ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.03.2007, 9:30
جنگ لفظی ايران و‌ آمريكا در عراق

آفتاب: «كنفرانس عراق به صحنه درگيری لفظی ايران و آمريكا تبديل شد». خبرگزاری آسوشيتدپرس حضور نمايندگان واشنگتن و تهران بر سر يك ميز را اين چنين توصيف كرده و گزارش داد نوری المالكی نخست وزير عراق اين كنفرانس را تشكيل داد تا به ايجاد صلح در كشورش كمك كند اما در عمل بر شكاف ديدگاه‌های آمريكا و ايران در مورد ماهيت بحران عراق تاكيد كرد.

بنا بر گزارش آسوشيتدپرس از نشست يك روزه بغداد، ايران و آمريكا در اولين مذاكره مستقيم خود پس از شروع جنگ عراق، با استفاده از كلمات تند به متهم كردن يكديگر پرداختند. «ديويد ساترفايد» نماينده آمريكا به اطلاعاتی اشاره كرد كه براساس آن ايران به شبه‌نظاميان شيعی در عراق كمك تسليحاتی می‌كند.

بنا به گفته يك مقام نزديك به مذاكرات كه نخواسته نامی از وی آورده شود، عباس عراقچی نماينده ايران نيز در مقابل اتهامات آمريكايی‌ها گفت: اتهامات شما عليه ما (ايران) تنها پوششی برای شكست‌هايتان در عراق است.

به رغم نمود اين اختلاف‌نظر اساسی، زلمای خليل‌زاد پس از پايان نشست امنيتی بغداد اعلام كرد كه «هيات آمريكايی‌ به تبادل نظر با ايرانی‌ها به طور مستقيم و در حضور ديگران پرداخته است». خليل‌زاد اين مذاكرات را سازنده و براساس برنامه كاری نشست توصيف كرد. اين گفته خليل‌زاد در حالی بود كه «لبيو اباوی» از مقامات ارشد وزارت خارجه آمريكا درگيری لفظی ميان نمايندگان ايران و آمريكا را تاييد اما از بيان جزئيات آن خودداری كرد.

همزمان با اظهارات «لبيو اباوی»، زلمای خليل‌زاد سفير آمريكا در عراق در كنفرانس خبری‌ای كه پس از نشست بغداد برگزار شد نيز تلاش كرد از بيان اختلافات ميان ايران و آمريكا در نشست خودداری كرده و فضای آرامی را به تصوير بكشد. وی كه به زبان فارسی با عراقچی سلام و احوال‌پرسی می‌كرد در كنفرانس خبری مشترك گفت: مباحث مطرح شده به موضوع بحران عراق متمركز شده بود.

وی همچنين حضور ايران و سوريه در اين كنفرانس را نشانه خوبی از «تعهد آنها به حمايت از ثبات عراق» توصيف كرد و افزود: گمان می‌كنم نبايد در مورد اثرات آنچه در اين نشست بدست آمده اغراق كرد اما قطعا نمی‌توان آن را ناديده گرفت. خليل‌زاد كنفرانس بغدادی را «نشستی خوب» و «گام اول» در حل بحران عراق توصيف كرد.

عباس عراقچی نيز در اين كنفرانس خبری گفت: برای برقراری صلح و ثبات در عراق به جدول زمانبندی برای خروج نيروهای نظامی احتياج داريم. وی خشونت در عراق را به نفع هيچ يك از كشورهای منطقه ندانست و افزود: امنيت عراق امنيت ماست و ثبات اين كشور امری ضروری برای صلح و امنيت منطقه محسوب می‌شود. نماينده ايران در كنفرانس بغداد همچنين مذاكره مستقيم با خليل‌زاد را رد كرد و گفت: مذاكرات ما در چارچوب كنفرانس صورت گرفت.

