ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.02.2007, 9:28
انتخابات سرمايه‌داران ايران برگزار شد

خبرگزاری مهر: روز گذشته انتخابات ششمين دوره هيات نمايندگان اتاق های بازرگانی سراسر كشور برگزار شد. در روز های گذشته كانديدا های ورود به هيات نمايندگان و تشكل های بخش خصوصی و هواداران و اعضای كانديداها و تشكل ها با برگزاری ميزگردها، همايش ها و سخنرانی در مجامع گوناگون فضای داغی برای انتخابات فراهم كردند.
انتخابات هيات نمايندگان اتاق بازرگانی تهران كه از ساعت هشت صبح ديروز برگزار شد با اقبال خوبی مواجه شد و برای نخستين بار شاهد صف های طولانی برای انتخابات صنفی بوديم.
ائتلاف های سه گانه‌ای كه در هفته های گذشته تشكيل و به رقابت ها دامن زد، يكی از دلايل اقبال سرمايه داران به حساب می آيد. دقايقی پيش از آغاز انتخابات، تعداد زيادی از بازرگانان، صنعتگران و كارآفرينان كشور، برای تعيين اعضای پارلمان بخش خصوصی، در محل اتاق تهران حضور يافتند به طوری كه ازدحام در ساختمان اتاق تهران در حدی بود كه صف رای دهندگان، به خيابان كشيده شده بود.

استقبال گسترده از انتخابات اين دوره از اتاق های بازرگانی كه به گفته كارشناسان در اثر فضای جديد به وجود آمده در كشور به علت ابلاغ سياست های اصل ٤٤ و توسعه بخش خصوصی است، همچنان ادامه دارد.

در حالی كه در دوره پيش حدود ١٧٠٠ نفر در انتخابات شركت كردند، به نظر می رسد از ١٩ هزار دارنده كارت بازرگانی در تهران، در اين دوره حدود ٦ تا ٧ هزار نفر رای خود را به صندوق بريزند. در همين حال، روابط عمومی اتاق تهران اعلام كرد؛ مشكل ممنوعيت شركت برخی اعضای اتاق تهران در انتخابات كه با اعتراض عده‌ای از اعضای اتاق روبه رو شده بود، حل شد.

تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی به دليل اين كه كارت بازرگانی خود را پيش از ٢ آذرماه تمديد نكرده بودند، نتوانستند در انتخابات شركت كنند كه اين مسئله، در جلسه‌ای با حضور شجاع الدين بازرگانی معاون وزير بازرگانی و نهاونديان رئيس اتاق تهران حل شد و اين اعضا نيز توانستند در انتخابات شركت كنند. سيدمسعود ميركاظمی صبح ديروز با حضور در اتاق بازرگانی تهران از محل برگزاری انتخابات ششمين دوره انتخابات هيات نمايندگان اتاق تهران بازديد كرد و صف طولانی شركت كنندگان برای رای دادن را نشانه ايجاد انگيزه لازم در بخش خصوصی برای تحول اقتصاد كشور خواند.


