ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.02.2007, 15:45
گفت‌وگو درباره ايران پشت درهای بسته

امروز در لندن نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان گردهم مى‌آيند تا در مورد طرح قطعنامه‌ای جديد عليه ايران گفتگو كنند.
هنوز هيچ يك از اعضای گروه ١+٥ درباره ابعاد تحريم‌های تازه عليه ايران اظهارنظری نكرده‌اند اما برخی رسانه‌ها به نقل از ديپلمات‌ها پيش‌بينی می‌كنند كه تشديد محدوديت‌های مسافرتی و گسترش ليست تجهيزات و مواد ممنوعه برای ايران از جمله موارد مطرح برای تشديد تحريم‌هاست.
يك ديپلمات عالی‌رتبه انگليسی كه در نشست دوشنبه در لندن حضور خواهد داشت گفت كه ديپلمات‌ها گزينه‌هايی را برای تحريم‌های بيشتر بررسی خواهند كرد؛ از جمله كاستن اعتبار صادرات كه ايران از اروپا در حمايت از تجارت دريافت می‌كند.
وی كه به دليل حساسيت موضوع نخواست نامش فاش شود گفت: محدوديت‌هايی در خصوص صدور سلاح به ايران نيز احتمالا مورد بررسی قرار می‌گيرد.
اين مقام انگليسی گفت كه شواهدی وجود دارد كه می‌گويد تصويب تحريم‌های محدود اقتصادی عليه ايران در دسامبر موفقيت‌هايی را نشان داده است.
ديپلمات‌های ديگر نيز گفته‌اند كه علاوه بر تحريم تسليحاتی گسترده‌تر و مجازات‌های اقتصادی جديد معيارهای سخت‌تر جديدی نيز احتمالا بررسی می‌شود كه ممكن است شامل منع سفر اجباری عليه افرادی باشد كه در فهرست سازمان ملل به نامشان اشاره شد و نيز گسترش اين فهرست برای اينكه افراد و سازمان‌های بيشتری را شامل شود.
اين ديپلمات انگليسی گفت كه همه حاضران در گفتگوها از سخت‌تر كردن تحريم‌ها حمايت كرده‌اند.
وی درباره‌ی احتمال مجازات‌های اقتصادی گفت كه آژانس‌های اروپايی ٢٠ ميليارد دلار ارزش اعتبار صادرات را برای حمايت از تجارت با ايران فراهم می‌كنند.

سخنگوی بلر:
اقدامات بين المللی عليه ايران بايد افزايش يابد

سخنگوی تونی بلر تاكيد كرد كه جهان در لزوم متقاعد كردن ايران به عقب نشينی در برنامه‌ی هسته‌يی‌اش با يكديگر متحد است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، سخنگوی تونی بلرف نخست وزير انگليس گفت: نشست ١+٥ در لندن تمرينی مقدماتی است با هدف كار كردن بر روی چگونگی واكنش به تمرد تهران از درخواست‌های سازمان ملل برای تعليق غنی سازی اورانيوم.
سخنگوی ياد شده با اشاره به گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: اين گزارش نگران كننده است و روشن است كه همه می‌خواهند اقدام بيشتری انجام دهند، بايد بر روی چگونگی آن كار شود.
وی ادامه داد: آنچه فكر می‌كنم اين است كه ايران نبايد هيچ گونه اشتباهی را در خصوص اتحاد جامعه‌ی بين‌المللی در مخالفت با ناديده گرفتن مستمر درخواست سازمان ملل مرتكب شود.
سخنگوی بلر از صحبت درباره‌ محتوای مذاكرات دوشنبه خودداری كرد و در عين حال گفت: جهان هم چنان مصمم است.
وی گفت: اين عقيده‌ی بين‌المللی است كه ايران از الزامات بين‌المللی‌اش تمرد می‌كند. ايران بايد به جامعه جهانی پاسخ دهدف نه به يك يا دو كشور.


رايس: ايران برای مذاكره‌ی مستقيم برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را متوقف كند

كاندوليزا رايس بار ديگر اعلام كرد كه اگر تهران برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را متوقف كند آمريكا به مذاكرات مستقيم به ايران وارد می‌شود.
خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريكا كه در واشنگتن صحبت می‌كرد، گزارش داد: آماده‌ام در هر زمانی با همتای ايرانی‌ام و يا يك نماينده‌ی ايرانی ديدار كنم به شرطی كه ايران فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را به حالت تعليق درآورد. اين بايد علامت روشنی باشد.
وی در پاسخ به سخنان روز ‌يكشنبه محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور ايران مبنی بر اين كه قطار هسته‌يی ايران ترمز و دنده‌ی عقب ندارد گفت كه ايرانی‌ها «‌به دنده عقب نياز ندارند. لازم است كه آن‌ها متوقف شوند و آن گاه ما می‌توانيم بر سر ميز برويم و درباره چگونگی حركت به جلو صحبت كنيم.»
رايس افزود كه جورج بوش، «‌به روشنی بيان كرده است كه ما در سراسر جهان به دنبال كردن دموكراسی ادامه می‌دهيم. به هرحال ما با ايران در موقعيتی قرار داريم كه آن‌ها از جامعه‌ی بين‌المللی سرپيچی می‌كنند و آن‌ها بايد رفتارشان را تغيير دهند؛ آن گاه ما درباره‌ی همه چيز حرف می‌زنيم.
وی ادامه داد:‌ و ما درباره‌ی اين مساله با اين رژيم صحبت خواهيم كرد، من گفته‌ام كه آماده‌ام با همتای ايرانی‌ام و يا نماينده ايران در هر زمانی در صورتی كه ايران غنی‌سازی و بازفرآوری اورانيوم را تعليق كند، ديدار كنيم.
وزير امور خارجه‌ی آمريكا گفت: می‌خواهيم تكرار كنم ايران مسيری ديگر را در برابرش دارد كه می‌تواند آن را طی كند. اگر فعاليت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری را آن طور كه جامعه‌ی بين‌الملل خواسته تعليق كند، ما همگی حاضريم مذاكراتی در مقياس گسترده در هر زمان و هر مكانی با آن‌ها داشته باشيم.
به گزارش خبرگزاری فرانسه رايس ابراز اطمينان كرد كه نمايندگان آمريكا، روسيه، چين و ديپلمات‌های اروپايی كه قرار است امروز (دوشنبه) در لندن با هم ديدار كنند، فصل مشتركی را در خصوص معيارهايی برای افزايش فشار بر ايران پيدا كنند.
رايس در گفت‌وگو با فاكس نيوز اظهار كرد: ما همگی توافق كرديم كه مسير شورای امنيت را دنبال كنيم، ما مسير مذاكرات را باز می‌گذاريم؛ زيرا بهترين راه برای حل اين مساله آن است كه ايران بر سر ميز بنشيند.


منبع گزارش: ايسنا