ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.03.2007, 15:26
معلمان: از شنبه مدارس را تعطيل خواهيم كرد

ايلنا: به دنبال عدم رسيدگی به خواسته‌‏های معلمان در تجمعات اخير، فرهنگيان امروز در تجمعی اعلام كردند؛ در صورت ادامه اين روند از روز شنبه مدارس را تعطيل خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، فرهنگيان متحصن كه تعداد آنان به سه تا چهار هزار نفر می‌‏رسيد، عصر امروز مقابل مجلس اعلام كردند: روز پنج شنبه هفدهم اسفندماه ٨ صبح مقابل مجلس تحصن كرده و در صورت عدم رايزنی مسوولان، مدارس را تعطيل كرده و دومين بيانيه خود را منتشر خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش، فرهنگيان اين روند را تداوم بخش مسير نجات فرهنگيان دانستند.
همچنين، يكی از فرهنگيان اظهارداشت: ما بيشتر از رييس جمهور و رييس مجلس به فكر بچه‌‏هايی هستيم كه در كلاس‌‏هايی درس می‌‏خوانند كه با يك زلزله كل ساختمان بر سر ١٠ ميليون دانش‌‏آموز خراب خواهد شد.
در ادامه گزارش، يكی از بازنشستگان تاكيد كرد: ٩٨ درصد بازنشستگان فرهنگی زيرخطر فقر زندگی می‌‏كنند، چگونه فرهنگيان می‌‏توانند در چنين وضعيتی تدريس كنند كه وضعيت بازنشستگی آنان مشخص نيست.
يكی از فرهنگيان متحصن افزود: چرا مجلس ١٠ سال است به فكر بودجه و حقوق معلمان نيست.
در پايان نيز تمام فرهنگيان يكصدا با شعار "نيروی انتظامی تشكر تشكر" تحصن خود را پايان دادند.
شايان ذكر است، رييس كانون صنفی معلمان در تجمع مقابل مجلس به عملكرد رييس سازمان صدا و سيما اعتراض كرد و گفت: ضرغامی تحليل سياسی ندارد، صدا و سيمای ما تجمعات ديگر كشورها را پخش می‌‏كند ؛ اما تجمعات معلمان و فرهنگيان را هيچ پوششی نمی‌‏دهد.
وی، تصريح كرد: ما معلمان عليه مجلس و دولت شعار می‌‏دهيم و كسی با ما كاری ندارد و اين عين دموكراسی است ؛ ولی نمی‌‏دانم چرا صدا و سيما پوششی در اين زمينه نمی‌‏دهد.
وی، خطاب به ضرغامی و مسوولان صدا و سيما، اظهارداشت: تحليل غلط خود را تغيير دهيد، زمان شليك به مغز انديشمندان و فرهنگيان گذشته است.
رييس كانون صنفی معلمان كه مرتب از سوی بيش از ٤٠٠٠ معلم مورد تشويق قرار می‌‏گرفت، با انتقاد از محمود احمدی‌‏نژاد گفت: زن احمدی‌‏نژاد معلم است ؛ اما ايشان به معلمان توجه ندارند.
وی، در پايان سخنان خود خطاب به معلمان، گفت: اگر ضرغامی اين تجمعات ما را پخش كند، مطمئن باشيد جهان آن را پخش خواهد كرد.
گفتنی است، تجمع‌‏كنندگان كه تعداد آنها به حدی بود كه خيابان مجاهدين اسلام منتهی به ميدان بهارستان را با مشكل رفت و آمد و ترافيك شديد خودروها مواجه كرده بود، كارت‌‏های قرمزی را حمل می‌‏كردند كه آن را" نشانه اخراج فرشيدی، وزير آموزش و پرورش از وزارتخانه" عنوان كردند.