اتاق در انتظار تحول

سرمايه / مريم موسی‌پور: ششمين دورهء انتخابات اتاق‌های بازرگانی كاملاً متفاوت با دوره‌های گذشته، ديروز برگزار شد.
گرايش جديد و همه‌جانبهء مسوولان كشور به بحث خصوصی‌سازی، تقويت بخش خصوصی، امكان حضور اين بخش در مرحله‌های گسترده‌تر اقتصاد ايران، تشكيل گروه‌ها و تشكل های موثر و متنوع از مهم‌ترين دلايل حضور گستردهء اعضای اتاق بازرگانی تهران عنوان شده است.
عده‌ای ديگر از كارشناسان رد صلاحيت‌های گسترده‌ای كه پيش از انتخابات توسط انجمن نظارت بر انتخابات صورت گرفت و موجب ايجاد حساسيت‌های بسياری در بخش خصوصی و حتی دولتی شد، را يكی ديگر از عوامل موثر در اين موضوع ارزيابی كرده‌اند.
اگر چه با دخالت دولت تمام رد صلاحيت شده‌ها امكان اين را يافتند كه در انتخابات شركت كنند اما چهار عضو، انجمن پنج نفره نظارت بر انتخابات كه توسط سيدعلی نقی سيدخاموشی، رييس تمام ٢٦ سال گذشتهء اتاق ايران انتخاب شده‌اند، همواره دخالت دولت را غيرقانونی عنوان كرده‌اند.
يكی از شركت‌كنندگان در انتخابات ضمن ابراز خرسندی از تحول به وجود آمده در فضای انتخابات و مشاركت زياد بازرگانان و صاحبان صنايع در اين انتخابات گفت:«مهم‌ترين پيام اين حضور اين است كه از اتاق ايران رفته است. حال چه خاموشی رای بياورد و چه نياورد. مهم اين است كه ديگر به روال گذشته نمی‌توان بخش خصوصی ايران را نمايندگی، هدايت و رهبری كرد.»
او كه نخواست نامش فاش شود، افزود:«مديريت اتاق ايران در برابر تحولات و تغييرات، مقاومت زيادی نشان داد و قادر به پذيرش واقعيت‌ها نبود. در واقع، از مهم‌ترين نتايج اين انتخابات، تاباندن نور واقعيت‌های مطالبات بازرگانان بر تفكر مديريت بر اتاق صنايع، ‌معادن و بازرگانی ايران است.»

ضرورت تحول اساسی در اتاق
يحيی‌آل اسحاق، وزير اسبق بازرگانی ايران ديروز پس از رای دادن ضرورت تغييرات گسترده در مديريت اتاق بازرگانی را خواستار شده بود.
يحيی آل اسحاق، وزير بازرگانی در دولت سازندگی و نامزد هيات نمايندگی اتاق بازرگانی تهران، گفت: «بخش خصوصی برای بر عهده گرفتن محوريت اقتصاد كشور ابتدا بايد خود را متحول كند و اگر اتاق بازرگانی به عنوان نمايندهء بخش خصوصی اين تحول را ايجاد نكند، فرصت تاريخی سياست‌های اصل «٤٤» به هدر خواهد رفت.»
آل اسحاق ديروز پس از شركت در ششمين دور انتخابات اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران ضمن خودداری از پيش‌بينی از نتايج انتخابات گفت: «شرايط امروز كشور و اقتضائات زمانی، مكانی، داخلی و بين‌المللی و همچنين ايجاد انقلاب اقتصادی در اثر سياست‌های اصل «٤٤» ايجاد تحول در اتاق بازرگانی را ضروری می‌سازد.»
وزير بازرگانی در دورهء دوم دولت هاشمی رفسنجانی، افزود:‌« برای اجرای سياست‌های اصل «٤٤» و بر عهده گرفتن اجرای اقتصاد كشور از سوی اتاق بازرگانی، بايد تحول جدی در آن ايجاد شود تا از عهدهء مسووليت جديد بربيايد و اگر اين‌گونه نشود فرصت تاريخی از دست خواهد رفت.»

