدارا است. نظريه‌‏پردازان در مورد تساهل و مدارا كتاب نوشته و زمينه‌‏های فرهنگی را برای جامعه خود فراهم كرده‌‏اند. در جامعه ما نيز زمينه‌‏های آن فراهم است.
اين فعال سياسی افزود: اگر به تاريخ ايران و زرتشت برگرديم، می‌‏بينيم كه در گذشته اين زمينه‌‏ها را برای تعميق و ترويج تساهل و مدارا داشتيم، همان‌‏گونه كه زمينه‌‏های بازتوليد فرهنگ خشونت در ادبيات، فلسفه و آداب و سنت‌‏های مذهبی ما ديده می‌‏شود.
يوسفی اشكوری تصريح كرد: اگر رواداری و فرهنگ تساهل در كشور نباشد، آزادی و دموكراسی تحقق نمی‌‏يابد. دموكراسی زمانی ايجاد می‌‏شود كه افراد جامعه حق تعيين حاكميت خود را داشته باشند و بتوانند نظام سياسی دلخواه خود را ايجاد كنند و رسانه‌‏ها و نهادهای مدنی تقويت شود و قدرت، نقدپذير باشد اما قبل از هر چيز افراد بايد همديگر را تحمل و موجوديت يكديگر را به رسميت بشناسند.
وی افزود: با توجه به اينكه تكثر اقوام، مذاهب، مليت‌‏ها در جامعه شاهديم اگر اقوام يك ملت در مرز جغرافيايی معين زندگی می‌‏كنند، اگر تنوع و تكثر را در همه عرصه‌‏ها به رسميت نشناسند و تساهل را به عنوان يك اصل بنيادين نپذيرند، بقيه تلاش‌‏ها بيهوده خواهند بود و منجر به حذف ديگری خواهد شد.
يوسفی اشكوری با اشاره به اينكه يكی از مشكلاتی كه جامعه ايران از گذشته داشت فرهنگ حذف است، اظهار داشت: هر كس به بهانه فكر، ايدئولوژی، مذهب، مسلمان و غيرمسلمان، ايرانی و غيرايرانی می‌‏خواهد ديگری را حذف كند، فرهنگ غيريت‌‏سازی منفی كه افراد جامعه را مقابل هم قرار می‌‏دهد، در فرهنگ ما به شكل قوی وجود دارد كه مبارزه با آن مشكل است.
وی گفت: اگر ارزش‌‏های دينی، معنوی و اخلاقی را می‌‏خواهيم، بايد بدانيم كه بدون زمينه‌‏سازی فرهنگ مدارا و تساهل اين امر به وجود نمی‌‏آيد. ما بعد از انقلاب آرزويمان اين بوده و هست كه موسس فرهنگ ملی و دينی باشيم. برای رسيدن به رفاه و امنيت كه پيش‌‏شرط آن فرهنگ‌‏سازی است و پيش‌‏زمينه آن فرهنگ مدارا و تحمل است.
اين فعال سياسی گفت: كسانی كه به عنوان روشنفكر در جامعه مطرح هستند و به دموكراسی، مدارا و رواداری معتقدند و فرهنگ حذف را نفی می‌‏كنند، بايد در اين زمينه نظريه‌‏پردازی كنند چراكه با موعظه هيچ مشكلی حل نخواهد شد.
يوسفی اشكوری ادامه داد: در دوران اصلاحات از تساهل و مدارا زياد سخن گفته شد اما تعداد مقالاتی كه در آن از ديدگاه دينی و غيردينی در اين زمينه نظريه‌‏پردازی شده باشد، به تعداد انگشتان دست است و من از حجاريان به عنوان نظريه‌‏پردازی كه نوشته‌‏هايش اثرگذار است. می‌‏خواهم كه در اين امر پيشقدم شده و مبانی دينی و اجتماعی را در اين زمينه ارائه دهد.
وی همچنين گفت: به دوستان پيشنهاد می‌‏كنم كه در سال‌‏های آينده به‌‏گونه‌‏ای برنامه‌‏ريزی كنند كه اين نوع جلسات در مراكز استان‌‏ها و شهرستان‌‏ها نيز برگزار شود چرا كه زمينه‌‏سازی برای اين فرهنگ زمان می‌‏برد و ما بايد خط مدارا را در جامعه گسترش دهيم.