گفتنی است كنفرانس امنيتی بغداد در حالی برگزاری شد كه بسياری از ناظران آن را فرصت مناسبی برای نزديكی ايران و آمريكا در چارچوب بحران عراق می‌دانستند و معتقد بودند اين نشست می‌تواند زمينه آغاز مذاكرات جامع ايران و آمريكا را ولو به صورت ابتدايی فراهم كند. دست دادن عباس عراقچی و زلمای خليل‌زاد در حضور موفق الربيعی مشاور امنيت ملی دولت بغداد كه بلافاصله توسط خبرگزاری رويترز مخابره شد نيز رويدادی بود كه اين گمانه‌زنی‌ها و تحليل‌ها را تقويت می‌كرد. با اين حال اختلاف‌نظرهای صريح و اساسی دو كشور كه مشخصا در دو موضوع «حملات مسلحانه به نيروهای آمريكايی در عراق» و «بازداشت ديپلمات‌های ايرانی توسط ارتش آمريكا» نمود پيدا كرد نشان داد كه ديوار تنش موجود ميان تهران و واشنگتن بلندتر از آن چيزی است كه به سرعت فروريزد.


بيانيه‌ی پايانی كنفرانس بين‌المللی بغداد

ايسنا: در بيانيه‌ی پايانی كنفرانس امنيتی بغداد بر حمايت از حاكميت، استقلال و تماميت ارضی عراق تاكيد شد.
به گزارش خبرگزاری كويت، در بيانيه‌ی پايانی كنفرانس بين‌المللی بغداد كه با حضور كشورهای همسايه‌ی عراق به علاوه اعضای دائم شورای امنيت و كشورهای عربی از اتحاديه‌ی عرب و سازمان كنفرانس اسلامی برگزار شد، بر سر موضوع عدم دخالت در امور داخلی عراق و دور نگاه داشتن اين كشور از درگيری‌ها و جنگ داخلی توافق شد.
شركت‌كنندگان در اين كنفرانس حمايت كامل خود را از اقدامات دولت عراق جهت تحقق آشتی ملی كه بايد از طريق ابزارهای قانونی و براساس قانون اساسی اين كشور صورت گيرد، اعلام كردند.
كشورهای شركت كننده در اين كنفرانس امنيتی،‌ همچنين خشونت طايفه‌يی و نژادی در عراق را پديده‌ای خطرناك دانسته و ضمن ابراز نگرانی از بحران اين كشور، تروريسم و تداوم اقدامات خشونت‌آميز عليه غير نظاميان عراقی را محكوم كردند.
شركت‌كنندگان در اين كنفرانس همچنين حمايت كامل خود را از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروريست‌ها اعلام كرده و بر عزم راسخ خود در همكاری فعال با دولت عراق جهت تحكيم امنيت اين كشور و اجرای تصميمات سابق نشست وزرای امور خارجه‌ كشورهای همسايه‌ی عراق در خصوص حفظ مرزها و ممانعت از ورود تروريست‌ها به اين كشور تاكيد كردند.
در اين نشست از طرح كنفرانس بين‌المللی در خصوص "پيمان بين‌المللی با عراق" كه شامل حمايت و همكاری‌های بين‌المللی از عراق است تاكيد شد.
همچنين كشورهايی كه پذيرای تعداد زيادی از آوارگان عراقی هستند متعهد شدند كه با ارايه‌ی تسهيلات و كمك‌های انسانی درحد توان خود شرايط مناسبی را برای آوارگان عراقی فراهم آورند و در عين حال دولت عراق نيز متعهد شد كه اين كشورها و همچنين سازمان‌های بين‌المللی را در اين خصوص ياری دهد.
در بيانيه‌ی پايانی اين كنفرانس همچنين بر سر تشكيل سه كميته‌ی كاری در سطح كارشناسی از كشورهای همسايه برای حل مسايل و مشكلات عراق به ويژه در خصوص همكاری‌های امنيتی و امور آوارگان و پناهندگان عراقی و مسايل مربوط به سوخت و تجهيزات انرژی توافق شد. كميته‌های كاری مذكور پذيرای تمامی كشورهايی خواهند بود كه ميل به مشاركت در آن را داشته باشند.
قرار شد كه اين كميته‌ها در نزديكترين زمان ممكن تشكيل شده و نشستی را برگزار كنند تا توصيه‌ها و نتايج خود را به نشست بعدی وزرای امور خارجه عراق گزارش دهند.
طرح پيشنهادی مصر و تركيه برای ميزبانی نشست وزرای امور خارجه‌ی كشورهای همجوار عراق با حضور كشورهای عضو گروه هشت نيز در اين نشست بررسی شد و تصميم‌گيری نهايی در خصوص زمان و مكان برگزاری اين كنفرانس به دولت عراق محول شد.