انتخابات نيمه مكانيزه
ساعت هشت و نيم صبح ديروز، آغاز رقابت نامزدهای ورود به بزرگ‌ترين جايگاه بخش خصوصی ايران بود. مكان اين رقابت، اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران، واقع در مطهری.
ازدحام را از آغاز ورود حس می‌كنی و اين‌كه اين بار استقبال متفاوت است. دو تابلوی يكسان در حياط اتاق تهران خودنمايی می‌كنند كه روی آن‌ها نوشته شده:«هر فرد نمی‌تواند بيش از سه رای دهد، اصالتاً يك رای، وكالتاً دو رای (انجمن نظارت بر انتخابات اتاق تهران.)»
صف رای از دم در آغاز می‌شود و به محل رای‌دادن می‌رسد. صفی كه در طول مدت رای‌گيری به غير از يك‌ساعت آخر از آن كاسته نشد و شايد گاهی تا خارج از حياط اتاق تهران و به پياده‌روی خيابان نيز كشيده می‌شد.
اوايل صبح تنی چند از وزارت كشور به اتاق تهران می‌آيند برای آن‌كه تجربهء انتخابات مكانيزه را كسب كنند. انتخاباتی مكانيزه كه برای اولين بار در انتخابات كشور و در اتاق تهران اجرا می‌شود. هر چند كه كاملاً مكانيزه نيست و به قول شجاع‌الدين بازرگانی معاون وزير بازرگانی و رييس انجمن; نظارت «نيمه‌مكانيزه» است اما به هر حال تجربهء اول است. رای دهندگان به اتاق رای‌گيری وارد می‌شوند، اتاقی كه تنها عكاسان و نه خبرنگاران به آن راه می‌يابند، ميز كوچكی برای پذيرش افراد. ميز وسيع‌تری به افرادی كه كارت بازرگانی‌شان تاييد شده برگه تعرفه رای داده می‌شود و بعد از آن مكانی قرار دارد كه برای نوشتن برگهء رای‌ها در نظر گرفته شده است. با پلاكاردهای بزرگ روبه‌روی آن‌ها كه اسامی نامزدها را بر روی آن می‌بينيد و مرحلهء بعد، مرحلهء اخذ رای است، در صندوق‌هايی شيشه‌ای.

قهر و آشتی غنيمی‌فرد
اوضاع در اوايل صبح آرام است، اما ساعتی پس از شروع انتخابات، افرادی كه به آن‌ها گفته شده است، «نمی‌توانند رای‌دهند»، اعتراض می‌كنند. دليل آن را می‌پرسيم، يكی می‌گويد:«گفته‌اند سه ماه بايد از تمديد كارت بازرگانی شما گذشته باشد، اين چه قانونی است، من ١٣ سال سابقهء فعاليت اقتصادی دارم.»
اين مساله در هنگام حضور مسعود ميركاظمی وزير بازرگانی، عنوان می‌شود و وزير دستور رسيدگی فوری می‌دهد. يكی از افرادی كه حايز شرط گذشتن سه ماه از كارت بازرگانيش نيست، هادی غنيمی‌فرد است، رييس خانهء صنعت و معدن. مطابق معمول زود عصبانی می‌شود و در جمع خبرنگاران از تحريم انتخابات توسط خانهء صنعت و معدن سخن می‌گويد و فرياد می‌زند:«اين چه آيين‌نامه‌ای است كه هر شب تغيير می‌كند.»
محمد نهاونديان در اين مورد، مدافع كسانی است كه نمی‌توانستند رای می‌دهند، وی تاكيد كرد:«از نظر ما، ملاك سه ماه برای رای دادن تنها به دليل احراز فعاليت اقتصادی است و نبايد اين موضوع مشكل‌ساز می‌شد.»
نامهء‌اعتراضی در اين زمينه نوشتند و امضا كردند. نتيجهء اين نامه به همراه جلسه‌ای كه نهاونديان و بازرگانی معاون وزير بازرگانی با هم داشتند، حل مشكل بود كه در پی دستيابی به اين نتيجه، غنيمی‌فرد از لغو تحريم توسط خانهء صنعت و معدن خبر داد. هر چند كه يكی از اعضای ائتلاف خانهء صنعت و معدن گفت:«حدود ٣٠٠ نفر از افراد قبل از آن‌كه، مشكل برطرف شود، مكان رای دادن را ترك كرده و از رای دادن محروم شدند.»