اين تجمع‌‏كنندگان شعارهايی چون" از فردا مدرسه‌‏ها تعطيله" ، "مجلس به اين بی‌‏غيرتی هرگز نديده ملتی"، ‌‏" نظام هماهنگ بايد اجرا شود، "رسانه خصوصی ملی بايد گردد" و... سر دادند.
جمعی از نمايندگان با حضور درپشت ميله‌‏های در شمال ساختمان مجلس شاهد اعتراضات و شعارهای فرهنگيان بودند ؛ اما تاكنون هيچ يك از نمايندگان برای سخنرانی در جمع آنها حاضر نشده است.
تجمع اعتراض‌‏آميز امروز در شرايطی برگزار می‌‏شود كه روز شنبه نيز همين تعداد از فرهنگيان مقابل مجلس تجمع كردند ؛ ولی كميته‌‏ای منتخب از آنها با برخی از نمايندگان تشكيل جلسه دادند.
اين فرهنگيان عنوان كرده بودند؛ اگر مشكل‌‏شان حل شود، روز سه شنبه برای تشكر مقابل مجلس تجمع می‌‏كنند ؛ اما با تجمع اعتراض آميز امروز به نظر می‌‏رسد، مشكلی حل نشده است.


تجمع صنفی معلمان در مقابل مجلس پايان يافت


ايرنا: تجمع جمعی از معلمان كه روز سه‌شنبه برای دومين بار در هفته جاری مقابل مجلس شورای اسلامی و در اعتراض به‌تصويب نشدن لايحه مديريت خدمات كشوری برپا شده بود پس از حدود پنج ساعت پايان يافت.
به گزارش خبرنگار ايرنا، تجمع‌كنندگان در پايان اين تجمع اعلام كردند كه اگر تا پنجشنبه هفته‌جاری به خواسته‌های آنان توجه نشود، بار ديگر مقابل مجلس تجمع خواهند كرد.
برخی تجمع‌كنندگان كه تعداد آنان در لحظات پايانی تجمع افزايش يافته بود، شعارهايی عليه مجلس، برخی دستگاههای دولتی از جمله وزارت آموزش و پرورش و صدا و سيما سردادند و خواستار رسيدگی به مشكلات صنفی و معيشتی خود شدند.
دبيركل كانون صنفی فرهنگيان ايران طی سخنانی در اين تجمع با تاكيد بر صنفی بودن خواسته‌های تجمع‌كنندگان گفت: كسانی كه تجمع معلمان را سياسی می‌دانند امروز با مشاهده اين افراد، خود قضاوت كنند.
"علی‌اكبر باغانی" با بيان اينكه معلمان عناصر اصلی فرهنگ ساز جامعه هستند، افزود: نبايد مسوولان كشور به مشكلات اين قشر فرهنگی بی‌توجهی كنند.
وی اظهارداشت: مسئولان نبايد به وعده‌هايی كه درباره فرهنگيان می‌دهند بی‌توجهی كنند.
باغانی درادامه گفت:بيش‌ازيك ميليون معلم درايران وظيفه‌تربيت ۱۵‬ميليون دانش‌آموز را برعهده دارند و همشيه از اين وظيفه خطير رو سفيد بيرون آمده‌اند.
وی تاكيد كرد: مجلس نبايد لايحه بدون رديف بودجه‌تصويب می‌كرد و توپ را داخل زمين شورای نگهبان می‌انداخت.
وی گفت: متوسط حقوق معلمان ۲۷۸‬هزار تومان است كه شايسته جامعه فرهنگی و مسوولان فرهنگی كشور نيست.
دكتر "عباس عباسپور تهرانی فرد"رييس كميسيون آموزش وتحقيقات مجلس شورای اسلامی كه به‌همراه تعدادی از نمايندگان در جمع فرهنگيان معترض حاضر شده‌بود، گفت: بودجه‌آموزش و پرورش هفت هزار ميليارد تومان است كه ۵/۹۳ درصد آن صرف دستمزدها و حقوق معلمان می‌شود.