وكالت‌گيری در اتوبوس
داد و فريادهای يك نفر، تمام توجه‌ها را به خود جلب كرد:«اگر قرار است چپی‌ها رای بياورند، چرا انتخابات برگزار می‌كنيد.» وی كه رو به بازرگانی رييس انجمن نظارت فرياد می‌كشيد، افزود:«چرا گروه خواستاران تحول، جنب اتاق تهران، ستاد انتخاباتی دارند و افراد را به زور به طرف ستاد خود می‌كشند و تبليغات خود را به آن‌ها می‌دهند، به يكباره، صندوق رای را به ستاد تحول‌خواهان منتقل كنيد» در اطراف نيز صداهايی را می‌توانستيد بشنويد كه كسانی به آرامی می‌گفتند:«چه كسی تحريكت كرده است» همچنين خبرهايی از استقرار اتوبوس‌های حامی گروه فعالان توسعه در جلوی اتاق تهران شنيده می‌شد كه محلی برای گرفتن وكالت از افراد مختلف بود.
در اين مورد معاون وزير بازرگانی به خبرنگار «سرمايه» گفت:«اتوبوس‌ها و همچنين پلاكاردهای ستاد تحول‌خواهان را نيز جمع كرده‌ايم و ستاد را نيز كنترل كرديم.»
در اين ميان، بهزاديان تاكيد داشت: «نمايندهء دستگاه قضايی از ستاد بازديد كرد و مطمئن شد، خلاف قانونی صورت نگرفته است. اين كارها توسط آن‌هايی انجام می‌شود كه حس می‌كنند انتخابات را باخته‌اند، زيرا حضور كثير رای‌دهندگان به معنای آن است كه فعالان اقتصادی استيضاح سال گذشتهء اتاق بازرگانی تهران را قبول ندارند.»
همزمان، بازار رای وكالتی نيز داغ بود، در تمام مدت حاضرين يا كارت بازرگانی افراد ديگر را با وكالت‌نامه به همراه داشتند و يا با تلفن به دنبال گرفتن وكالت از اشخاص و يا دعوت از آن‌ها برای رای دادن بودند. شايد داغی اين‌بار انتخابات، جنب و جوش رای‌دهندگان را نيز زياد كرده بود، به خصوص گروه‌هايی كه احساس می‌كردند اوضاع مناسبی ندارند، به دنبال جمع كردن حداكثر رای بودند.
از عده‌ای از حاضرين دليل حضور آن‌ها را در انتخابات می‌پرسم، اغلب آن‌ها علت حضور خود را به «ايجاد تحول» عنوان می‌كردند، هرچند كه يكی از آن می‌گفت: «اگر آقايان از نتيجهء انتخابات راضی نباشند، آن‌ها را به مراجع قضايی می‌كشانند و ابطال می‌كنند، همان كاری كه سال گذشته كردند.»

خاموشی همه‌چيز را به خدا واگذار كرد
حضور افراد شاخص در عرصهء اقتصاد و سياست كشور كه بيش‌تر آن‌ها نامزد اين دورهء انتخابات بوده‌اند نيز محمل خوبی برای مصاحبهء خبرنگاران به‌وجود آورده بودند.
وزير بازرگانی كه برای نظارت بر انتخابات قبل از ظهر از محل رای بازديد به عمل آورد، حضور اعضای اتاق بازرگانی را بسيار پررنگ ارزيابی كرد و گفت: «بخش خصوصی بايد مفهوم رقابت‌پذيری را به خوبی درك كرده و محصولات و خدمات خود را در بازارهای بين‌المللی عرضه كنند.»
علی نقی خاموشی، رييس اتاق ايران نيز همه چيز را به خدا واگذار می‌كند: «هر چه خدا بخواهد، از قرار معلوم، مشاركت زياد است.»
وی در دور جديد نقش اتاق را بسيار جدی ارزيابی كرد و در مورد اين‌كه آيا در صورت رای آوردن، دوباره نامزد رياست اتاق ايران خواهد شد، تصريح كرد: «بستگی دارد كه موثر باشم يا خير، اگر موثر باشم، نامزد می‌شوم.» خاموشی در مورد عملكرد ٢٧ سالهء خود خاطرنشان كرد: «ديگران بايد قضاوت كنند اما فكر می‌كنم تا جايی كه در توان داشتم، وظيفه‌ام را انجام دادم.»
محمد نهاونديان، رييس اتاق تهران نيز پيروز انتخابات را بخش خصوصی دانست.
اسدالله عسگراولادی، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران نيز حضور اعضا را پررنگ ارزيابی كرد و گفت: «پيش‌بينی من شركت حدود پنج هزار نفر از اعضای اتاق در انتخابات است.»
او در مورد اين‌كه آيا در دور جديد اتاق، تحول پيدا خواهد كرد يا خير، می‌گويد: «اتاق به كلمهء تحول نيازی ندارد و مفهوم تحول كه مدام بر آن تاكيد می‌كنيد، مفهومی غلط است، منظور شما از اين تحول چيست؟»
محمدرضا بهزاديان، رييس سابق اتاق تهران در جمع خبرنگاران خاطرنشان می‌كند: «هر نتيجه‌ای حاصل شود، معتبرترين نتيجهء انتخابات در طول ٢٠ سال گذشته خواهد بود.»
وی ادامه می‌دهد: «اصلی‌ترين دغدغهء من آن است كه نتيجهء انتخابات بر هم زده شود و انجمن نظارت كه چهار عضو آن منتخب رييس اتاق ايران هستند درصدد بر هم زدن انتخابات هستند.»
همچنين محسن مهرعليزاده و محسن صفايی فراهانی نيز كه بيش‌تر به عنوان چهره‌هايی دولتی شناخته می‌شوند، در جمع خبرنگاران بيش‌ترين فعاليت خود را در بخش خصوصی دانستند. صفايی‌فراهانی در پاسخ به اين سوال كه ممكن است آن‌ها پس از حضور در اتاق نامزد نمايندگی مجلس و يا رياستجمهوری _شوند، گفت:«بخش خصوصی بايد سعی كند كه پايگاه‌هايی در مجلس داشته باشد و اين مساله، امر مضری محسوب نمی‌شود بلكه مفيد نيز است.»