وی گفت: بااحتساب تعداد معلمان در كشور و با انجام عمليات رياضی مشخص می‌شود كه كف دريافتی معلمان بايد عددی بين ۵۴۰‬ تا ۵۶۰‬هزار تومان باشد درحالی كه به طور ميانگين ۳۳۷‬هزار تومان حقوق می‌گيرند.
وی خاطرنشان كرد: مجلس با دعوت از مسوولان آموزش و پرورش وديگر مسوولان مابه تفاوت اين مبلغ را پيگيری می‌كند.
وی اضافه كرد:مجلس در بررسی‌های خود به‌اين نتيجه رسيد كه درصد حق جذب معلمان نسبت به ساير ارگان‌ها پايين‌تر است و می‌توان اين مشكل را با افزيش ۲۰‬درصد رفع كرد.
"محسن كوهكن" نماينده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نيز گفت: لايحه مديريت خدمات كشوری در زمان دولت آقای خاتمی به‌مجلس ارائه شد اما با يك نقيصه -عدم گنجاندن بازنشستگان در اين لايحه- مواجه بود.
وی افزود: در سال‌های گذشته هشت هزار ساعت برای بررسی مجدد اين لايحه و انجام كارهای كارشناسی، زمان صرف شد و در نهايت به تصويب نمايندگان رسيد.
وی ادامه داد: چون اين لايحه دارای ۷۰‬ماده وچندين تبصره‌ است كه در صحن علنی مجلس به دليل زيادی مواد، بررسی نشد.
كوهكن تاكيد كرد: به همين دليل بررسی اين لايحه به كميسيون ويژه سپرده شد و اين كميسيون بعد از بررسی‌های لازم آن را تصويب كرد و به شورای نگهبان فرستاد.
به‌گفته وی، شورای نگهبان ايراداتی را بر اين لايحه گرفته كه بعد از بررسی و رفع آنها به‌طور قطعی اجرا خواهد شد. جمعی از معلمان شنبه گذشته نيز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كرده بودند.
گزارشهای دريافتی از خبرنگاران ايرنا حاكی است تجمعات صنفی مشابهی با حضور تعدادی از فرهنگيان، امروز در اصفهان، كرمانشاه و ايلام نيز برگزار شد.


تجمع اعتراض آميز معلمان استان اردبيل

ايرنا: معلمان و فرهنگيان استان اردبيل عصر روز سه شنبه با تجمع اعتراض آميز در مقابل ساختمان سازمان آموزش و پرورش استان خواستار اجرای لايحه مديريت خدمات كشوری از ماه نخست سال آينده شدند.
حدود ۴۰۰‬نفر از معلمان و فرهنگيان شركت‌كننده در اين تجمع كه به دعوت كانون صنفی معمان استان برگزار شد ، با حمل پلاكارد و پارچه نوشته‌هايی خواستار اجرای مطالبات صنفی خود شدند.
دبير كانون صنفی معلمان استان اردبيل در اين تجمع گفت: اگر مطالبات صنفی معلمان بر آورده نشود و لايحه مديريت خدمات كشوری از اول سال آتی به اجرا در نيايد ، اين تجمعات و اعتراضات ادامه خواهد داشت و معلمان بايد منتظر بيانيه تشكلهای صنفی باشند.
غلامعلی عباسی نخستين درخواست جامعه معلمان كشور را اجرای لايحه مديريت خدمات كشوری بدون حذف و اضافه مواد و يا تبصره‌های محدودكننده اعلام كرد و افزود: اجرای اين لايحه از ماه اول سال آينده خواسته اصلی ما در اين تجمع است.
وی سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور را مسبب اصلی بی‌توجهی به محقق شدن مطالبات فرهنگيان دانست و بيان كرد: اين سازمان عمدا نسبت به تامين كسری بودجه وزارت آموزش و پرورش بی‌توجهی می‌كند.