پيش‌بينی نامزدها در مورد خود
در اين ميان پيش‌بينی نتايج از زبان برخی از نامزدهای سرشناس نيز در مورد خودشان خواندنی است: -ميرمحمد صادقی: «معلوم نيست انتخاب شويم.
-بهرامی ارض اقدس: «تلاش ما ايجاد تغيير و تحول است، خودمان مهم نيستيم.»
-عدالتيان شهرياری: «من هميشه وضع خوبی داشتم.»
- نهاونديان: «غرض اصلی كمك به شور و نشاط در مشاركت فعاليت اقتصادی بود و شكر خدا فرصت برای خدمت در كشور كم نيست.»
- خاموشی: «اجازه بدهيد رای‌ها خوانده شود. ... نتيجه انتخابات هرچه باشد می‌پذيرم، می‌خواهيد الان بروم بيرون.»
-مهرعليزاده: «پيش‌بينی خاصی نمی‌كنم مهم بخش خصوصی است كه بايد فعال‌تر در عرصهء اقتصادی كشور حضور يابد.»
-بهزاديان: «تا همين الان، حضور افراد به معنای پيروزی تحول است.»
-عسگراولادی: «خود را به خدا سپردم، اگر رای نياورم، شيون نمی‌كنم، اگر آوردم خدا را شكر می‌كنم.»
وزير بازرگانی نيز در مورد پيش‌بينی نتايج انتخابات گفت: «علاقه‌مند به پيش‌بينی نتايج نيستم بلكه علاقه‌مندی ما، حضور در انتخابات است و تجار، صادركنندگان، توليدكنندگان و مجموعه‌های عضو اتاق، حتماً تشخيص درستی خواهند داد.»