وی با انتقاد از تاخير در پرداخت عيدی معلمان به علت كسری بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسوولان وزارتخانه و نمايندگان مجلس با كم اهميت تلقی كردن اين موضوع كاری نكنند كه اين مساله روز به روز بزرگ شده و به معضلی مهم تبديل شود.
عباسی اضافه كرد: پنج سال است كه معلمان پيگير مطالبات خود هستند ولی متاسفانه تاكنون نتيجه مطلوب نگرفته‌اند و همچنان پرداخت‌های متفاوت و تبعيض در بين كاركنان دولت ديده می‌شود.
وی افزايش پرداخت حق عائله مندی برای فرزندان كاركنان آموزش و پرورش ، حذف دو ساعت اضافه تدريس ، پرداخت حق اضافه تدريس سنوات گذشته معلمان ، كاهش ماليات بر درآمد معلمان به نصف مبلغ فعلی بدون بهانه جويی و پرداخت حق مسكن به معلمان همچون ساير كاركنان دولت را از جمله خواسته‌های معلمان ذكر كرد.
وی افزود: افزايش بن كارمندی تا حد دو برابر فعلی آن ، پرداخت يك ماهه پاداش آخر سال همچون ساير سازمانها و وزارتخانه‌ها و پرداخت ماهانه ‪۵۰۰‬ هزار ريال حق مطالعه به معلمان نيز خواسته ديگر معلمان است كه بايد برآورده شود.
وی با انتقاد از وزير آموزش و پرورش به علت بی‌توجهی به مطالبات معلمان اظهار داشت: تشكلهای صنفی تاكنون خود را بازوی كمكی وزير می‌دانند ولی متاسفانه وزير فعلی خود به مشكل اصلی معلمان در پيگيری حقوق و مطالبات آنها تبديل شده است.
وی همچنين متهم كردن معلمان به اقدامات ضدامنيتی را بی‌انصافی در حق اين قشر دانست و گفت: دستمزد صداقت معلمان اين نيست چرا كه اين قشر قانع‌ترين و مورد اعتمادترين قشر جامعه هستند.
دبير كانون صنفی معلمان استان اردبيل در ادامه با اشاره به پرداخت‪۳۰‬ ميليون ريالی عيدی برای نمايندگان مجلس گفت: اين افراد درد دريافت عيدی يك ميليون و ۷۵۰‬هزار ريالی معلمان را درك نخواهند كرد.
وی همچنين با اظهار تاسف از بی‌اطلاعی نمايندگان مجلس از گرانی و تورم موجود در جامعه افزود: اين امر جای تاسف است كه سرنوشت كشور را به دست كسانی داده‌ايم كه از درد جامعه و از جمله درد جامعه ۷۰۰‬هزار نفری معلمان كشور اطلاعی ندارند.
وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی رسانه ملی صدا و سيما در پخش اخبار مطالبات صنفی معلمان بيان كرد: معلمان به دنبال مطالبات صنفی هستند و اگر برآورده شود ، اعتراضی هم نخواهند داشت.
رييس سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل نيز در تجمع معلمان اين استان گفت: تلاش من بر پيگيری مطالبات معلمان متمركز شده و فرهنگيان استان هم بايد بدانند كه همه مسوولان استان پيگير مطالبات آنها هستند.
عليرضا مجيدزاده از معلمان استان خواست تا مسايل و مشكلات خود را برای دستيابی به راه حل مناسب با مديريت سازمان استان در ميان بگذارند و توصيه كرد كه معلمان شان و منزلت خود را حفظ كرده و سرمايه اعتماد عمومی مردم را نسبت به اين قشر حفظ كنند.
تجمع معلمان استان اردبيل با قرايت بيانيه پايانی همايش كانونهای صنفی معلمان سراسر كشور در تهران در روز ۱۲‬اسفندماه و با شعار "وزير بی‌كفايت ، استعفا ، استعفا" ، "معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است" و "تا حق خود نگيريم از پا نمی‌نشينيم" پايان يافت.