حضور كمرنگ زنان
همانند نامزدهای كم زنان در اين دوره و عضو اتاق تهران، كه هفت نفر بودند، شمار رای‌دهندگان زن هم بسيار كمرنگ است. هرچند كه تعداد كارت‌های بازرگانی زنان نيز در مقايسه با مردان بسياركم است.
فاطمه شعبانی از نامزدهای زن اين دوره، حضور بانوان را بسيار كمرنگ ارزيابی می‌كند: «زنان هنوز حساسيت لازم را در رابطه با اين سازمان صنفی ندارند و لازم است كه در اين زمينه، رفت و آمدهای بيش‌تری انجام دهند.»
مهوش نيك‌پور عضو اتاق تهران و نامزد اين دوره هم می‌گويد: «از آن‌جا كه نامزدهای زن كم است و از آن‌جا كه در فهرست‌های ايجاد شده نيز زنان بسيار كم هستند، اگر رای بياورند، كار بزرگی انجام داده‌اند.»
وی خاطرنشان می‌كند: «خواستيم ائتلافی از زنان تشكيل دهيم اما تعدادی از همين گروه هفت‌نفره نيز حاضر به ائتلاف نشدند.»
در عين حال زهرا تقوی و نيلی مرزآبادی دو تن از نامزدهای زن مستقل در گفت‌وگو با «سرمايه»،گروه‌های تشكيل شده را حايز تمامی شرايط لازم برای عضو شدن ندانستند هرچند كه شانسی نيز برای خود قايل نبودند.
تقوی تصريح كرد: «بودن در فهرست، جنبهء دكور پيدا كرده است، همچنين زمان برای بررسی و تشكيل گروه‌ها كم بود و بسياری از كسانی كه در حال رای دادن به فهرست هستند، تنها تعداد كمی از آن‌ها را می‌شناسند و به واسطهء همان چند نفر به فهرست رای می‌دهند.»

هشت صبح تا هشت شب
انتخابات اتاق بازرگانی در ساعت هشت و ٣٠ دقيقهء صبح شروع شد و قرار بود تا ساعت شش بعد ازظهر ادامه داشته باشد. اما در هنگام ظهر به علت استقبال اعضای اتاق، اين ساعت تا هشت شب تمديد شد.
در هر ساعت به علت نيمه‌مكانيزه بودن انتخابات، تنها ٣٠٠ نفر ثبت‌نام می‌شوند. اين موضوع خستگی كادر برگزاری انتخابات و همچنين اعضايی را كه در صف ايستاده بودند در پی داشت.
بعد از پايان انتخابات، برگه‌های رای اسكن شده و برای شمارش به كامپيوتر منتقل خواهد شد اما بعضی می‌گويند برای پيگيری از اشتباه، رای‌ها به صورت دستی نيز شمارش می‌شوند.


نتايج انتخابات اتاق بازرگانی تهران اعلام شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، تعداد برگ‌ رای صادر شده در اين انتخابات ٣٢٠٩ رای، تعداد آرای مأخوذه ٣١٨٩ رأی، تعداد آرای خوانده شده ٣١٨٥ رای و تعداد آرای باطله ٤ رای اعلام شده است.
نتايج انتخابات در بخش بازرگانی به ترتيب به شرح زير است:
١- محمد رضا بهزاديان
٢- محسن صفايی فراهانی
٣- محمد آقا نهاونديان
٤- محسن بهرامی عرض اقدس
٥- علی رشيدی
٦- پدرام سلطانی
٧- ايرج حسابی
٨- سيد حميد حسينی
٩- محمد مهدی رحيم زاده
١٠- يحيی آل اسحق
١١- سيده فاطمه مقيمی
١٢- فرهاد فزونی
١٣- جمشيد عدالتيان شهرياری
١٤- اكبر برادر هريفچيان
١٥- مسعود دانشمند
١٦- توفيق مجدپور
١٧- اسدا... عسگراولادی
١٨- كاظم سماك
١٩- سيد محمد صدر هاشمی نژاد
٢٠- احمد ترك نژاد

همچنين اسامی منتخبين بخش صنعت به شرح زير اعلام شد:
١- علی نقی سيد خاموشی
٢- محسن مهر عليزاده
٣- مسعود خان ساری
٤- محمد رضا جابر انصاری
٥- احمد امير احمدی
٦- تقی بهرامی نوشهر
٧- محسن حاجی‌بابا
٨- مهدی پور قاضی
٩- مهدی جاريانی
١٠- محسن خليلی عراقی
١١- شاهرخ ظهيری
١٢- محمد رضا سروش
١٣- محمد رضا حيدری
١٤- علی شمس اردكانی
١٥- احمد پور فلاح
١٦- عباس علی قصائی

اسامی منتخبين بخش معدن نيز به شرح زير اعلام شد:
١- محمد رضا بهرامن
٢- هوشنگ ادهمی
٣- علاء مير محمد صادقی
٤- غلامرضا حميدی اناركی